Re: IKAPE Portable coffeemaker uitproberen?

13
Hk87 schreef:Ik heb er gisteren ook èèn binnen
Afbeelding

De App ziet er veelbelovend uit met pre infusie en instelbaar flow.

Tot nu toe valt het me een beetje tegen en ga ik het denk ik verkopen
Ik heb hem inmiddels ontvangen :)

Heb jij de 58 mm variant en hoe / waar kan je de app downloaden? Ik kan alleen een ikape café app vinden die bedoeld is voor Bluetooth weegschalen van ikape
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

14
Rosanne schreef: za 25 okt 2025, 14:44
Afbeelding

Heb jij de 58 mm variant en hoe / waar kan je de app downloaden? Ik kan alleen een ikape café app vinden die bedoeld is voor Bluetooth weegschalen van ikape
Ik heb ook de 51 variant. Die eigen ikape app heb je niks aan, je moet zoeken naar cera+ app
You can't buy experience

15
Hk87 schreef:
Rosanne schreef: za 25 okt 2025, 14:44
Afbeelding

Ik heb ook de 51 variant. Die eigen ikape app heb je niks aan, je moet zoeken naar cera+ app
Ooh haha dat moet je dan ook maar net weten. Dit staat nergens in de handleiding
Afbeelding

IKAPE Portable coffeemaker uitproberen?

18
Test 1:

Gisteren heb ik het apparaat ontvangen en helemaal tot 100% opgeladen.
Vandaag de eerste test gedaan.

Algemene indruk
Het is een leuk en mooi apparaat. Toen ik hem uit het plastic haalde viel het mij op dat hij best zwaar is. Best logisch gezien de interne componenten, maar aangezien het idee van een portable espresso machine is dat je hem mee gaat nemen is dit wellicht iets om rekening mee te houden. Hij weegt bijna een kilo (735 gram). Het gebruikte materiaal voelt verder goed en stevig aan. Prima filterbakje waar je - afhankelijk van de roast - 14 - 18 gram koffie in kwijt kan. Ook is er een puckscreen, kwastje, trechter en wdt tool (de vorm doet mij denken aan de staf van sinterklaas) meegeleverd.

App
De app die je bij het apparaat kunt gebruiken is niet makkelijk te vinden. Het is hier boven al even terug te zien, maar je moet dus niet de app downloaden van Ikape zelf, maar van de producent van het apparaat (Cera+). Dit kon ik nergens teruglezen in een handleiding. Dankzij de tip van forumgenoot HK kon ik die uiteindelijk vinden (al vond ik het nog niet makkelijk om uiteindelijk de juiste te vinden in de App Store).

Het gebruik
Het gebruik spreekt eigenlijk voor zich. Door 1x op het knopje te drukken activeer je het apparaat en laat het indicatielampje de batterij status zien (1 tot 4 puntjes). Door het knopje 2x in te drukken wordt het apparaat geactiveerd. Ik heb het apparaat laten opwarmen en doorspoelen. Daarna heb ik de espresso gemaakt. Het water wat je in het apparaat doet kan je tot 3 niveau's (streepjes) afvullen. Ik heb hem tot maximaal afgevuld.

Het preppen van de puck spreekt voor zich. Daarna draai je het filterbakje op het apparaat en activeer je het apparaat met de knop. Het apparaat gaat aan en maakt daarbij een soort brom geluid (ik raad aan om hem niet in een stiltecoupé te gebruiken :D). Verder heb ik via de app de maximale temperatuur (96 graden) ingesteld.

De koffie die ik gebruikt heb is de Aquaires van Blommers. Dit is een anarobic light roast koffie die bij het zetten heel vergevingsgezind is. Ik heb dezelfde maalgraad gebruikt als die ik normaal gesproken ook gebruik in mijn espresso apparaat. De ratio die ik daarmee kreeg was bijna precies hetzelfde als mijn espresso apparaat (1:3 ten opzichte van 1:2.5 in mijn espresso apparaat). De Ikape prefereert bij deze koffie dus een iets fijnere maalgraad om dezelfde output te krijgen. Bij het zetten heb ik gebruik gemaakt van de standaard. Die kan je erbij kopen en wordt niet standaard bijgeleverd. Ik kon daar mijn weegschaal op kwijt en een klein shot glaasje. Dat paste precies.

De espresso die er uit kwam had veel body, mooie kleur crema (niet te licht en niet te donker) en proefde smakelijk. Ik kom hem niet betrappen op onder- of overextractie.
Ik wil hem morgen testen met een iets fijnere maalgraad. Ik ben benieuwd of ik de output dan precies hetzelfde kan krijgen als met mijn Lelit Bianca.

To be continued

Ps. Foto's volgen ;)
Laatst gewijzigd door Rosanne op zo 26 okt 2025, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

19
Heb je ook wat anders dan anaerobic? Dat zijn zulke smaak bommen meestal dat zal wel goed gaan.

Het schoot me gisteren avond ineens binnen dat voor mijn doen de basket wel eens voor verbetering kan zorgen dus ik heb er nu een la Pavoni 51mm basket in gedaan en past ook perfect. Eens testen daarmee de komende dagen.
Ik vind het eigen mandje van ikape niet fijn met tampen vanwege een randje wat ze hebben aangebracht. Ik denk ook niet dat het van superieure kwaliteit is zoals we gewend zijn van traditionele Espressomachines.
You can't buy experience