Re: Help! Koffie blijft te zuur, wat ik ook probeer. Lelit Victoria.

53
Wil je eventueel met iemand video bellen en zodoende je koffie zetten dat je Gaandeweg geholpen wordt, ook eventueel een optie.

Het lijkt me haast onmogelijk dat je slechte koffie krijgt met je huidige setup tenzij er gewoon iets stuk is. Want dat kan ook nog altijd hè.

Je woont in Dieren zag ik en dat is mij ook veelste ver maar het moet echt wel te fixen zijn denk ik.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & Hedone Honne

55
dank voor de hulp alvast. Ik ben echt nog ah bijkomen van mijn irritatie. Vanmorgen weer 15 keer geprobeerd.... alle bonen gaan erdoor. Kost me kapitalen onderhand. Wat opvalt is met een doorlooptijd van 60 sec ! op 9 bar de koffie enigszins minder zuur is. Zodra doorlooptijd korter wordt is t mis. Terwijl de extractie er goed uit ziet, mooie bruine strepen en loopt mooi ih midden door, zichtbaar in de open houder. Verder ook gewoon niks veranderd. Het is tijden goed gegaan en zit nu al 2 weken zonder koffie. Niets veranderd ook, enige is dat ik voor elk kopje weer bid dat het niet zuur is, maar helpt ook niet. Dus, lang verhaal, ja fijn als ik eens zou mogen videobellen o.i.d.

56
Zure espresso ontstaat maar op twee manieren, de eerste is een te lage zettemperatuur veroorzaakt door een verkeerd ingestelde machine, te koude boilertemperatuur, koude filterdrager, koud kopje etc. etc. Of door onderextractie, met andere woorden, te weinig water door de koffie laten lopen om de bittere componenten aan het einde van de extractie het zuur van het eerste deel te laten balanceren.

Je zou eens een salamishot kunnen doen. Hierbij zet je een espresso zoals gewoon maar vang je deze tijdens het zetten op in 3 (of meer) verschillende glaasjes. Hiermee leer je de karakteristieke smaak van het eerste-, het middelste- en het laatste gedeelte van de extractie kennen en zo kun je beter leren balanceren.

Wat je ook kunt doen is even een video maken van je gehele routine en dan uploaden naar Youtube oid. Dan kunnen wij even meekijken en zien we misschien zomaar een oorzaak of andere verbetersuggesties. Ik snap dat het frustrerend is, maar je bent echt niet de enige die loopt te worstelen dus het is nog even doorzetten.

57
koffiebert schreef: di 06 mei 2025, 09:58 dank voor de hulp alvast. Ik ben echt nog ah bijkomen van mijn irritatie. Vanmorgen weer 15 keer geprobeerd.... alle bonen gaan erdoor. Kost me kapitalen onderhand. Wat opvalt is met een doorlooptijd van 60 sec ! op 9 bar de koffie enigszins minder zuur is. Zodra doorlooptijd korter wordt is t mis. Terwijl de extractie er goed uit ziet, mooie bruine strepen en loopt mooi ih midden door, zichtbaar in de open houder. Verder ook gewoon niks veranderd. Het is tijden goed gegaan en zit nu al 2 weken zonder koffie. Niets veranderd ook, enige is dat ik voor elk kopje weer bid dat het niet zuur is, maar helpt ook niet. Dus, lang verhaal, ja fijn als ik eens zou mogen videobellen o.i.d.
Je mag mij een persoonlijke bericht sturen met je contactgegevens.

Dan kunnen we kijken voor wanneer dat schikt.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V SSP(Lab Sweet) & Hedone Honne

58
Pti schreef: di 06 mei 2025, 11:41 Zure espresso ontstaat maar op twee manieren, de eerste is een te lage zettemperatuur veroorzaakt door een verkeerd ingestelde machine, te koude

Wat je ook kunt doen is even een video maken van je gehele routine en dan uploaden naar Youtube oid. Dan kunnen wij even meekijken en zien we misschien zomaar een oorzaak of andere verbetersuggesties. Ik snap dat het frustrerend is, maar je bent echt niet de enige die loopt te worstelen dus het is nog even doorzetten.
Ja indd enorm frustrerend. Maar je hebt gelijk, moet maar weer doorzetten Voel me net een klein kind dat zn zin niet krijgt, maar komt allemaal door de irritatie. Omdat t nl tijden lang wel goed ging, constant Ik zal een videootje maken een dezer dagen.

59
Hk87 schreef: di 06 mei 2025, 16:58
koffiebert schreef: di 06 mei 2025, 09:58 dank voor de hulp alvast. Ik ben echt nog ah bijkomen van mijn irritatie. Vanmorgen weer 15 keer geprobeerd.... alle bonen gaan erdoor. Kost me kapitalen onderhand. Wat opvalt is met een doorlooptijd van 60 sec ! op 9 bar de koffie enigszins minder zuur is. Zodra doorlooptijd korter wordt is t mis. Terwijl de extractie er goed uit ziet, mooie bruine strepen en loopt mooi ih midden door, zichtbaar in de open houder. Verder ook gewoon niks veranderd. Het is tijden goed gegaan en zit nu al 2 weken zonder koffie. Niets veranderd ook, enige is dat ik voor elk kopje weer bid dat het niet zuur is, maar helpt ook niet. Dus, lang verhaal, ja fijn als ik eens zou mogen videobellen o.i.d.
Je mag mij een persoonlijke bericht sturen met je contactgegevens.

Dan kunnen we kijken voor wanneer dat schikt.
Veel dank alvast. Zal ik doen ergens deze week. Ik zal ook een filmpje maken.

60
zojuist weer geprobeerd samen met mn vrouw, we willen tenslotte koffie, maar t blijft compleet drama. Ik zie eigenlijk ook niet meer in wat een filmpje of wat dan ook gaat helpen. We hebben 10 keer geprobeerd, steeds beetje minder fijne maling, weer 1,5 uur verder en resultaat blijft. Ondrinkbaar. Bij te fijne maling zie je ook dat t water er gewoon niet meer doorheen komt. Doorlooptijden v een minuut. Uiteindelijk lukt t mooi uitziende koffie te krijgen, mooie doorlooptijd, steeds zelfde verse boon, etc blablabla... maar dus compleet ondrinkbaar. Echt alle variabelen zijn toegepast... het levert me teveel frustratie op.