Plaatsen BONG isolator is een fluitje van een cent. Bestaande koperen stijgbuisje kan je gebruiken. Er zitten nieuwe, langere, RVS bouten bij het setje voor de montage aan de boiler. Voordeel is dat je vele kopjes espresso achter elkaar kan zetten zonder dat de groepstemperatuur noemenswaardig oploopt. Je hoeft niet na ieder kopje de groep terug te koelen met water, nat doekje, sprayflesje oid. Nadeel is dat bij aanzetten het ca een half uur duurt voor de groep 40 graden is. Ik flash dan 1x om de groep op 60 graden te krijgen. Daarna duurt het nog ca. een kwartier voor ik de groep met dry pumping op 80 graden heb. Laat ik de machine aan en wacht ik een half uur voor ik het volgende bakje zet, staat de groepstemperatuur weer op 60 - 65 graden. Weer dry pumpen dus.
Om eerlijk te zijn, krijg ik er tot nu toe nog niet echt lekkere espresso eruit, maar dat kan aan de bonen liggen. De proefpakketten van Giraffe zijn me allemaal te zuur. Gebruik nu bonen van Viaggiator Colosso (VG) uit Italie, ca vier maanden oud, zien er olie-achtig uit, ruiken ook zo. Smaken bij 1 kops espresso wel OK, maar niet bijzonder. Bij te lange extractie (meer dan 35 sec, boven 9 bar) smaakten ze ook olie-achtig... Lijkt toch een variant op 'supermarktbonen'....
In dit onderwerp heb ik trouwens beschreven welke verbeteringen ik nog meer heb uitgevoerd. Ik kan je ook no. 3 van The Lever Magazine aanraden, daarin staan zo'n beetje alle verbeteringen die aan een Lapav kan uitvoeren...