Re: Software Saeco Xelsis loopt vast: hij zit in een loopje. Help :-(

11
YES! Ik heb het probleem op weten te lossen! Bedankt voor het meedenken mensen! Dit is hoe ik het opgelost heb:
- Verwijder het zilverkleurige kapje waar de melkkan aangesloten dient te worden;
- Pak twee pennen/schroevendraaiers, waarmee je de knopjes in kunt drinken die normaal ingedrukt worden als je de melkkan aansluit;
- Daarmee misleid je het apparaat door het te laten geloven dat er een melkkan aangesloten is, terwijl dat niet zo is;
- Klik in het scherm door op 'ok' en doorloop de reinigingssyclus, wat nu wel kan, omdat de machine denkt dat de melkkan is aangesloten;
- De machine doorloopt het reinigingsritueel en maakt zichzelf schoon (pas op dat je geen hete stoom/water over je vingers krijgt);
- Daarna zal de machine weer in het normale menu terugkomen, waar je gewoon weer koffie kunt zetten :-).

Re: Software Saeco Xelsis loopt vast: hij zit in een loopje. Help :-(

13
Een typisch geval van slecht ontwerp, enig gebruikers research had dit gesignaleerd en een uitweg was gecreëerd.
Net als na het schrijven van elk programma, de gebruiker bedenkt en doet dingen waar de ontwerper totaal niet op komt of van vermoed dat iets zo kan gebeuren, dus is daadwerkelijke gebruikservaring nodig om de gaten in de verdediging te vinden en die te dichten.
Helemaal als het om zoiets simpels gaat als het aansluiten van een melk-ding, waar notabene al een 'check dit' voor ingebouwd zit, dus de menuoptie voor het starten van die reinigings cyclus zou niet mogen activeren (of liever, helemaal niet zichtbaar zijn) als het ding er niet is of niet (goed) aangesloten is, hoe makkelijk kan het zijn?

Wel blij dat jij nu weer koffie kan zetten, maar ik zou dit probleem toch even bij de fabrikant aankaarten, misschien dat een volgende versie er beter mee om kan gaan.

Hoe lang heb je door deze onzin nu zonder koffie gezeten?
Ik ben zo blij dat ik diverse alternatieven heb (van een MoccaMaster tot een V60, Aeropress en natuurlijk 'Het Beest') naast onze volautomaat. Voornamelijk omdat ik niet te pruimen ben voor ik mijn Zwarte Goud geconsumeerd heb ;)