Re: Vaker afstellen? Of nieuwe bonenmaler kopen?

11
fransg schreef: do 29 jul 2021, 23:27
dat mijn maler de ene keer 17,6 gram maalt en de andere keer 20,1. Zijn zulke fluctuaties op één dag opvallend of niet ongewoon?
Dat is wel vreemd, maar een kijkje onder het afdek-schild dat de chute ‘verbergt’ kan wel een verklaring geven.

En tijdelijk een andere minstens even goede maker (ander merk/model) kan ook aantonen of/dat het aan de maler ligt.
Ik ga op onderzoek uit! En houd je/jullie uiteraard op de hoogte van mijn bevindingen.
ECM Synchronika | Mazzer Mini Electronic

13
Nou je bent grondig en gepassioneerd bezig! Je wordt al bijgestaan door een ervaren liefhebber. Toch wil ik een kleine bijdrage doen, omdat mij opviel dat je zegt dat de naked filterdrager voor een groter volume is. Dat is in mijn beleving onjuist.
Een naked kan je met ieder filterbakje in elke grootte gebruiken. Het is wel zo dat een 14 gram bakje soms wat onder de rand verdwijnt. Maar met een spiegel of iets bukken kan je de onderkant alsnog zien.

Werken met een naked is een goede manier om te zien of je geen channeling hebt. Zeker wanneer je handelingen aan het inslijten/onderzoeken bent, zou ik daar gelijk mee beginnen.
Een shot met channeling verloopt ook sneller.
Mijn ervaring is dat ik niet altijd door heb of mijn puck prep goed is geweest. Opeens is daar dan toch channeling.
Zelf gebruik ik niet anders dan de naked. Het ziet er ook erg gaaf uit en de crema blijft er voor mijn gevoel ook mooier door.

14
Marc O. schreef: vr 30 jul 2021, 06:56 Had je die verschillen in aantal gram espresso ook toen de machine nog op de interne watertank werkte? Dan kun je evt. fluctuaties in waterleidingdruk tenminste uitsluiten.
Goede vraag! Ik zou het moeten testen, want ik heb mijn nieuwe machine (onlangs gekocht, omdat de oude het had begeven) direct op de waterleiding aangesloten en de interne watertank dus nog nooit gebruikt. Zou het aflezen van de drukmeter van de pomp ook voldoende betrouwbaar zijn? Deze komt altijd nét iets onder de 10 uit, maar zou er nog wat beter op moeten letten in hoeverre het metertje altijd op precies dezelfde waarde uitkomt.

15
Keyser schreef: vr 30 jul 2021, 08:30 Nou je bent grondig en gepassioneerd bezig! Je wordt al bijgestaan door een ervaren liefhebber. Toch wil ik een kleine bijdrage doen, omdat mij opviel dat je zegt dat de naked filterdrager voor een groter volume is. Dat is in mijn beleving onjuist.
Een naked kan je met ieder filterbakje in elke grootte gebruiken. Het is wel zo dat een 14 gram bakje soms wat onder de rand verdwijnt. Maar met een spiegel of iets bukken kan je de onderkant alsnog zien.

Werken met een naked is een goede manier om te zien of je geen channeling hebt. Zeker wanneer je handelingen aan het inslijten/onderzoeken bent, zou ik daar gelijk mee beginnen.
Een shot met channeling verloopt ook sneller.
Mijn ervaring is dat ik niet altijd door heb of mijn puck prep goed is geweest. Opeens is daar dan toch channeling.
Zelf gebruik ik niet anders dan de naked. Het ziet er ook erg gaaf uit en de crema blijft er voor mijn gevoel ook mooier door.
Thanks! Ik was al druk bezig met het typen van een reactie, maar na een paar keer teruglezen van je post valt bij mij eindelijk het kwartje :D

Ik heb er domweg niet bij stilgestaan dat ik het filterbakje wat nu in mijn dubbele-portafilter zit natuurlijk ook gewoon kan 'overzetten' naar mijn naked filter :') Ik zou bijna in de auto stappen en terug naar huis rijden om te gaan testen, maar eerst even aan het werk!

Wordt vervolgd!

16
Zwartgoud schreef: do 29 jul 2021, 23:18 Heb wel een naked portafilter, maar gezien groter volume wat daar in gaat heb ik die nog even buiten schot gelaten in deze case;
Dit begrijp ik niet goed.

Of je nu een naked portafilter gebruikt of een portafilter met overbodige kom en uitloopjes eronder, je kunt er toch het filterbakje in doen dat je kiest?

Je lijkt te zeggen dat het filterbakje dat in je 'naked' zit er niet uit kan?

Hoe dan ook, wel merk en type filterbakje gebruik je momenteel precies?

En welk merk en type filterbakje zit er in je naked filterdrager?

Wanneer je eigenlijk meer maalsel in het bakje doet dan waar het voor is bedoeld, beschadig je de puck bij het indraaien waardoor de doorloop verstoord wordt en raar kan verlopen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

17
Zwartgoud schreef: vr 30 jul 2021, 08:57
Ik heb er domweg niet bij stilgestaan dat ik het filterbakje wat nu in mijn dubbele-portafilter zit natuurlijk ook gewoon kan 'overzetten' naar mijn naked filter :') Ik zou bijna in de auto stappen en terug naar huis rijden om te gaan testen, maar eerst even aan het werk!

Wordt vervolgd!
Aha, we liepen gelijk op!

Meld nog wel even welke filterbakjes je nu heel precies hebt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

18
Leuk, volg deze ontwikkeling met veel aandacht. Leuk om de getallen behandelingen etc. te volgen, maar dat op enig moment naar voren komt dat de basis voor het volume van het gebruikte filtermandje nog onduidelijk is. Fijn dat met name Frans zich ontfermt over de beantwoording van jouw vragen. Mocht je dat nog niet hebben, de aankoop van een IMS of VST mandje is echt geen overbodige luxe (liefst meerdere bijv. Voor 14-16, 16-18, 18-22 gram). Nooit discussie hoeveel gram er nu ik kan wat dat staat middels codering op het mandje aangegeven.

19
Die variatie in gegeven dosering als de maalgraad en koffiesoort niet is veranderd is wel noemenswaardig. Er is (behalve het anti-statische scherm dat Frans aanhaalt) nog een potentiele oorzaak. De hoeveelheid bonen is de hopper en daarmee druk bovenop het maalwerk zijn erg belangrijk voor de gegeven hoeveelheid. Dus dat is nog even een te controleren variabele, een goed gevulde hopper.

Dan wat betreft de wisselende doorlooptijden, maak eens drie of vier espresso's achter elkaar, met niet langer dan ca. 5 minuten tussen de shots.
-Lopen shot 3 en 4 wel gelijk door, dan is het een kwestie van retentie in de maler. Voortaan even een beetje koffie wegmalen voordat je een shot zet en je doorloopproblemen zouden opgelost moeten zijn.
-Lopen alle shots door met een andere doorlooptijd, dan is er iets mis met je techniek (denk aan weegschaal, aandruktechniek etc.) of er zit inderdaad iets niet goed in de koffiemolen.

20
Goedemorgen!

Allereerst nogmaals dank voor jullie meedenken en ieders input, welke ik vanochtend in de praktijk heb toegepast. Pak een lekker bakje koffie, want het wordt vrees ik een wat uitgebreidere post ;)

fransg schreef: do 29 jul 2021, 22:20
Je zegt niets over welke bonen je exact gebruikt, van welke herkomst, van welke brander, van welke datum.
Wederom de Brazil São Francisco (Pulped Natural) van Blommers in Nijmegen. Roast date: 21 juli.

fransg schreef: do 29 jul 2021, 22:38
Heb je gekeken naar de 'chute' van de Mazzer? Daar zit vanaf de fabriek een draad-roostertje in dat maalsel enigszins tegenhoudt, maar het kan er ook voor zorgen dat afwisselend oud en vers maalsel in je trechter valt.
Vanochtend opengehaald en schoongemaakt. De hoeveelheid 'aangekoekt' maalsel viel me alleszins mee. Wellicht omdat de maler (als service bij de aanschaf van mijn nieuwe machine) is schoongemaakt. Weliswaar niet de chute (ik stond er namelijk bij toen het werd uitgevoerd). Zie vooral filmpje.

fransg schreef: do 29 jul 2021, 22:38
Ook zou je eens je hele routine in beeld kunnen brengen, van malen (eerste shot maalsel van de dag wegdoen) tot roeren en tampen en de extractie, de flow met timer.
Vanochtend drie shots (vrijwel) van A tot Z opgenomen (valt nog niet mee :|): https://www.youtube.com/watch?v=lNqTsS__7WU Hieronder ook de resultaten op een rij. Aantal gram toont hoeveel de maler in eerste instantie uitgaf, waarbij de dosering telkens is aangevuld/teruggebracht naar 18 gram. De doorlooptijd is telkens 25 sec.
  • 15.6 gram (naar 18 in), 20.8 uit
  • 17,4 gram (naar 18 in), 23,8 uit
  • 17,9 gram (naar 18 in), 31,8 uit
fransg schreef: do 29 jul 2021, 23:00
... (had je al aangegeven welk merk en model filterbakje je exact gebruikt? -- heb je een 'naked' portafilter?), van die dingen.
fransg schreef: vr 30 jul 2021, 09:01 ... Meld nog wel even welke filterbakjes je nu heel precies hebt.
Ik gebruik het bij de ECM-machine meegeleverde filterbakje, welke ik voor bovengenoemde shots heb overgezet naar de naked-portafilterhouder, maar waar ik verder weinig details over kan vinden. In de handleiding staat slechts: 'Included in delivery: 1 filter 2 cups'. Ook via Google (vooralsnog) geen gedetailleerdere specs kunnen vinden.

Keyser schreef: vr 30 jul 2021, 08:30
Een naked kan je met ieder filterbakje in elke grootte gebruiken. (...) Werken met een naked is een goede manier om te zien of je geen channeling hebt. (...) Mijn ervaring is dat ik niet altijd door heb of mijn puck prep goed is geweest. Opeens is daar dan toch channeling.
Kort samengevat: Ik ben om! :) Bovengenoemde shots alledrie met de naked filter gezet (filterbakje overgezet). Laatste shot begon tegen het einde wat te 'zwabberen'. Erg leerzaam dus inderdaad.

Pti schreef: vr 30 jul 2021, 12:33
Er is (behalve het anti-statische scherm dat Frans aanhaalt) nog een potentiele oorzaak. De hoeveelheid bonen is de hopper en daarmee druk bovenop het maalwerk zijn erg belangrijk voor de gegeven hoeveelheid. Dus dat is nog even een te controleren variabele, een goed gevulde hopper.
Nooit geweten/bij stilgestaan, maar zwaartekracht klinkt logisch :) Bovengenoemde shots allemaal met een volledig gevulde hopper gedaan.

---

Wat mij zoal opvalt:
  • Verschil tussen eerste en derde maling is 2,3 gram. Ik vermoed omdat ik vóór de eerste maling de 'uitgang' volledig had gereinigd/geleegd, waardoor er geen residu meer in zat, wat bij het tweede en derde shot wel het gaval was.
  • Een (groot) verschil van 8 gram uit tussen shot twee en drie, beiden op basis van 18 gram in (in eerste instantie 17,4 en daarna 17.9). Tweede shot liep mooier door imho, dan het derde.
Ik ben erg benieuwd hoe jullie met deze input de resultaten duiden :)

Alvast dank voor het meedenken!