Re: Latte art fotos

321
Blijven oefenen...Hierbij het meest recente exemplaar.
Afbeelding

Over het algemeen lijkt het schuim me nog iets te dik voor latte art. Ik gebruik een thermometer en stop met schuimen op zo'n 30 graden en laat het dan tot 55-60 ronddraaien. Ik ga ervan uit dat er ongeveer een graad of 5 vertraging in zit. Is het voor mooie latte beter om nog iets eerder te stoppen met schuimen?

Overigens is latte art nooit een doel op zich, maar ik merk wel dat het enigszins verslavend werkt en je toch elke keer iets wil proberen.
Laatst gewijzigd door PeterD op wo 09 jan 2013, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

322
Dat je schuim te dik is heeft niet zoveel te maken met temperatuur, als wel te veel lucht inbrengen. Gewoon eerder stoppen met "slurpen" en langer rond laten wervelen, dus. Ook het nadien kloppen op het aanrecht en de melk rondwalsen met je kannetje wil nog wel eens wat helpen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

323
Ik had begrepen dat die temperatuur van rond 35 graden de eerste fase van het opschuimen is waarin inderdaad lucht wordt 'geslurpt'. Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.
Het ronddraaien en op het aanrecht tikken doe ik ook om de melk goed te mengen en te laten glanzen. Het lukt aardig ook al zou het nog wel iets fijner mogen. Maar nogmaals, oefening baart kunst.
Rancilio Silvia, Compak K3, Bialetti Moka Express, Bialetti Venus

324
Nou ja, het is beter om de lucht in zo koel mogelijke melk te krijgen (belletjes blijven dan beter), maar wanneer je daarmee stopt is natuurlijk helemaal aan jezelf. Als het volume op 150% is kan je gaan wervelen, en dat zou ook bij 25C kunnen.

Als je "last" hebt van te dikke melk moet je gewoon wat minder lucht inbrengen. Meer bellen=dikkere melk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

326
Het lijkt erop dat je je kannetje te laag houdt en/of een te grote schenksnelheid hebt bij het terughalen van de kan naar het begin van het kopje op het eind van de pour. Daardoor trek je je hele figuur naar de onderkant van de foto. Maar dat is lastig te zeggen zonder video.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

329
En wanneer was nou dat Nederlands Kampioenschap latte art...?

330
Ik doe mee aan de voorrondes.

Maar ik heb enorm podiumvrees en krijg dan trillende handen. Niet erg handig voor Latte art...
Zelfs laatst een wedstrijdje onder collega's van andere vestigingen ging al voor geen meter...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60