Leven na een Strega

1
Hallo forummers!

Ik heb sinds een aantal jaren een prachtige Bezzera Strega. Echt een geweldig fijne machine!

Even een korte introductie: nu zit ik wat vreemd in elkaar. Bij auto's begint het na een jaar te kriebelen en ga ik op zoek naar iets anders. Hoe leuk die huidige auto ook is. Best een dure hobby, zeker bij nieuw aangeschafte auto's (bij oldtimers vallen de kosten mee omdat die meestal niet in prijs dalen maar vaak zelfs wat kunnen stijgen). Maar ja, ik kan er niets aan doen ;)

Nu begint dit kriebelproces ook bij de Strega. Ik ben super tevreden over de machine. Vind 'm mooi en het is leuk om 'm te gebruiken. Maar ik wil iets anders. 1 ding staat vast: het moet wel weer een semi-automaat zijn. Geen volautomaat ofzo. Verder sta ik open voor alles.

Bij auto's is tot een keuze komen vrij makkelijk: je ziet veel rijden op straat, er zijn showrooms genoeg en ik lees veel op websites zoals Autoweek of Autovisie. Maar bij koffiemachines is dat toch wat lastiger. Die kom ik niet vaak op straat tegen. Wat zijn bijvoorbeeld de nieuwtjes op de markt? Waar vind ik een overzicht met wat er op de markt is? Het hoeft overigens niet het nieuwste apparaat op de markt te zijn. Of zelfs niet eens een apparaat nieuw uit de doos.

Alle tips zijn welkom! Tips over apparaten of tips over websites, Youtube-kanalen. Noem maar op. Maar help mij om van de kriebels af te komen (dat kan bijvoorbeeld ook door mij ervan te overtuigen dat de Strega eigenlijk gewoon in onze koffiehoek moet blijven staan :D )

Dank alvast!

Re: Leven na een Strega

2
Ik kon vorig jaar de kriebels niet langer weerstaan. Mijn Strega moest plaats maken voor een Profitec Pro 800. Dus weer een slagboom om het aanrecht!
Hoe zit dat bij jou? Voor altijd verknocht aan de hevel?

Kijken, voelen en proberen van mijn pro 800 is in principe mogelijk.

En er staat momenteel een fraaie Londinium te koop alhier op het forum! En dan is er ook nog die nieuw Londinium, de Vectis!

3
Leuke hobby old-timers!
Zelf ook last van gehad....

Koffieapparaten zijn ook leuk te verzamelen trouwens! :)

Als je tevreden was en bent over de strega houdt je mijn inziens van medium (of zelfs donkere) bonen.
Die zijn vaak erg lekker met een hevel!
Het vergt heel wat skills om dat met een pomp en paddle goed te flowen. Maurice van dit forum kan dat bv wel.

Denk dat je zoeken hier even moet starten.

4
omeCo schreef: wo 21 jun 2023, 08:18 Ik kon vorig jaar de kriebels niet langer weerstaan. Mijn Strega moest plaats maken voor een Profitec Pro 800. Dus weer een slagboom om het aanrecht!
Hoe zit dat bij jou? Voor altijd verknocht aan de hevel?

Kijken, voelen en proberen van mijn pro 800 is in principe mogelijk.

En er staat momenteel een fraaie Londinium te koop alhier op het forum! En dan is er ook nog die nieuw Londinium, de Vectis!
omeCo, dank voor het aanbod om te kijken, voelen en proberen naar de Pro 800. Prachtige machines! In welke regio woon je?

Ben ik verknocht aan de hevel? Dat zou zomaar eens kunnen. De Londinium heb ik inderdaad al gespot.
Maar ik sta toch ook wel open voor iets anders. Ik begin met een frisse blik, zeg maar ;)

5
ErikW schreef: wo 21 jun 2023, 09:19 Leuke hobby old-timers!
Zelf ook last van gehad....

Koffieapparaten zijn ook leuk te verzamelen trouwens! :)

Als je tevreden was en bent over de strega houdt je mijn inziens van medium (of zelfs donkere) bonen.
Die zijn vaak erg lekker met een hevel!
Het vergt heel wat skills om dat met een pomp en paddle goed te flowen. Maurice van dit forum kan dat bv wel.

Denk dat je zoeken hier even moet starten.
Ik ben zeker tevreden over de Strega! En inderdaad, ik hou van medium bonen en het heeft me zeker heel wat moeite gekost om goed te leren 'flowen' :D .

7
Ik zou als je dat tenminste nog niet gedaan hebt de PSM mod doen. Daarmee til je de machine echt naar een hoger niveau. Een Londonium of Profitec gaat je denk ik niet bevredigen, omdat deze machines uitgaan van hetzelfde principe. De Strega PSM doet het qua preinfusie en drukprofiel eerder beter dan de Izzo! Los daarvan is de afwerking van zowel de Londinium als Profitec wel beter.

Anders kan je ook eens naar een Lelit Bianca kijken. Dan ga je naar een dual boiler met PID en flow controle zodat je wat meer kan experimenteren ivm een klassieke lever. Of wat te denken van een mooie Dalla Corte mini? Staat me bij dat Peter de Goede nog een occasion heeft (of had). Qua temperatuurstabiliteit top.

De hamvraag is wat wil je bereiken met een switch? Voor meer smaak zijn de maler en boontjes in ieder geval veel meer bepalend dan de machine. Gewoon afwisselen voor de fun kan ook, daar ben ik maar al te bekend mee ;)
Laatst gewijzigd door bvds op wo 21 jun 2023, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

10
bvds schreef: wo 21 jun 2023, 18:07 Ik zou als je dat tenminste nog niet gedaan hebt de PSM mod doen. Daarmee til je de machine echt naar een hoger niveau. Een Londonium of Profitec gaat je denk ik niet bevredigen, omdat deze machines uitgaan van hetzelfde principe. De Strega PSM doet het qua preinfusie en drukprofiel eerder beter dan de Izzo! Los daarvan is de afwerking van zowel de Londinium als Profitec wel beter.

Anders kan je ook eens naar een Lelit Bianca kijken. Dan ga je naar een dual boiler met PID en flow controle zodat je wat meer kan experimenteren ivm een klassieke lever. Of wat te denken van een mooie Dalla Corte mini? Staat me bij dat Peter de Goede nog een occasion heeft (of had). Qua temperatuurstabiliteit top.

De hamvraag is wat wil je bereiken met een switch? Voor meer smaak zijn de maler en boontjes in ieder geval veel meer bepalend dan de machine. Gewoon afwisselen voor de fun kan ook, daar ben ik maar al te bekend mee ;)
Bedankt voor je tips, bvds! De PSM mod zou een optie kunnen zijn. Dalla Corte vind ik echt prachtige machines. Die Mini ga ik overwegen, een Studio vind ik supermooi.

Wat ik wil bereiken? Die kriebels wegnemen :D Met ander woorden, afwisselen voor de fun. Precies zoals je het noemt. Het hoeft niet beter dan de Strega. Het hoeft ook niet per se een lever machine te zijn. Ik vind het gewoon leuk om weer eens iets anders te hebben. Maar ik val wel altijd voor de wat bijzondere machines. Ik vind een Ponte Vecchio Lusso qua design ook erg mooi. Ik ken de machine verder niet maar het is meer om aan te geven dat ik niet zo snel voor een 'standaard' machine zal gaan (standaard is overigens niet slecht maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel).