Re: De LONDINIUMs afdeling

1715
Gefeliciteerd met je mooie aankoop!

Toevallig heb ik van de week de originele groepring vervangen. De originele ging nog al stroef. Zo stroef dat ik al een keer portafilter explosie heb gehad omdat ik hem niet goed genoeg had aangetrokken. Heb nu deze erin gezet, past perfect;

Pistonring / Groepring E61 8,5mm Siliconen | Onderdelen moderne E61 groep | D.R. Trading B.V. Webshop https://share.google/8LzR1HEcgNfkTQ9FW

Heb je een nieuwe of een tweedehands Vectis?

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Londinium Vectis _ Eureka Mignon XL

1716
Top! Dank jullie wel, ik ga op aanraden van Boyd de ring direct bestellen.
Heb beide machines tweedehands, tot zover echt een prachtige duo. Had nog een vraag, hoeveel gram espresso komt er uiteindelijk uit bij jullie met de vectis? Ik kom steeds zo om en nabij de 30gr, is dat ook wat jullie hebben?
Vectis / Lagom 01

1717
Madencio schreef: di 08 jul 2025, 07:29 Top! Dank jullie wel, ik ga op aanraden van Boyd de ring direct bestellen.
Heb beide machines tweedehands, tot zover echt een prachtige duo. Had nog een vraag, hoeveel gram espresso komt er uiteindelijk uit bij jullie met de vectis? Ik kom steeds zo om en nabij de 30gr, is dat ook wat jullie hebben?
Gefeliciteerd met je vectis!
En dat ligt heel erg aan je basket en dosering. Boven de 30 gram haal ik vaak makkelijk met mediums en light roasts. Ik gooi er dan 16 gram gemalen in.
Zorg dat je genoeg ruimte laat tussen je puck en het douchescherm. Dan werkt de pre infusie op zn best en efficiëntst. Hier liet ik voorheen veel gewicht liggen.
Londinium Vectis | Eureka oro XL | moccamaster | Gene Cafe

1719
Hier een beetje vergelijkbare opbrengst. Verschilt per branding. Donkere branding 16 gram in en trek ik het kopje weg bij 26-28 gram.
Medium 16- 17 gram en stop ik bij 30-32 gram uit.

En ook waar ik net zin in heb. Als ik voor een dikke stroperige espresso ga maal ik wat fijner en hou de output wat lager. Hierbij is het forceren van de pre infusie (vroege fellini) wel echt nodig.

Gebruik nu de Pullman - 876 Filterbakje 17-19 gram met puckscreen.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Londinium Vectis _ Eureka Mignon XL