Re: De kosten die de pan uitrijzen

511
sommige dingen worden gratis, dat dan weer wel!
Tampons en maandverband worden volgend jaar gratis voor lage inkomens
Nieuws
Meisjes en vrouwen met geen of weinig inkomen moeten volgend jaar door heel Nederland gratis menstruatieproducten kunnen krijgen. De Tweede Kamer nam daar vandaag een motie over aan, die minister Carola Schouten (CU) voor Armoedebeleid steunt.
JORAM BOLLE
De motie is afkomstig van D66, Volt en de PvdA. Die partijen proberen al enkele jaren om menstruatiearmoede op landelijk niveau aan te pakken. Eén op de tien meisjes en vrouwen tussen 12 en 25 jaar in Nederland heeft soms niet genoeg geld om tampons of maandverband te kopen, bleek in 2019 uit een peiling van Plan International. Dit kan leiden tot situaties waarin ze niet naar school of hun werk durven gaan.

Op gemeentelijk niveau zijn er veel initiatieven om minima te voorzien van menstruatieproducten. Zo heeft het Armoedefonds landelijk zo'n 1.300 uitgiftepunten waar meisjes en vrouwen tampons en maandverband kunnen ophalen. 120 van die uitgiftepunten bevinden zich bij voedselbanken, andere locaties zijn buurthuizen, bibliotheken en scholen. Ook het Rode Kruis en sommige onderwijsinstellingen bieden de producten gratis aan.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

516
bobbee schreef: di 13 dec 2022, 20:43 4.5 x hoger Frans. Die Nederlandse bakkers trokken dus niet voor niks aan de bel laatst.
Afbeelding
Hij zegt volgens mij niet dat dit nu ineens 4,5 keer zoveel is gaan kosten, maar dat de kosten zoveel hoger zijn dan elders.

Net zoals dat energie in Canada 4 cent is en bij ons ruim 40 cent per kWh.

Die nep-bakkers met fabrieksreceptuur vertrouw ik nog steeds voor geen meter met hun alarm-beweringen in de krant ;-)

Dan hadden ze moeten zeggen wat ze eerst kwijt waren, of ze voorheen slechts een schijntje hoefden te betalen van wat wij kwijt waren aan energie, en wat ze nu precies kwijt zijn. Ook of ze met zeer verouderde ovens werken of wanneer ze zijn overgeschakeld op energiezuinige stookmethodes. Als ze de zaak gewoon zo lang mogelijk hebben gerekt en nu vlak voor het pensioen ineens 'de overheid' de schuld geven vind ik dat niet geloofwaardig.

Ook hebben ze het lastig doordat de klant het broodje net zo lief goedkoop bij de Jumbo haalt waar ze een namaak-afbakbakkerij hebben voor het idee "versgebakken". Dat is niet de schuld van Rutte.

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

517
Gaat erom voor mij om dat de bakkers (en iedereen eigenlijk) niet voor niets aan de bel trekken. Of de bakkers nou een oude oven hebben of niet doet er niets aan af dat de prijs voor energie dubbel en dwars omhoog is gegaan. Dat wij in NL 4,5 x meer betalen dan het gemiddelde elders in de EU verklaart waarom de in dit voorbeeld genomen bakkers aan de bel trokken.
De bakkers bakte iedere dag voor dit gebeuren van stijgende energieprijzen hun brood. Ik heb ze toen niet gehoord over de Jumbo dus dat is een suggestie, de bakker was gewoon dagelijks open. Ze piepte nergens over dus geen enkele rede om die nu te wantrouwen. Nu deden ze dat wel paar maanden terug, omdat er een goede reden voor was en is: de prijs van energie in Nederland die 4,5x meer is dan het gemiddelde elders in de EU volgens het filmpje.
En daar hebben wij het allemaal over, die energieprijs omdat we hier last van hebben want het is voor veel mensen en bedrijven een flinke uitgave om hun huis normaal te verwarmen met temperaturen zoals vannacht.
Een m3 gas was ~0,81 euro en kWh ~0,21 euro. Nu krijgen we 2x 190 euro en hebben we in 2023 een prijsplafond van 1 jaar van:

€ 1,45 per m³ voor de eerste 1.200 m³ gas
€ 0,40 per kWh voor de eerste 2.900 kWh stroom

In de 2024 gaat het prijsplafond eraf maar ondertussen zijn de belastingen per 1 januari 2023 weer op normaal gezet. Dat wordt een leuke start van 2024....!

Als ik dit soort dingen uitspreek is dat niet omdat ik dan negatief ben ingesteld of in reptielen geloof ofzo want met die dingen heb ik helemaal niets of dat nou wel of niet letterlijk bedoeld is. Opruien kan ik ook werkelijke niks mee maar wegkijken....dat lukt mij niet én wil ik niet. Het zijn gewoon feiten die zich voordoen.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

519
Het is altijd lastig om een regeling voor iedereen te bedenken die dan nog toepasbaar is en het beoogde effect heeft.

Tije bijvoorbeeld woont in een enorm groot huis met vele bewoners waarin iedereen samen op een aansluiting zit dus niemand krijgt die tweemaal €190 en ze hebben helemaal niks aan het prijzenplafond.

"De vervelende Jetten ook!" kan men dan roepen echter die doet ook maar zijn best en verdient juist onze lof en erkentelijkheid vind ik ;-)