Re: Vormt retentie nog wel een issue bij goede grind by weight molens?

2
Ik heb twee GBW malers, eentje die 'bij benadering' het gewicht haalt (Baratza) en een die plezierig secuur is (Etz).

Het beetje 'retentie' in die malers, of in de XL, maakt me helemaal niks uit. Het eerste shotje van de dag kan ietsje milder smaken, maar niet minder.

Voel je vrij om het te komen uitproberen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
Ik maak mij er minder druk om dan ik voorheen deed. Misschien makkelijk praten met een Niche. Maar ben niet meer altijd even kritisch. Soms heb ik zin in een snelle bak espresso. Wanneer ik tijd en zin heb ben ik fanatiek aan het finetunen en wordt de gootsteen gevuld met "mislukte" espresso Maar zou persoonlijk nooit veel geld voor een GBW molen willen betalen. Ik denk dat ik zonder kan en met retentie kan leven/drinken.

9
Ik zie het wel altijd aan de doorlooptijd tussen het eerste en het tweede shot. Als ik de keuze heb verdwijnt die al al snel in een amercano of cappuccino wanneer er gasten zijn. De smaak is ook prima als ik 'm zelf opdrink, maar het tweede shot is wel altijd stroperiger en iets smaakvoller.

Als je het wil voorkomen zul je wat gemalen koffie weg moeten gooien, ook met GBW. Of je hebt er vrede mee en gaat eveneens probleemloos verder met de rest van je dag. :geek:

10
Gewoon wat grammen koffie er door heen malen en probleem opgelost. Igv Etzmaxz, die is zo makkelijk schoon te maken dat het op die manier nog eens een keer niet problematisch is. En doet die GBW het nog eens accuraat, dan voorkomt dan ook verspilling van koffie (als dat een issue zou zijn) door als er te veel in zit , je dat bovenmatige gewicht aan koffie niet hoeft weg te gooien. Mmm Ga gelijk een Ethiopiër of iets wat daar op lijkt bestellen. Is wel eens lekker even uit dat donkere chocola, vanille en zuidvruchten weg te stappen.