MichaelvDuuren schreef: za 24 mei 2025, 19:53
Hk87 schreef:Grind by weight
Conische schijven
Hopper gevuld met bonen van HK
Let's go!

Ik ben heel benieuwd hoe hij bevalt. Ik ben zelf ook meerdere malen in de verleiding geweest, maar heb de stap nooit gezet.
Hoe snel maalt hij, en hoe is het geluid tijdens maken en kan hij fijn genoeg malen en wat vindt je van de smaak? Een aantal vragen waar ik benieuwd naar ben
Hij staat trouwens verrassend goed naast je Strietman beetje dezelfde vormen.
Ik kan nog niet veel zinnigs zeggen over de smaak, maar de hopper is inmiddels wel leeg.
Het is gewoon een iets andere beleving dan platte schijven en SSP, en het bevalt me heel erg goed met de bonen die ik nu heb gebruikt.
De juiste maalstand vinden was bijna kinderspel, heel vergevingsgezind.
Dus morgen verder met iets heel anders, een Colombiaanse single estate.
Hij maalt echt heel snel, bijna net zo snel als mijn DF83V: 15 gram in zo’n 4 à 5 seconden.
Het geluid is alsof het in je ziel snijdt. Mijn kleintje van 2 moest er spontaan van huilen.
Alsof er even een straaljager opstijgt.
Persoonlijk vind ik het niet heel storend, maar kennelijk wel iets om rekening mee te houden voor anderen.
Baratza levert zogenaamde "shims" mee, die je onder de maalschijven kunt plaatsen als je niet fijn genoeg kunt malen.
Ze geven er twee mee, en ik heb ze allebei geplaatst. Daardoor heb ik nu vrij veel bereik in de maalstand, zelfs voor mijn Fast flow bakje van 14,5 dosering is er ruimschoots bereik.
De grind by weight functie werkt heel goed. Soms komt er exact uit wat je erin doet, soms zit er 0,2 gram verschil in.
Ik ga dat vanaf nu niet meer nameten – dat zit wel goed.
Ik was in het verleden niet zo gecharmeerd van de Niche Zero, maar deze Baratza maakt tot nu toe een goede indruk.
Wellicht behoud ik deze ook langer als ik oorspronkelijk van plan was