Re: Licht gebrande bonen (nordic roast) en de mening van ons forumleden

42
De Malabar is een boon die extreem fijn gemalen moet worden. Als je die gewend bent dan zal het wel een fiks verschil zijn. Ik had echter niet een dusdanig groot verschil verwacht aangezien wat donkerder gebrande bonen normaal gesproken wat grover gemalen moeten worden. Eigen branding moest dan wel weer wat fijner worden gemalen dus wellicht dat dat ook nog meespeelt.

Uiteindelijk is de extractie hetgeen wat bepalend is. Doseer je op volume of gewicht? Licht gebrande bonen nemen namelijk veel minder volume in beslag dus als je daarop aan het doseren bent kan het zijn dat je ineens 3gr hoger zit dan normaal.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

43
Ok .
Vandaag en gisteren aan de Joe Spro en die koffie heb ik niet opgedronken.Voor mij niet lekker.
Blijft de mister LGB
Die ga ik morgen met handfilter proberen.Kijken hoe dat me bevalt.
Maar deze branding is dus niet mijn ding.
Oordeel is simpel.Smaken verschillen.Meer is er niet over te zeggen.

Nog ff voor de duidelijkheid.Dit zegt niets over de kwaliteit van de koffie.Alleen dat het niet mijn ding is. ;)

44
Leuk om te horen na al het testen. Snap dat het niet je ding is als je vooral chocoladetonen zoekt. De grote vraag is natuurlijk of je het heel zuur vond of niet? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Je zou beide nog wel voor filter kunnen gebruiken.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

45
Erik82 schreef: zo 21 okt 2018, 19:17 Leuk om te horen na al het testen. Snap dat het niet je ding is als je vooral chocoladetonen zoekt. De grote vraag is natuurlijk of je het heel zuur vond of niet? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Dat vond ik zelf wel apart.Er zat zeker wat zuur in maar minder dan ik verwacht had.
Ik vond de bonen trouwens ook niet super licht gebrand wat betreft de kleur.

48
cremalover schreef: zo 21 okt 2018, 19:20
Erik82 schreef: zo 21 okt 2018, 19:17 Leuk om te horen na al het testen. Snap dat het niet je ding is als je vooral chocoladetonen zoekt. De grote vraag is natuurlijk of je het heel zuur vond of niet? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Dat vond ik zelf wel apart.Er zat zeker wat zuur in maar minder dan ik verwacht had.
Dit riekt naar een baked (too (s)low) roast: niet al te licht, niet al te zuur, ... niet zo bijzonder?
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

49
pichichi schreef: ma 22 okt 2018, 00:04
cremalover schreef: zo 21 okt 2018, 19:20

Dit riekt naar een baked (too (s)low) roast: niet al te licht, niet al te zuur, ... niet zo bijzonder?
Vlak.Weinig diepgang.Dun.
De Spro vond ik gewoon niet lekker.
Laatst gewijzigd door cremalover op ma 22 okt 2018, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.