Re: DAK roasters - Second chance

11
Ik heb nu thuis koffie van Friedhats, AMOC, single estate en Saka liggen en ja het is absurditeit dat ik nu DAK er ook eigenlijk bij wil hebben maar ik hou me nog heel even in :oops:

Oja bijna vergeten en Onyx waar ik nog niet aan toe ben gekomen, :lol:
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM
Bijlagen

12
Hk87 schreef: En ik lees van vele die regelmatig bij DAK kopen dat ze het sowieso minimaal 3 weken laten rusten. Ze branden ook met een IMF Brander, ik geloof dat omecoo daar ook een soortgelijke verhaal over vertelde laatst.
Klopt. Een IMF, waar LR ook mee werkt, is een air roaster. Tijdens het branden komen de bonen niet in contact met de wand van de trommel maar ‘zweven’ als het ware in het midden van de trommel. Warmteoverdracht vindt dus vrijwel uitsluitend plaats via hete lucht en niet via de trommelwand. Daardoor kan er op een veel hogere temperatuur worden gebrand en duurt het branden van een batch een stuk korter.
Als gevolg daarvan blijft er meer co2 gevangen in de boon en duurt het ook nog eens langer om die gassen te laten ontsnappen. Vandaar dat de bonen langer liggen voor ze in de verkoop gaan.
Bijkomend voordeel is dat ze ook langer vers blijven.
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

14
Madencio schreef: ma 23 jun 2025, 09:02 Lance had laatst een filmpje waar hij een boontje neemt dat een beetje 'oud' is, misschien hebben jullie er wat aan als je een shotje gaat zetten.

https://youtu.be/EPF1_15KZvM?si=N6Q7jyi-8lGx76uc
5 maanden oud :lol:
En het was niet eens goed afgesealed.

In zijn geheel een hele controversiële aflevering was dat. Ik heb eerlijk gezegd nu een paar maanden dat 9 bar en 25-30 seconden helemaal losgelaten maar hij doet er wel flinke scheppen bovenop. 2-3 bar shotje onder 20 seconden. Ik heb mijn twijfels en ik volg heel veel van Lance maar dit was wel bizar. De Profitec die hij gebruikt heb ik ook gehad en ik heb veel shotjes weggegooid in de goot als ik er een paar seconden naast zat.

De truc kennelijk is dat zijn voornaamste variabel de ratio is.
Ik geloof dat er 1 op 4 shotjes tussen zitten. Dat vergt wel wat kennis en lef.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: Baratza sette 270 WI & 1zpresso ZP6 & pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

15
Hk87 schreef:
Barre Koffie schreef: za 21 jun 2025, 15:36 Is dak dan zoveel lekkerder/ beter dan pakweg Koepoort of Hoofdkwartier koffie?
Ik denk niet dat je dat zo moet zien en vergelijken. Het heeft niks met beter te maken.
Koepoort en hoofdkwartier hebben een andere branding profiel. Die kopen dan ook bepaalde bonen die passen bij dat profiel. Vaak gaat dat richting medium tot medium/dark en dat kan lekker zijn op die manier.

DAK daarintegen brand light roast en koopt bonen in die passen bij dat profiel. Dat is dan weer lekker op die manier.

Soms heb voorkeur voor het een of andere. Sommige houden helemaal niet van light roast en sommige niet van medium tot dark roast.

Echt een kwestie van je eigen smaak.

Persoonlijk wissel ik regelmatig. Ik heb altijd heel lekker koffie van hoofdkwartier maar zo ook van DAK. Is de èèn beter als de andere? Voor mij zijn ze allebei even goed in hun respectievelijke categorie
Zo is het wel een beetje ja!
Afbeelding
Tuurlijk zullen de duurdere koffies ook koffies zijn geweest die groen ingekocht duurder waren en wellicht een experimenteel proces zijn ondergaan om smaken te creëeren maar of dat beter is is maar de vraag. Er gaat wat mij betreft bijna niks boven een lekkere bak ordinaire espresso die smaakt als chocolade, karamel, zoetje en een bittertje en een dik mondgevoel als ik iets zou moeten kiezen.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!