Re: Het grote broodbaktopic

981
fransg schreef:
mutsje schreef:ik zie har har meer als piratentaal
Wat je daarmee bedoelt ga ik bijvoorbeeld niet eens opzoeken, dan kan ik beter pippi langkous gaan lezen
Heb de vier films liggen hoor :) geweldig pippi langkous. Ik wilde alleen maar aangeven dat ik het niet sarcastisch bedoelde. Ik schrijf wel vaker wartaal hier op het fora.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

Re: Het grote broodbaktopic

983
Broodje vsn gister.

https://youtu.be/qKbCCVhcAjI" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Simpel tarwebroodje.
Weer hige hydratatie.Ongeveer 75 procent.
Deeg is bijna vloeibaar als kwark.Daarom geen kneden maar stretch and fold vanaf het begin.
Resultaar altijd een iets platter brood.
Voor hoger brood hydratatie terugbrengen naar onder de 70.
Maar ik ga altijd hoog in het water.

Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

984
cremalover schreef: Iedere boer bakte vrieger thuis zijn eigen brood.
Gewoon zuurdesem.Niks aparts.Alles zonder rijsbak of thermometer.
En zo doe ik het ook.En er zit nog steeds progressie in.Op het moment dat je alle variabelen gaat meten en onder controle wilt hevben ga je de richting van espresso nerd uit.
Dat is een methode waar niks mis mee is maar waar ik ik bewust noout voor gekozen heb.
Gewoon een lekker bekske koffie en een simpel brood.
cremalover schreef: Weer hige hydratatie.Ongeveer 75 procent.
Deeg is bijna vloeibaar als kwark.Daarom geen kneden maar stretch and fold vanaf het begin.
Ga toch weg met je hydratatie. Beetje interessant doen, deden de boeren vroeger ook niet. Hup water erbij, beetje kneden en klaar. Stretch en fold, pffff... Je lijkt wel zo'n espresso nerd
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

985
bobbee schreef:
En zo doe ik het ook.En er zit nog steeds progressie in.Op het moment dat je alle variabelen gaat meten en onder controle wilt hevben ga je de richting van espresso nerd uit.
Dat is een methode waar niks mis mee is maar waar ik ik bewust noout voor gekozen heb.
Ga toch weg met je hydratatie. Beetje interessant doen, deden de boeren vroeger ook niet. Hup water erbij, beetje kneden en klaar. Je lijkt wel zo'n espresso nerd
Afbeelding
oals ik al eerder vermeld heb hou ik het watergedeelte wel een beetje bij.Maar als ik het op de heupen heb pleur ik ook wel eens alles zonder te wegen in een kom.

Re: RE: Re: RE: Re: Het grote broodbaktopic

986
cremalover schreef:
bobbee schreef:
Ga toch weg met je hydratatie. Beetje interessant doen, deden de boeren vroeger ook niet. Hup water erbij, beetje kneden en klaar. Je lijkt wel zo'n espresso nerd
Afbeelding
oals ik al eerder vermeld heb hou ik het watergedeelte wel een beetje bij.Maar als ik het op de heupen heb pleur ik ook wel eens alles zonder te wegen in een kom.
Ja kan je wel zeggen maar de boeren haddden ook geen weegschaal en werkte ook niet met percentages. Als je hydratatie in de gaten houdt dan weeg je dus ook alle ingrediënten nauwkeurig af anders klopt je hydratatie niet. Temperatuur hou je niet in de gaten maar zet het deeg op de izzo ėn je doet stretch n fold. Dan nog vingertje op het deeg om te kijken of het deeg klaar is voor de oven. Dan ben je gewoon een nerd en geen boer zoals jij als voorbeeld hebt en denkt te werken.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

988
cremalover schreef:Ze keken vroeger echt wel hoe de rijs erbij stond.En dat afwegen?
Ff meel wegen.
Dan keer .75 en je weet het water.Das geen hogere wiskunde.
Maar zal het volgende weer eens helemaal zonder weegschaal maken.
Gaat om het hele plaatje, maar je hoeft het voor mij niet zonder weegschaal te doen, alsjeblieft. Dat is het hele punt. Je moet doen wat je leuk vindt, wat kan mij het schelen hoe een boer of Egyptenaar vroeger zijn brood bakte. Ga dan broodpap maken. Hoe jij je espresso drinkt moet jij weten, ik weeg en meet tot het punt dat ik het nerderig vind worden en ik vind het tof dat ik een dag mee mag lopen met een prof die lijkt te werken zoals ik het leuk vind om mijn redenen.

989
bobbee schreef:
cremalover schreef:Ze keken vroeger echt wel hoe de rijs erbij stond.En dat afwegen?
Ff meel wegen.
Dan keer .75 en je weet het water.Das geen hogere wiskunde.
Maar zal het volgende weer eens helemaal zonder weegschaal maken.
Gaat om het hele plaatje, maar je hoeft het voor mij niet zonder weegschaal te doen, alsjeblieft. Dat is het hele punt. Je moet doen wat je leuk vindt, wat kan mij het schelen hoe een boer of Egyptenaar vroeger zijn brood bakte. Ga dan broodpap maken. Hoe jij je espresso drinkt moet jij weten, ik weeg en meet tot het punt dat ik het nerderig vind worden en ik vind het tof dat ik een dag mee mag lopen met een prof die lijkt te werken zoals ik het leuk vind om mijn redenen.
Dan verrekde der mer mee. :mrgreen:

990
cremalover schreef:Dan verrekde der mer mee. :mrgreen:
Da's een goeie inderdaad ;-)

Een echte boer die flikkert zijn deeg in een melkbus, dondert er wat carbid bij, pist eroverheen en mikt zijn brandende sigaar erbij, dan schiet het deeg in een klap de veengestookte plaggen-oven in waar doordeweeks ook wel gedroogde koeienflatsen in worden verbrand (lekker goedkope warmte) en als iemand "van buut'n" bijdehante dingen zegt as 'hydratatie' dan gaat die aan het spit.

Maar vandaag de dag is de boerenstand verzwakt en zijn er zelfs al met peperdure espressomachines, misschien zelfs met vloerverwarming! Dat hadden we vroeger niet nodig, we meurden gewoon tussen het vee, lekker warm.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino