ArjenT5R schreef: do 21 jul 2022, 08:47
Deze Arjen is ook weer aan de knutsel hoor.
Ik heb best aardig resultaat nu.
Heb een instelbare oven thermostaat ingebouwd in mijn rotisery oventje.
En minerale wol in de dubbele wanden gestopt als isolatie.
Als ik er 300 gram groene bonen in stop haal ik FC tegen de 11 minuten.
Rond de 13 minuten zit ik op een mooie light roast.
Heb gisteren 2kg gebrand, wat malabar en Ethiopië.
Moet zeggen ben best tevreden, de iroast 2 is eigenlijk te snel op FC zelfs met laagst instelbare temperatuur profiel en maakt ontzettend veel kabaal.
De I roast 2 heeft wel enorm geholpen in het leerproces.
Vandaag het 2e oventje afmaken dan kan ik 600 gram groen per sessie branden. In 2 oventjes dus.
Ik was al ergens een topic begonnen hier over dus zal nog wat pics maken en posten in het desbetreffende topic.
Dus in principe als je en rotisery van marktplaats scoort en een instelbare thermostaat dan kom je een eind.
Edit : er past meer dan 300 gram in het mandje maar als je er meer in stopt haal je FC niet op 11 minuut. Ingestelde temperatuur is dan 250 graden.
AH nog even vervolgen op bovenstaand dus.
Eerder vandaag al een post aan gewaagd dus heb hem maar even gequote.
Nog wat plaatjes bij de praatjes.
Het bakje met de twee verwijderde thermostaten er zit er dus 1 in de kabel en een op de oven wand. Nu dus vervangen door een instelbaar exemplaar.
Ik heb de timer in ere gelaten. Je kun nu dus de rotatie wel aanhouden maar de warmte uitzetten. Dus als je zodra je FC hoort de thermostaat terug draait dan draait hij wel door. Dan nog 2 minuutjes laten gaan en je hebt een mooie gelijkmatige light roast.
Had ook wat donkerdere versies variërend van 13 tot 17 minuten brandtijd totaal.
Daarna het mandje er uit halen en buiten een paar dansjes mee doen zodat hij snel goed afkoelt en alle kaf er af is.
Niet gek voor 20 euro brandertje al zeg ik het zelf.
Nu de koffie nog proberen

Workflow is dus 10 a 15 minuten voorverwarmen op 250 graden totdat de thermostaat klikt. Snel de bonen er in 300gr groen per mandje.
En dan afhankelijk van de brandgraad lekker laten draaien

13min voor light roast en tot 16 a 17 voor city.
De mand er uit halen buiten flink schudden en dan in een vergiet nog wat omschudden en vervolgens uitvoeren op de keramische bakplaat om ze helemaal te te laten koelen...