Lelit Bianca Tips en tricks

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Hugo035
Berichten: 10
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:47

Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor Hugo035 » za 16 feb 2019, 21:03

Heren,

Inmiddels lukt het aardig om mooie shots te krijgen uit m’n lelit. Ik gebruik hiervoor basket voor dubbel shot, maar als ik hier hierin mijn 18gram probeer te tampen heb ik het idee dat ik tegen het frame aanzit. Nu kan ik hiervoor mijn single basket gebruiken, maar heb het idee dat dat niet de juiste oplossing geeft. Toch meer grams?

Tweede vraag: ik heb mijn pre infusion ingesteld op 5 sec druk, 5sec af en dan 9,5 bar. Er wordt een shot time van 25-30 sec. Hoe bereken je deze met pre infusion? Trek je er dan 5 sec af, omdat je dan geen druk zet op het filter?

Derde vraag: ik heb topic doorgelezen over onderhoud: backflushen, ontkalken filter en stoompijpje weken in badje met poeder, maar lees ook regelmatig dat je de zetgroep zelf open schroeft en daar onderhoud aan doet. Is dit beter te laten doen? Wat is hierin aan te raden?

Daarnaast zit er een standaard waterfilter in. Hoe vaak raden jullie daarnaast aan om mijn machine te ontkalken?

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor HanR » za 16 feb 2019, 21:55

Wellicht goede vragen om te stellen aan de leverancier van de machine.
Ook wanneer u de machine bijvoorbeeld in Duitsland hebt gekocht, zou u met dergelijke vragen bij de betreffende winkel terecht moeten kunnen.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor Pti » za 16 feb 2019, 22:24

Ik zou beginnen met youtube en daar de ins en outs van espresso-basics jezelf een beetje eigen maken. Voor je technische vragen zou ik je adviseren om in ieder geval eens even rustig de handleiding van de machine door te lezen.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor Erik82 » zo 17 feb 2019, 13:00

Begin eens met het beginnerstopic door te lezen en te zoeken op het forum. Alle antwoorden op je vragen zijn heel eenvoudig te vinden en al veelvuldig behandeld. Je zult jezelf eerst de basics eigen moeten maken want zo te lezen heb je nu nog geen flauw idee hoe het allemaal werkt. Op Home-Barista staan op de homepage ook veel hele interessante stukken onder reviews en how-to.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Hugo035
Berichten: 10
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:47

Re: Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor Hugo035 » zo 17 feb 2019, 20:36

Kan me voorstellen dat jullie op een ander niveau espresso’s maken dan dat ik doe. Als noob op dit gebied en na het lezen van de beginnerstopics blijf ik met de vragen zitten. Toch handleiding en topic dubbel gecheckt, maar blijft watertrappelen voor mij.

Ik lees over de veelgebruikte regel 18gram maalsel 36ml espresso, maar ik tamp, na gebruik van distribution tool harder tegen het randje in de basket aan dan daadwerkelijk op het maalsel. En ja ik heb m’n maalsel anders afgesteld etc.

Hetzelfde voor waterfilter en gebruik daarvan. In de handleiding staat beschreven dat het voldoende is.. Maargoed, genoeg voor nu merk dat de frustratie alleen maar groter wordt door het gebrek aan juiste antwoorden.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor Pti » zo 17 feb 2019, 20:50

Dus je tamper past niet, wissel je filterbakjes of je tamper en los daarmee het probleem op.

Het waterfilter heeft een capaciteit van 70liter iets van 28 volledige vullingen van het reservoir, zie ingebouwde (shot)teller.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor Wijmaar » zo 17 feb 2019, 22:00

Per ongeluk dubbelpost
Laatst gewijzigd door Wijmaar op zo 17 feb 2019, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor Wijmaar » zo 17 feb 2019, 22:02

Kan me voorstellen dat jullie op een ander niveau espresso’s maken dan dat ik doe. Als noob op dit gebied en na het lezen van de beginnerstopics blijf ik met de vragen zitten. Toch handleiding en topic dubbel gecheckt, maar blijft watertrappelen voor mij.
In het begin zijn er ook mega veel variabelen om mee te werken, wat soms het gevoel geeft dat je wat aan het zwemmen bent. Er is zoveel informatie te vinden dat het soms bijna meer vragen dan antwoorden oplevert ;).

Probeer een aantal variabelen in het begin even te laten voor wat het is, en start met een niet al te ingewikkelde boon en een niet al te ingewikkeld proces. Ik ken de Bianca niet precies, maar ik zou lange pre-infusies en ingewikkelde drukprofielen voor later bewaren. Die heb je nu nog niet echt nodig.
Ik lees over de veelgebruikte regel 18gram maalsel 36ml espresso, maar ik tamp, na gebruik van distribution tool harder tegen het randje in de basket aan dan daadwerkelijk op het maalsel. En ja ik heb m’n maalsel anders afgesteld etc.
Heb je een weegschaal waar je het kopje op plaatst? De meesten mikken met een standaard profiel op 18 gram gemalen koffie en 36 gram espresso (en dus niet ML!) in ca 25 sec na het zien van de eerste koffie.

Gebruik je zo’n tamper met een ring, die op je distribution tool lijkt? Of gewoon een normale? Wat bedoel je precies met tegen het bakje aan tampen?

Welke portafilter gebruik je? De naked lijkt in het begin lastig, maar geeft je wel enorm veel feedback in wat er niet goed gaat.
Hetzelfde voor waterfilter en gebruik daarvan. In de handleiding staat beschreven dat het voldoende is.. Maargoed, genoeg voor nu merk dat de frustratie alleen maar groter wordt door het gebrek aan juiste antwoorden.
Laat je niet teveel frustreren! Het mooie is juist dat je dus enorm kan blijven ontdekken en verbeteren in deze schitterende hobby! Wat is nu hetgeen waar je het meest tegenaan loopt? Ik lees vooral issues met je bakje, maar zijn er nog meer zaken die niet goed gaan?

En als je echt niet verder komt, probeer eens een filmpje te posten van je proces, dus malen - verdelen - tampen - extractie. Dat kan het voor de lezers hier makkelijker maken om tips te geven.
Laatst gewijzigd door Wijmaar op zo 17 feb 2019, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor bobbee » zo 17 feb 2019, 22:13

Ja, hou het simpel. Pre infusie uitzetten. Koop een fijne goed extraherende koffie per kg, niet te duur want als je dure koffie hebt en het lukt niet en je maalt de koffie erdoorheen is dat ook frustrerend.
En omdat PTI zo netjes is om zijn waar niet hier te verkopen kan ik je wel gerust zeggen dat hij een hele leuke "vintage espresso melange" in de verkoop heeft die hij zelf vers brand.
Die extaheert heerlijk en is volgens mij een mooie koffie om lekker mee te gaan spelen. Zal snel goed resultaat leveren als je het goed aanpakt.

https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... s-gebrand/

Good luck!

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Hugo035
Berichten: 10
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 22:47

Re: Lelit Bianca Tips en tricks

Berichtdoor Hugo035 » ma 18 feb 2019, 19:22

Dus je tamper past niet, wissel je filterbakjes of je tamper en los daarmee het probleem op.

Het waterfilter heeft een capaciteit van 70liter iets van 28 volledige vullingen van het reservoir, zie ingebouwde (shot)teller.
Inmiddels is mij het tamper probleem helder geworden na jouw opmerking. Ik heb een tweedehands machine en bij overname ben ik ervan uitgegaan dat er een 1 kops en 2 kops(18gram) filterbakje bij zat. Maar het gaat om een 20 grams bakje die taps toeloopt waardoor ik mijn 18 gram niet kon aandrukken. VST 18gram is in the pocket.

Qua onderhoud blijf ik voor nu af van het ontkalken met andere goedjes en het loshalen van het douchescherm. In de handleiding wordt enkel het backflushen en waterfilter, na 70liter, vervangen beschreven als zijnde voldoende voor onderhoud. Teller is inderdaad in gebruik. Ik heb wellicht mijn vraag wat ongelukkig gesteld over het onderhoud. Het was niet zozeer hoe ik moet backflushen en waterfilter moet gebruiken, maar of het voldoende is;)
Probeer een aantal variabelen in het begin even te laten voor wat het is, en start met een niet al te ingewikkelde boon en een niet al te ingewikkeld proces. Ik ken de Bianca niet precies, maar ik zou lange pre-infusies en ingewikkelde drukprofielen voor later bewaren. Die heb je nu nog niet echt nodig.

Heb je een weegschaal waar je het kopje op plaatst? De meesten mikken met een standaard profiel op 18 gram gemalen koffie en 36 gram espresso (en dus niet ML!) in ca 25 sec na het zien van de eerste koffie.

Gebruik je zo’n tamper met een ring, die op je distribution tool lijkt? Of gewoon een normale? Wat bedoel je precies met tegen het bakje aan tampen?

Welke portafilter gebruik je? De naked lijkt in het begin lastig, maar geeft je wel enorm veel feedback in wat er niet goed gaat.

Laat je niet teveel frustreren! Het mooie is juist dat je dus enorm kan blijven ontdekken en verbeteren in deze schitterende hobby! Wat is nu hetgeen waar je het meest tegenaan loopt? Ik lees vooral issues met je bakje, maar zijn er nog meer zaken die niet goed gaan?

En als je echt niet verder komt, probeer eens een filmpje te posten van je proces, dus malen - verdelen - tampen - extractie. Dat kan het voor de lezers hier makkelijker maken om tips te geven.
Gezien de vragen zal ik mijn huidige stappen toelichten, zodat hopelijk e.e.a. duidelijk wordt.

Zowel mijn maalsel als mijn espresso weeg ik af met een Acaia lunar weegschaal. Malen op exact 18gram in 3.75sec gemaald. Ik gebruik "systeem" van Matt Perger, Barista Hustle met de parameters Dose, Yield en Time. Waarbij ik voor nu 18 gram in en 36 uit hanteer en daarbij speel met maalgraad en doorlooptijd voor optimale smaak. Vervolgens gebruik ik een de OCD distributie tool om het maalsel te "egaliseren" en vervolgens te tampen (orginele lelit tamper).

Ik gebruik mijn naked filter voor m'n shots en is inderdaad goed te analyseren wat er gebeurd. Inmiddels 18gr VST basket in huis dus ik kan weer verder experimenteren. Het lijkt erop alsof het gaat goedkomen, maar anders post ik nog even een filmpje;)

Verder niet direct zaken die niet goed gaan.. qua smaak blijft het spelen en heb ik al op veel vragen antwoorden gevonden. Thanks;)
Ja, hou het simpel. Pre infusie uitzetten. Koop een fijne goed extraherende koffie per kg, niet te duur want als je dure koffie hebt en het lukt niet en je maalt de koffie erdoorheen is dat ook frustrerend.
En omdat PTI zo netjes is om zijn waar niet hier te verkopen kan ik je wel gerust zeggen dat hij een hele leuke "vintage espresso melange" in de verkoop heeft die hij zelf vers brand.
Die extaheert heerlijk en is volgens mij een mooie koffie om lekker mee te gaan spelen. Zal snel goed resultaat leveren als je het goed aanpakt.

https://www.hoofdkwartier-koffiebrander ... s-gebrand/

Good luck!
Boontjes zijn van Boot Koffie, Brazil Santos max. 2 weken oud. Voor nu voldoende boontjes, maar voor een volgende bestelling sla ik het hoofdkwartier op.

Voor nu heb ik m'n pre infusie uitgeschakeld, maar ben los daarvan nog wel benieuwd hoe jou doorlooptijd is opgebouwd met pre infusie.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron