Roast ED van Caffenation

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
casawinters
Berichten: 26
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 09:50

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor casawinters » zo 17 feb 2019, 17:22

Duurder zal beter zijn, maar voor 22 euro per kilo mag je een koffie verwachten die geeft wat de brander belooft: “De blend heeft deels gewassen en een (kleiner) deel ongewassen koffie's en daardoor minder zuren en meer zoet en body. De koffie is ideaal voor alle type koffiebereidingen en machines. // Ed likes his coffee black and strong. His favorite drink is a doppio espresso.”

Mijn ervaring is ook dat er slechts met veel kunst en vliegwerk een acceptabele espresso van te maken is.

Geen ramp overigens :-)
Smaken verschillen en er zijn genoeg fijne koffies te koop.

Ik wilde alleen even reageren op de stelling dat je dat voor die prijs blijkbaar niet veel zou mogen verwachten... Zeker omdat de brander zelf de verwachting schept.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Erik82 » zo 17 feb 2019, 18:18

Probleem zal zijn dat veel mensen alleen maar donkerdere branding gewend zijn en dus de verkeerde techniek gebruiken met een lichtere branding. Dat was in het geval van TecTo ook zo omdat die al aan het overdoseren was waar dat juist averechts werkt met wat lichtere brandingen. Juist dan moet je onderdoseren en extreem fijn malen met liefst een verlengde PI. Anders is het resultaat vaak zuur en uit balans. De Roast ED heb ik zelf wel eens een mooie espresso uit gekregen maar dat is niet eenvoudig. Met de LGB of Sprso Joe gaat dat veel eenvoudiger.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

TecTo
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 14:47

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor TecTo » ma 18 feb 2019, 10:01

Ben begonnen met het 17gr bakje en daar gaat altijd 16gr in. Door fijner te malen zat ik op 14.8 gr in het 17gr filterbakje. Uiteindelijk naar een 14gr bakje gegaan en daar gaat nu 15gr en dit geeft redelijke cappuccino en americano. De espresso vinden we niet lekker maar het zure is beduidend minder.

Wat de techniek betreft. Gebruik een naked filterhouder, na de maling even met een saté stokje omroeren, met oude creditcard afschuiven en tampen met een op hoogte afgestelde tamper. Dit geeft een regelmatige uitloop zonder dat het overal heen spuit. De uitloop start gemiddeld rond de 8 sec. Volgens mij valt daar weinig aan te verbeteren.

Normaliter pas ik bij nieuwe bonen hooguit de maling iets aan. Varieer wel met de uitloop tijd en soms ga ik voor een ratio van 1:2.5 om zodoende het maximale uit het boontje te halen en aan te passen aan persoonlijke smaak.

De Rocket R58 laat zich makkelijk regelen wat betreft brew temperatuur en ook wat geprobeerd met de temp.

Je mag er vanuit gaan als ik een halve kilo bonen heb vermalen, het nodige aan techniek te revue is gepasseerd.

Conclusie voor cappuccino enz te doen maar voor espresso niet onze smaak.

Edit; Even inhakend op de prijs. Ik vind dat je tussen de 20 en 30 euro per kg een goede boon moet kunnen kopen. In deze prijsklasse drinken wij onze koffie met uitzondering van filterkoffie daar ligt de grens op 10 euro per 250gr.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Erik82 » ma 18 feb 2019, 12:58

als de uitloopp er met een naked goed uitziet dan is het verder goed. Dan is het alleen nog spelen met dosering, maalgraad en doorlooptijd. Blij om te horen dat alles nu minder zuur is want dat lag echt aan de techniek en door veel fijner te malen en langer te extraheren los je dat op. Een ander belangrijk onderdeel is pre-infusie die je op 10-15s zou kunnen zetten om nog fijner te kunnen malen. In het geval van een lichtere branding ligt de beperking niet zo snel bij de machine maar veel eerder bij de maler.

Voor wat betreft de prijzen van goede koffie zijn we in NL redelijk verwend. In het overgrote deel van de landen betaal je al snel meer dan 10 euro voor 250gr waar er hier voor 7-8 euro nog wel goede koffie te krijgen is. Hele goede koffie start gewoonweg bij een prijs van minimaal 10 euro voor 250gr en daar is niks aan te veranderen aangezien we de boer ook een eerlijke prijs gunnen. Bij een wat donkerdere branding kom je best weg met wat mindere koffie omdat je veel fouten maskeert door donkerder te branden (en te blenden) maar met een lichtere branding zal je basiskoffie toch echt goed op orde moeten zijn en daar betaal je voor. Voor 20 euro mag je gewoonweg niet al te veel verwachten waar het rond de 30 euro al wel een stuk beter wordt maar echt goede koffie begint pas daarboven.
Laatst gewijzigd door Erik82 op ma 18 feb 2019, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Pti » ma 18 feb 2019, 13:50

Heb je al eens geprobeerd de temperatuur 2 graden hoger te zetten? Dat kan echt een wereld van verschil zijn met licht gebrande koffie.

Vicaversa met wat donkerder gebrande bonen, temperatuur 2-3 graden omlaag en weg assige overextractie en welkom balans.

Ik ken roastEd verder niet hoor, maar goede hoog segment specialty koffie koop je ongeveer in voor 8 tot 14 €/kg. Als je werkt met de juiste partijen weet je dat de mensen in het land van origine goed behandeld worden, moderne communicatiemiddelen helpen daar enorm bij.
Je hebt dan vervolgens ca 20% brandverlies. Je hebt een verpakking nodig, opslagkosten, huur en arbeid een machinepark van ten minste €30 000,- wat moet worden afgeschreven.
De enige manier waarop je de prijs van die hoge segment koffies naar beneden kunt krijgen is door gewoon heel hoog volume te draaien. En dat doet caffenation (icm met het wél torenhoge marge in hun eigen koffiebars) volgens mij heel aardig.

Ik vind het dus niet echt eerlijk om te zeggen dat de markt hier "verziekt" is. Je houd volgens mij net als ik van speciaalbieren Erik. Daar is exact hetzelfde aan de gang geweest. Net als bij koffie springen de kleine brouwerijen als paddestoelen uit de grond. Ze hebben de grote mazzel dat hun product een stuk minder bedervelijk is in verhouding tot koffie maar verder doen ze hetzelfde. Als je dan voor zo'n kleinschalig kwaliteitsbier een euro per flesje meer betaald dan een "gewone" Westmalle vind ik dat prima. Er zitten namelijk mensen achter zo'n product die met pure passie en toewijding proberen hun levensonderhoud daarmee te bekostigen.

En al met al zitten we in Nederland nog best goed ook, er zijn leuke branderijen waar je voor €20 tot €30 een hele goede kilo vers gebrande koffie koopt. Als ik soms die prijzen in de US lees is het daar helemaal van de zitten.
Als je bedenkt dat je 110 kopjes of 60 espresso uit een kilo haalt, valt het per kopje allemaal reuze mee.

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Capulus » ma 18 feb 2019, 14:29

Heb je al eens geprobeerd de temperatuur 2 graden hoger te zetten? Dat kan echt een wereld van verschil zijn met licht gebrande koffie.

Vicaversa met wat donkerder gebrande bonen, temperatuur 2-3 graden omlaag en weg assige overextractie en welkom balans.

Ik ken roastEd verder niet hoor, maar goede hoog segment specialty koffie koop je ongeveer in voor 8 tot 14 €/kg. Als je werkt met de juiste partijen weet je dat de mensen in het land van origine goed behandeld worden, moderne communicatiemiddelen helpen daar enorm bij.
Je hebt dan vervolgens ca 20% brandverlies. Je hebt een verpakking nodig, opslagkosten, huur en arbeid een machinepark van ten minste €30 000,- wat moet worden afgeschreven.
De enige manier waarop je de prijs van die hoge segment koffies naar beneden kunt krijgen is door gewoon heel hoog volume te draaien. En dat doet caffenation (icm met het wél torenhoge marge in hun eigen koffiebars) volgens mij heel aardig.

Ik vind het dus niet echt eerlijk om te zeggen dat de markt hier "verziekt" is. Je houd volgens mij net als ik van speciaalbieren Erik. Daar is exact hetzelfde aan de gang geweest. Net als bij koffie springen de kleine brouwerijen als paddestoelen uit de grond. Ze hebben de grote mazzel dat hun product een stuk minder bedervelijk is in verhouding tot koffie maar verder doen ze hetzelfde. Als je dan voor zo'n kleinschalig kwaliteitsbier een euro per flesje meer betaald dan een "gewone" Westmalle vind ik dat prima. Er zitten namelijk mensen achter zo'n product die met pure passie en toewijding proberen hun levensonderhoud daarmee te bekostigen.

En al met al zitten we in Nederland nog best goed ook, er zijn leuke branderijen waar je voor €20 tot €30 een hele goede kilo vers gebrande koffie koopt. Als ik soms die prijzen in de US lees is het daar helemaal van de zitten.
Als je bedenkt dat je 110 kopjes of 60 espresso uit een kilo haalt, valt het per kopje allemaal reuze mee.
Volgens mij bedoelt Erik dat juist ook te zeggen.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Erik82 » ma 18 feb 2019, 16:08

Klopt, er zat echter een foutje in want verziekt had verwend moeten zijn. Ik was vorig jaar in Polen en ook daar betaalde je ook gewoon 12 euro voor 250gr en daar verdient men toch echt stukken minder dan hier. De prijzen van koffie zijn gewoon erg hoog en dan valt NL nog heel erg mee. Aan de andere kant zijn we dus ook wel verziekt omdat we de prijzen van de landen om ons heen hoog vinden terwijl het hier eerder aan de lage kant is.

Daarnaast snap ik ook niet waarom het voor filterbranding ineens wel meer mag kosten. Kwaliteit van de bonen is nog steeds net zo belangrijk bij espresso. Als je alleen melkdranken maakt is het ergens nog wel logisch maar verder niet.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

TecTo
Berichten: 9
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 14:47

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor TecTo » ma 18 feb 2019, 17:31

@Pti Weet dat de temperatuur veel kan uitmaken wat betreft smaak en resultaat. In mijn reactie staat te lezen dat ik deze fase niet heb overgeslagen. Uiteindelijk was de sleutel de combinatie temperatuur verhogen en doorlooptijd verlengen.

In een andere post is te lezen dat ik de laatste periode bonen kocht bij housofgoods en dat die veel te donker gebrand waren. Om het bittere eruit te halen heb ik toen de temp verlaagd. De Roast Ed geen twee graden maar zes graden verhoogd om pruimbaar te maken als espresso.

Erik slaat in zijn reacties de spijker deels op de kop en kwam met in voorgaande posting meteen aanwijzing die ik in het begin over het hoofd zag. Een beginnersfout om de temperatuur niet aan te passen. :oops:

Echt vrienden ga ik niet worden met Roast Ed. De filterkoffie van Caffenation vinden we wel erg lekker.

Om de bonen te malen de Rocket Fausto en Kinu M47. Denk dat dit voldoende moet zijn om genoeg uit het boontje te halen. Weet dat er betere elektrische grinders zijn maar voorlopig blijft de Fausto staan.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Erik82 » di 19 feb 2019, 10:36

De Fausto moet meer dan voldoende zijn om er een goede extractie mee te krijgen. Zelf ben ik ook nooit fan geweest van de Roast ED. Zojuist weer de SPRSO Joe en de 90+ besteld want die zijn wel heel erg goed, net als Mister LGB. Iets meer investeren in bonen geeft in dit geval een heel ander en veel beter resultaat.

Je kunt de tmeperatuur best laag houden met lichtere brandingen maar dan zul je op de een of andere manier met een 20-30s PI moeten gaan werken en ik verwacht niet dat de Rocket dat kan. Dan kun je hele leuke resultaten behalen. Zelf heb ik de Strietman meestal rond de 90C staan wat vergelijkbaar is met 92-93C op je rocket. Je haalt dan wel het maixmale uit de bonen en alle fouten worden versterkt wat bij jou waarschijnlijk ook het geval was. dan kun je beter een wat hogere temperatuur gebruiken om dat wat te maskeren.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Roast ED van Caffenation

Berichtdoor Wijmaar » vr 22 feb 2019, 10:04

Juist dan moet je onderdoseren en extreem fijn malen met liefst een verlengde PI. Anders is het resultaat vaak zuur en uit balans. De Roast ED heb ik zelf wel eens een mooie espresso uit gekregen maar dat is niet eenvoudig. Met de LGB of Sprso Joe gaat dat veel eenvoudiger.
Net met de 90+ Colombia ook de dosering wat verlaagd en fijner gemaald. Mooi hoe de smaak ineens weer een hele andere kant op gaat. Omdat de overall smaak iets minder zuur wordt komt de citrus achtige bitter / zuur nog mooier naar voren. Minder zuur op zuur, en beter in balans. Paar minuten geleden gedronken, en proef hem nog :).


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron