Pagina 3 van 4

Re: Filterbakjes

Geplaatst: za 09 mei 2026, 19:08
door Dirk Jan
Gisteren de eerst bakkies met de enkel filterbakjes, welke ik van Frans heb mogen ontvangen, getetst. Eén is voor ongeveer 10 gram en één voor 12,5 - 13 gram. Deze laatste komt qua inhoud overeen met het bakje dat ik altijd gebruik, en het bakje van Frans ging ook goed. Maalgraad is oké, echter, ik kan nog geen verschil merken met het bakje dat ik gebruik. Ga ik mee verder. Het enkel bakje voor 10 gram, daar moet ik met de maalgraad nog wat finetunen. Nu was het water er met 10 seconden doorheen. Niet echt lekker vond ik.

Ook de bomber puckscreen uitgeprobeerd, bij het bakje van 13 gram zorgde dat voor meer weerstand bij het doorlopen, dus als ik daar wat over wil zeggen dien ik ook met de maalgraad te gaan spelen. Kortom, we hebben nog wat te spelen. ;-)

Re: Filterbakjes

Geplaatst: za 09 mei 2026, 19:50
door bobbee

Dirk Jan schreef:Gisteren de eerst bakkies met de enkel filterbakjes, welke ik van Frans heb mogen ontvangen, getetst. Eén is voor ongeveer 10 gram en één voor 12,5 - 13 gram. Deze laatste komt qua inhoud overeen met het bakje dat ik altijd gebruik, en het bakje van Frans ging ook goed. Maalgraad is oké, echter, ik kan nog geen verschil merken met het bakje dat ik gebruik. Ga ik mee verder.
IMG_20260508_145402.jpg
Het enkel bakje voor 10 gram, daar moet ik met de maalgraad nog wat finetunen. Nu was het water er met 10 seconden doorheen. Niet echt lekker vond ik.

Ook de bomber puckscreen uitgeprobeerd, bij het bakje van 13 gram zorgde dat voor meer weerstand bij het doorlopen, dus als ik daar wat over wil zeggen dien ik ook met de maalgraad te gaan spelen. Kortom, we hebben nog wat te spelen. ;-)
IMG_20260508_145747.jpg
IMG_20260508_145420.jpg
Die puckscreen geeft geen grote verandering. Weerstand is hetzelfde. Ik heb zelf ook zo'n puckscreen en deze heb ik tijd geleden aan Frans gegeven. Dus daar beter niet op focussen, het houdt je groep wel mooi schoon als een E61 groep.

Re: Filterbakjes

Geplaatst: zo 10 mei 2026, 21:48
door gilleko B.
omeCoffee schreef:
gilleko B. schreef:Zeg Frans, ik heb die Big Bang ook sinds kort, heb jij nu verschil gemerkt met een "regulier" IMS mandje?

Afbeelding
Ik heb er ook één. Hij zit standaard in de naked filterhouder. Door de vlakke bodem vormt het bakje niet zo snel 1 stroompje. Hij start met dikke droppels en gaat dan over in meestal 3 stroompjes om uiteindelijk, als de finish in zicht is, 1 stroompje te vormen.
Door de rechtopstaande wand tik je de puck er wat minder makkelijk uit maar dat is een kwestie van harder of een keer extra kloppen.

Qua smaak valt mij niks op. En de molen hoeft niet te worden versteld als wissel met een standaard IMS bakje.
dank! ik zal de normale IMS er eens
opgooien, maar volgens mij weinig verschil.

Afbeelding



Re: Filterbakjes

Geplaatst: ma 11 mei 2026, 15:07
door fransg
Nog zoiets: een heel apart filterbakje dat hoogstwaarschijnlijk je hele espressogebeuren naar de absolute top brengt.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen omdat ik er slechts een keer een extractie mee deed en toen zoiets had van ach laat ook maar...

Ik ken 'm zo opsturen aan wie wil.

Re: Filterbakjes

Geplaatst: ma 11 mei 2026, 16:50
door Pti
Dat moet toch wel een van de meest merkwaardige filterbakjes zijn die ik ooit gezien heb, kan niet anders dan een winnaar zijn, maar hou hem toch maar uit mijn buurt :)

Re: Filterbakjes

Geplaatst: ma 11 mei 2026, 17:20
door bobbee
Die is goed voor oude supermarkt koffie omdat je dan niet zo fijn hoeft te malen voor wat tegendruk. Ik heb die ook! Gebruik hem nooit.

Re: Filterbakjes

Geplaatst: do 14 mei 2026, 20:00
door fransg
Pti schreef: ma 11 mei 2026, 16:50 Dat moet toch wel een van de meest merkwaardige filterbakjes zijn die ik ooit gezien heb, kan niet anders dan een winnaar zijn
daarvan ben ik ook overtuigd!
Pti schreef: ma 11 mei 2026, 16:50 maar hou hem toch maar uit mijn buurt :)
Nou dan gun ik het wel aan een ander, ik zal het in zo'n weggeef kastje zetten. Het probleem is dat de nieuwe eigenaar dan bijzonder gelukkig is ermee en onrustig slaapt omdat hij/zij niet in staat is om de gulle gever ervan eens in het zonnetje te zetten en in een moeite door voor te dragen voor de orde van Grootofficier in de Orde Oranje Baarle Nassau behorende bij een bescheiden jachtslot met te beheren grondgebied waar dankbare boeren hun oogst, slachtvee en volwassen dochters komen aanbieden.

Re: Filterbakjes

Geplaatst: do 14 mei 2026, 20:12
door Dirk Jan
Ja, ja, 70 ?

Re: Filterbakjes

Geplaatst: vr 15 mei 2026, 07:31
door omeCoffee
fransg schreef:
Pti schreef: ma 11 mei 2026, 16:50 Dat moet toch wel een van de meest merkwaardige filterbakjes zijn die ik ooit gezien heb, kan niet anders dan een winnaar zijn
daarvan ben ik ook overtuigd!
Pti schreef: ma 11 mei 2026, 16:50 maar hou hem toch maar uit mijn buurt :)
Nou dan gun ik het wel aan een ander, ik zal het in zo'n weggeef kastje zetten. Het probleem is dat de nieuwe eigenaar dan bijzonder gelukkig is ermee en onrustig slaapt omdat hij/zij niet in staat is om de gulle gever ervan eens in het zonnetje te zetten en in een moeite door voor te dragen voor de orde van Grootofficier in de Orde Oranje Baarle Nassau behorende bij een bescheiden jachtslot met te beheren grondgebied waar dankbare boeren hun oogst, slachtvee en volwassen dochters komen aanbieden.
“Slachtvee en volwassen dochters aanbieden”, het klinkt niet helemaal legaal maar dat heb je met dit soort bijzondere filterbakjes. Er gaat een duistere wereld achter schuil.

Re: Filterbakjes

Geplaatst: do 21 mei 2026, 21:07
door Rosanne
Vandaag voor het eerst het big bang filterbakje uitgeprobeerd. Shot liep veel te snel door, dus dat betekent dat in dit bakje veel fijner gemalen moet worden in vergelijking met de andere bakjes waarbij ik dezelfde koffie gebruik. Morgen of overmorgen poging 2 en dan een stukkie fijner malen.
Heb er alsnog een cappuccino van gemaakt en alhoewel ik het niet verwachtte smaakte het - ondanks de te snelle doorloop - best prima

Wat is er ook alweer speciaal aan het big bang bakje?