Re: Nieuwe setup, op zoek naar verbetering.

11
Update: Het primaire probleem waarmee ik naar het forum kwam - het steeds fijner moeten afstellen van de maling - lijkt volledig verholpen door het strakker afstellen/vastzetten van het wormwiel en het handvat dat eraan zit. Effectief was ik niet steeds fijner aan het afstellen, maar steeds aan het terugdraaien naar de oorspronkelijke instelling.

M'n effectieve doorlooptijd is hiermee erg consistent geworden, en finetunen lijkt nu haalbaar.
Erik82 schreef: ma 31 aug 2026, 13:51 Punt 2 is over je eerste shot van de dag dat deze niet goed is en en dat is ook heel eenvoudig uit te leggen en een klassieke fout en groot nadeel van elke singledose maler. Onderin je hopper liggen scherven van bonen, helemaal in de rand kleine fragmenten bonen en tussen je maalschijven en in de uitloop gemalen koffie. Koffie verliest na malen binnen een paar minuten veel van zijn chemische componenten die voor een mooie smaak zorgen. Na een paar uur is het uitgedroogde zooi die geen tegendruk meer kan geven en nooit lekker zal gaan smaken. In de ochtend heb je dus zo'n 6-8gr aan van die oude zooi in je maler zitten en daar probeer je koffie mee te zetten. Zeker de helft van je eerste shot geeft dus geen tegendruk en spuit het water er zo doorheen waardoor je denkt steeds fijner te moeten malen maar de espresso meteen erna heeft ineens een doorlooptijd die 2-3 keer zo lang is omdat die wel met relatief verse koffie gezet is.

De oplossing is simpel en dat is in de ochtend 8gr wegmalen en in de prullenbak gooien en als de machine meer dan een uur stil heeft gestaan 5gr wegmalen en weggooien. Doe je dit niet dan zal je altijd inconsistente resultaten blijven houden en zal de smaak nooit top zijn tenzij je iemand anders je eerste bakkie van de sessie geeft en je zelf meteen erna een tweede maakt. Geeft veel verspilling van bonen en kost aardig wat extra geld maar dat is in dit geval het nadeel van het gemak wat een singledose maler geeft.
Ik proefde vaak het eerste kopje niet, omdat ik daarmee cappuccino maakte. Vanochtend getest door de smaak van eerste en tweede kopje met elkaar te vergelijken, en de smaak van het tweede kopje was zeker beter.

Wat ik alleen niet zo goed kan plaatsen is de opmerking "groot nadeel van elke singledose maler".

Hoewel ik em als dusdanig gebruik, is mijn maler naar mijn weten geen singledose maler, en zou dit em - met zijn platte maalschijven - minder geschikt maken voor single dosing dan een maler die voor single dosing ontworpen is.

M'n volgende stap is denk ik het openschroeven van de maler, en het restant aan maalsel eruit te halen en te wegen zodat ik weet hoeveel retentie erin zit. Dan kan ik me beraden op of het de moeite waard is voor een andere maler te gaan. Wellicht eentje met een bellow. Dat lijkt me - zeker gezien ik ook duurdere koffie ga aanschaffen - verstandig.