Ik vergelijk dagelijks beide machines en kan zeggen dat mijn
persoonlijke keuze op de WMF valt, al hoewel de z5 ook hele mooie cappuccino en koffie geeft. Wat de WMF ook heeft: op de graad nauwkeurig instelbare temperatuur, de uitneembare zetgroep (zelf meer onderhoud kunnen uitvoeren), zelf aanpassingen kunnen maken in de recepturen en een echt warme koppenwarmer. De pro heeft dan ook nog een koppenstomer, die ik eigenlijk overbodig vind, tenzij je 's-ochtends in een koude keuken een koud kopje pakt...
De Jura geeft goede koffie, ook mooi melkschuim, maar moet wel even "werken" om de koffie op een wat hogere temperatuur te krijgen. De eerste kop is goed, de derde echter een stuk warmer.
De WMF geeft meteen een warme kop koffie, geeft ook goede cappuccino. De WMF's vragen regelmatig om reiniging, wat ongeveer 6 minuten kost. Gaat op zich gemakkelijk: watertank vullen, tablet in de schacht, bak onder de koffieuitloop en 6 minuten wachten.
De molen van de wmf is prachtig, goed instelbaar, maar een druppelsgewijze espresso heb ik er nog niet uit kunnen persen (ook niet uit de WMF Presto overigens (zelfde zetgroep en molen volgens mij). Ook bij de Z5 is dat mij niet gelukt, met beide machines kwam ik overigens wel een heel eind. De Atag cafemax (die ik toevallig goed ken, zie het atag promotiefilmpje

), geeft bij de fijnste maalgraad wel een druppelsgewijze uitloop...het kan dus wel.
Weet niet of ik dit op het forum kwijt mag, maar ik heb in mijn winkel in Dieren zowel de 1000, de 1000pro en de 800 van WMF als demo staan. Ook heb ik de nivona 725 en de jura z5 (en andere Jura's en Nivona's) staan. In eerdere posts werd geopperd om een test te doen. Bij mij is dat mogelijk, ik stel de winkel graag beschikbaar!
Tenslotte: de quickmill 5000 geeft perfecte koffie, maar werkt minder goed als ie met een cappuccinatore wordt uitgerust. Van alle genoemde machines heeft ie het stevigste maalgeluid!