Dritan Alsela Lever techniek

1
Dag allen,
Ik kwam onderstaande filmpje tegen en dan komen er bij mij wat vraagtekens op.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hAXU4LfffXU[/youtube]

Als ik met mijn londinium een espresso maak, dan wacht ik netjes met het omhoog laten van de lever totdat ik de eerste druppels zie vallen. Hij haalt hem meteen omhoog en geeft er soms zelf nog een duw aan. Ook laat hij de kopjes staan totdat er geen koffie meer uitkomt, ipv het kopje wegtrekken. Nu snap ik wel dat het in dit filmpje gaat over de hoeveelheid koffie in zo'n kort mogelijke tijd icl latte art, maar toch. Wat voor koffies haalt hij hier nu uit? Is wat wij doen allemaal verspilde tijd? :roll:

Re: Dritan Alsela Lever techniek

2
Is niet te vergelijken. Hij heeft andere bonen, vermoedelijk Italiaanse stijl branding, andere maling, dosering en filterbakjes onbekend.

Ook al lijken de zetgroepen op die van de Londinium, onderling gedragen de zetgroepen aan zijn machine zich al zeer verschillend, de ene vult zich sneller en voller dan de andere, te zien aan waar de hefboom bij heffen 'aangrijpt'.

Deze zetgroepen hebben een warming flush nodig, ook al iets dat je bij de Londinium niet doet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Pimmedoris schreef: ma 15 mei 2023, 12:11 Dag allen,

Als ik met mijn londinium een espresso maak, dan wacht ik netjes met het omhoog laten van de lever totdat ik de eerste druppels zie vallen. Hij haalt hem meteen omhoog en geeft er soms zelf nog een duw aan. Ook laat hij de kopjes staan totdat er geen koffie meer uitkomt, ipv het kopje wegtrekken. Nu snap ik wel dat het in dit filmpje gaat over de hoeveelheid koffie in zo'n kort mogelijke tijd icl latte art, maar toch. Wat voor koffies haalt hij hier nu uit? Is wat wij doen allemaal verspilde tijd? :roll:
dubbel
Laatst gewijzigd door cremalover op ma 15 mei 2023, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

4
Pimmedoris schreef: ma 15 mei 2023, 12:11 Dag allen,

Ik laat de lever altijd het volledig bereik afleggen en trek nooit de kopjes weg .
In het filmpje zie ik niets vreemds.Hij doet wel een heel korte preinfusie.Maar het gaat om cappucini.Kun je ook lekker maken met gevriesdroogde nescaffee korrels.
Maar doe lekker koffie maken met je Londinium zoals je zelf het beste vindt.Er is niet een juiste techniek.Er is wel zoiets als jouw techniek.
Laatst gewijzigd door cremalover op ma 15 mei 2023, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

5
fransg schreef: ma 15 mei 2023, 12:18 Is niet te vergelijken. Hij heeft andere bonen, vermoedelijk Italiaanse stijl branding, andere maling, dosering en filterbakjes onbekend.

Ook al lijken de zetgroepen op die van de Londinium, onderling gedragen de zetgroepen aan zijn machine zich al zeer verschillend, de ene vult zich sneller en voller dan de andere, te zien aan waar de hefboom bij heffen 'aangrijpt'.

Deze zetgroepen hebben een warming flush nodig, ook al iets dat je bij de Londinium niet doet.
Denk dat hij dat flushen doet om ff de groep schoon te blazen

6
Ik denk dat je dit soort filmpjes van Dritan beter kunt zien als een DJ die een "live" act opvoert. Al dat drukke draaien aan wieltjes en schuiven aan schuifjes is niet altijd nodig, maar het ziet er daardoor allemaal wel lekker en/of indrukwekkender uit. Zegt niets over de kwaliteiten van de DJ (Barista) of de muziek (koffie) wat je in zo'n act (filmpje) ziet is entertainment.

9
cremalover schreef: ma 15 mei 2023, 13:14
Ik laat de lever altijd het volledig bereik afleggen en trek nooit de kopjes weg .
In het filmpje zie ik niets vreemds.Hij doet wel een heel korte preinfusie.Maar het gaat om cappucini.Kun je ook lekker maken met gevriesdroogde nescaffee korrels.
Maar doe lekker koffie maken met je Londinium zoals je zelf het beste vindt.Er is niet een juiste techniek.Er is wel zoiets als jouw techniek.
Heb je dan niet veel te veel water bij je koffie? Ik ga meestal voor 1:2 ratio, dus dan heeft de lever nog wel wat te gaan als ik daar ben...

Ik was ook niet van plan direct alles om te gooien, maar ik was wel wat verbaasd toen ik dit zag .
Het zal ook wel zo zijn wat Frans zegt. Andere machine, bonen, filterbakjes etc. Maar nu ben ik wel benieuwd hoe dat bij hem smaakt :D
Hij krijgt ook zijn melk goed gestoomd door de kan gewoon te laten staan met de stoompijp erin.
Maar het is wel vermakelijk om dat zo te zien. Ik doe het hem in ieder geval niet na.