Re: La Pavoni upgrades en Pressostaat

11
bvds schreef: zo 16 jan 2022, 22:25
Voordeel van generatie 3 machines is dat je met 'dry pumps' de groep temperatuur kan opkrikken. Lever tot pakweg horizontaal en weer terug omlaag. En dat een aantal keer herhalen Je laat een circulatie opgang komen tussen het boiler water en "sleeve" water. Werkt perfect. Met flushen trek je snel te veel hitte naar de groep en meet je aan "valse" temperatuur. Na flushen is het zaak de boel een minuut of drie te laten stabiliseren.

Verrek, dit wist ik helemaal niet! Ik flushte altijd, wat op zich ook redelijk wat water kost (en onhandig is, aangezien de mijne een kleine boiler heeft). Net geprobeerd en werkt prima, tnx!
dus...

12
Plaatsen BONG isolator is een fluitje van een cent. Bestaande koperen stijgbuisje kan je gebruiken. Er zitten nieuwe, langere, RVS bouten bij het setje voor de montage aan de boiler. Voordeel is dat je vele kopjes espresso achter elkaar kan zetten zonder dat de groepstemperatuur noemenswaardig oploopt. Je hoeft niet na ieder kopje de groep terug te koelen met water, nat doekje, sprayflesje oid. Nadeel is dat bij aanzetten het ca een half uur duurt voor de groep 40 graden is. Ik flash dan 1x om de groep op 60 graden te krijgen. Daarna duurt het nog ca. een kwartier voor ik de groep met dry pumping op 80 graden heb. Laat ik de machine aan en wacht ik een half uur voor ik het volgende bakje zet, staat de groepstemperatuur weer op 60 - 65 graden. Weer dry pumpen dus.
Om eerlijk te zijn, krijg ik er tot nu toe nog niet echt lekkere espresso eruit, maar dat kan aan de bonen liggen. De proefpakketten van Giraffe zijn me allemaal te zuur. Gebruik nu bonen van Viaggiator Colosso (VG) uit Italie, ca vier maanden oud, zien er olie-achtig uit, ruiken ook zo. Smaken bij 1 kops espresso wel OK, maar niet bijzonder. Bij te lange extractie (meer dan 35 sec, boven 9 bar) smaakten ze ook olie-achtig... Lijkt toch een variant op 'supermarktbonen'.... :x
In dit onderwerp heb ik trouwens beschreven welke verbeteringen ik nog meer heb uitgevoerd. Ik kan je ook no. 3 van The Lever Magazine aanraden, daarin staan zo'n beetje alle verbeteringen die aan een Lapav kan uitvoeren...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

13
Dry pumps werken ook gewoon bij een gen 2 met bong isolator :) dan jakker je met 7 keer pompen de temperatuur van de zetgroep omhoog en kan je gaan. Half uur wachten met een Pavoni heb ik nog nooit gedaan.

Kan ook niet, want geen pressostaat, dus dan klapt ie eruit
Afbeelding

Meerdere bakkies zetten blijft een klus met de Pavoni.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

14
Verenjano schreef: ma 17 jan 2022, 23:23 Dry pumps werken ook gewoon bij een gen 2 met bong isolator :) dan jakker je met 7 keer pompen de temperatuur van de zetgroep omhoog en kan je gaan. Half uur wachten met een Pavoni heb ik nog nooit gedaan.

Kan ook niet, want geen pressostaat, dus dan klapt ie eruit
Afbeelding

Meerdere bakkies zetten blijft een klus met de Pavoni.

Yep zit de "steam to water fed group mod" bij inbegrepen ;)
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

15
Oene bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het is inderdaad even een ander machientje dan ik gewend ben. Ik merk echt dat ik meer informatie moet verzamelen over hoe ik ermee om moet gaan. Dit soort info helpt daarbij.

Ik zal dat magazine toevoegen aan mijn mandje. Maar ik schrok een beetje van de prijs toen ik klaar was met alles toevoegen hahaha. Ik geloofde het eerst niet, dus zelfs nagerekend of het klopte

Die dry pumps ga ik zeker ook doen!

Wat mij opvalt is de kracht van het water wanneer dat eruit komt zonder dat je koffie in het filter hebt. Man, hij sproeit alles nat.... Is dat gebruikelijk? Is de druk dan te hoog?

16
Keyser schreef: di 18 jan 2022, 07:34 Oene bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het is inderdaad even een ander machientje dan ik gewend ben. Ik merk echt dat ik meer informatie moet verzamelen over hoe ik ermee om moet gaan. Dit soort info helpt daarbij.

Ik zal dat magazine toevoegen aan mijn mandje. Maar ik schrok een beetje van de prijs toen ik klaar was met alles toevoegen hahaha. Ik geloofde het eerst niet, dus zelfs nagerekend of het klopte
Afbeelding

Wat mij opvalt is de kracht van het water wanneer dat eruit komt zonder dat je koffie in het filter hebt. Man, hij sproeit alles nat.... Is dat gebruikelijk? Is de druk dan te hoog?
Als je een genwratie 3 hebt dan helpt het om de sleeve positie veranderen d.w.z. zodat het water op een ander punt de groep in stroomt. Moet het even nakijken maar dacht dat 180 graden ideaal was. Generatie 2 knalt het water vrij lomp op de puck. Dus een puck screen gebruiken! Maakt bij generatie 3 ook uit. Tudor verkoopt een dunne RVS en dikke mesh versie. Die mesh dingen moet je goed schoon houden!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

17
bvds schreef:
Keyser schreef: di 18 jan 2022, 07:34 Oene bedankt voor je uitgebreide antwoord! Het is inderdaad even een ander machientje dan ik gewend ben. Ik merk echt dat ik meer informatie moet verzamelen over hoe ik ermee om moet gaan. Dit soort info helpt daarbij.

Afbeelding

Als je een genwratie 3 hebt dan helpt het om de sleeve positie veranderen d.w.z. zodat het water op een ander punt de groep in stroomt. Moet het even nakijken maar dacht dat 180 graden ideaal was. Generatie 2 knalt het water vrij lomp op de puck. Dus een puck screen gebruiken! Maakt bij generatie 3 ook uit. Tudor verkoopt een dunne RVS en dikke mesh versie. Die mesh dingen moet je goed schoon houden!
Oke. Hoe weet je of je een generatie 3 of 2 hebt?

Dit is hem:

Afbeelding

18
Hoewel ik te weinig gebruikerservaring met de verschillende types heb, zie ik dat de ervaringen ermee allemaal door elkaar staan.
Erg verwarrend.

Wie heeft er zin en tijd om al deze kennis en ervaring te bundelen? Met als uiteinde een soort naslagwerk?

Als aftrap, of los daarvan, wil ik wel een La Pavoni meeting organiseren. Op dit forum zijn in ieder geval versies van 1964 tot en met na 2010 aanwezig.

19
Kijken of bouwjaar van na 2000 is. Anders even douche verwijderen en foto kijken of je in de groep een camicia/sleeve ziet. Dus zeg maar een dubbele wand. Standaard van kunststof maar te upgraden naar RVS of messing.

Je kan het ook aan de vorm van de groep zien maar vind ik tricky.

20

bvds schreef:
Kijken of bouwjaar van na 2000 is. Anders even douche verwijderen en foto kijken of je in de groep een camicia/sleeve ziet. Dus zeg maar een dubbele wand. Standaard van kunststof maar te upgraden naar RVS of messing.

Je kan het ook aan de vorm van de groep zien maar vind ik tricky.
De vorige eigenaar zei zijn vrouw dat ze hem twee jaar geleden in de winkel hadden gekocht. Volgens haar man was het vier jaar. Haha het zal in die tijdspanne ergens dan gebeurd zijn denk ik.
Ik heb gisteren de groep eraf gehaald en zag binnen een plastic wand (sleeve) zitten. Vanuit het gat van waar hij op de boiler zit.
De douche kan ik nog niet verwijderen om schoon te maken. Ik heb nog geen reserve groepsring.

@Han zo'n meeting lijkt mij leuk!