Oja bijna vergeten en Onyx waar ik nog niet aan toe ben gekomen,

Klopt. Een IMF, waar LR ook mee werkt, is een air roaster. Tijdens het branden komen de bonen niet in contact met de wand van de trommel maar ‘zweven’ als het ware in het midden van de trommel. Warmteoverdracht vindt dus vrijwel uitsluitend plaats via hete lucht en niet via de trommelwand. Daardoor kan er op een veel hogere temperatuur worden gebrand en duurt het branden van een batch een stuk korter.Hk87 schreef: En ik lees van vele die regelmatig bij DAK kopen dat ze het sowieso minimaal 3 weken laten rusten. Ze branden ook met een IMF Brander, ik geloof dat omecoo daar ook een soortgelijke verhaal over vertelde laatst.
5 maanden oudMadencio schreef: ma 23 jun 2025, 09:02 Lance had laatst een filmpje waar hij een boontje neemt dat een beetje 'oud' is, misschien hebben jullie er wat aan als je een shotje gaat zetten.
https://youtu.be/EPF1_15KZvM?si=N6Q7jyi-8lGx76uc
Zo is het wel een beetje ja!Hk87 schreef:Ik denk niet dat je dat zo moet zien en vergelijken. Het heeft niks met beter te maken.Barre Koffie schreef: za 21 jun 2025, 15:36 Is dak dan zoveel lekkerder/ beter dan pakweg Koepoort of Hoofdkwartier koffie?
Koepoort en hoofdkwartier hebben een andere branding profiel. Die kopen dan ook bepaalde bonen die passen bij dat profiel. Vaak gaat dat richting medium tot medium/dark en dat kan lekker zijn op die manier.
DAK daarintegen brand light roast en koopt bonen in die passen bij dat profiel. Dat is dan weer lekker op die manier.
Soms heb voorkeur voor het een of andere. Sommige houden helemaal niet van light roast en sommige niet van medium tot dark roast.
Echt een kwestie van je eigen smaak.
Persoonlijk wissel ik regelmatig. Ik heb altijd heel lekker koffie van hoofdkwartier maar zo ook van DAK. Is de èèn beter als de andere? Voor mij zijn ze allebei even goed in hun respectievelijke categorie