Okay, gaat'ie:
bvds schreef:
Een goed ontworpen E61 HX heeft geen last van overhitting in de kop en de cooling flush is niet langer dan met een BZ07...ook bij een BZ07 moet je na een tijd stilstand een seconde of vijf flushen om wat stoom af te blazen en de HX af te koelen...
Elke HX zal z'n oververhitte water moeten lozen als deze langere tijd stil staat, dus ook de BZ07. De E61 is volgens mij wel veel zwaarder dan de Bezzera-kop en zal, als hij te heet is, vast wat langer gekoeld moeten worden. Daarentegen is een E61 op goede temperatuur denk ik wat stabieler dan de BZ07-kop. Deze laatste had meen ik een mechanische thermostaat met een "swing" van maar liefst 10C, en dat vind ik veel. We hebben het er eerder over gehad, waarbij ik me afvroeg waarom ze niet in 's hemelsnaam een PID op die kop zetten?
De E61 is gemaakt voor commerciële omgeving en heeft in een thuis-situatie dus wat dingen die wellicht aangepast moeten worden. Zo zal de sifon minder hard moeten lopen waarmee de kop op temperatuur wordt gehouden ==> flowrestrictor. Ik heb het gevoel dat de meeste E61 thuismachines tegenwoordig wel zo'n ding ingebouwd hebben. Mijn machine was wat ouder, vandaar dat ik die later zelf heb ingebouwd. Voorheen had ik koelflushes van +350ml, tegenwoordig zal het zo'n 200ml zijn, maar ik heb de druk in de ketel dan ook iets verhoogd, stoomt hij lekker goed en compenseert een beetje de flowrestrictor.
Dankzij de thermometer heeft Spir volgens mij uitgevonden dat hij veel meer moet flushen dan hij aanvankelijk dacht.
Mijn opmerking over het langer koelen was omdat ik met de Erics thermometer zag dat als de z.g. "waterdance" over was, ik nog best een seconde of 8 moest doorspoelen, en dat had ik niet verwacht. Bij dit alles: ik doe de "flush'n wait" methode, bij de "flush'n go" methode spoel je volgens mij minder lang.
Wellicht ging het nog over mijn flushes vóór de flowrestrictor, maar dat is dus voorbij, en gold ook voor
mijn machine, niet zozeer elke E61. Op dit moment, als ik de machine erg lang heb aan staan (+2 uur?), is mijn E61 zo'n 96C. Als ik de portafilter er in heb zitten is dat echter zo'n 94,5C, perfect eigenlijk. Dat is ook een ding wat me sinds de Erics is opgevallen: het portafilter koelt de kop behoorlijk! Als ik "haast" heb warm ik de machine dan ook op zònder pf in de kop, scheelt flink. De pf warmt dan wel op met de koelflush.
Het kan ook nog liggen aan de maat van de HX, die schijnt typisch zo'n 10% te zijn van de boilerinhoud. Mijn HX zou dan 200ml zijn, en dat klopt geloof ik wel. Maar dat moet je ook iets langer spoelen, is logisch hè?
Al met al vind ik dat flushen helemaal niet erg, ik warm er mijn kopjes mee op en met de Erics zie ik perfect wanneer ik moet stopen, fluitje van een cent.
Je kan een arsenaal aan PF kopen voor de BZ07 aangezien Bezzera veel machines voor de commerciele markt maakt. Of je Eric's thermometer kan aansluiten weet ik niet, maar dat vind ik minder spannend
Maar die BZ07 kop is nu toch juist nìet commercieel? Op zich niet erg, maar ik zou in elk geval wel een "naked" portafilter willen hebben en weet niet of die al te krijgen is voor die kop. Die Erics zal je niet op de BZ07 kop kunnen aansluiten. Dat ding is inderdaad niet spannend, maar juist ont-spannend. En dat vind ik er zo fijn aan!
Heb nog nooit last gehad van een eventuele mindere vergevingsgezindheid, gewoon consistent werken.
Heel goed dat je er geen last van hebt gehad. Maar dat wil nog niet zeggen dat een E61 niet iets makkelijker zou werken. Met de BZ07 kop gaat het gewoon iets sneller mis als je niet goed werkt. Over de beperkte vrije ruimte daarvan heb ik ook wel gelezen. Je zal dus sneller met je puck tegen het douchescherm zitten en channeling krijgen. Doseren komt dus nauwkeuriger. Overigens is dit alleen een probleem als je aan over doseren doet, en/of heel makkelijk je filter afstrijkt als doseer-maat (en niet let op hoeveel grammen). En ook niet elke E61 kop is hierin gelijk, ook daar schijn je toch makkelijke en iets minder makkelijke te hebben.
Ik moet zeggen dat ik de BZ07 kop niet ken, en niet weet wat voor filters er allemaal in passen. Het lijkt me echter dat dit ook nog wel enige beperking heeft?
Ook de zachte preïnfusie van de E61 (daarop is het patent aangevraagd) is denk ik toch wel een pre, en draagt bij tot de vergevingsgezindheid.
Maar als gezegd: als je goed werkt hoeft de BZ07 helemaal geen problemen te geven, het lijkt een prima machine te zijn.