Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

1
Hallo allemaal,

Inmiddels denk ik dat ik eruit ben watvoor koffiemachine ik ga kopen: Lelit Bianca. (Mocht iemand een vergelijkbare kennen die meer waar voor je geld is met een automatische drukregeling houd ik me aanbevolen, eventueel met een beetje doe-het-zelven)

Eigenlijk ben ik voor een molen naar hetzelfde opzoek als 1 criterium die ik gehanteerd heb voor de keuze voor de Bianca: waar voor je geld.
De Bianca staat bekend dat je erg veel voor je geld terug krijgt. Ik blijf toch een Hollander.

Ik weet dat een echte alleskunner koffiemolen niet bestaat. Anderzijds wordt de Barazza Encore ESP voor zijn prijsklasse als erg goede molen gezien.
Is er een molen in de prijsklasse van een Eureka Specialita of Mignon die erg goed presteert?
Hoofdzaak is uiteraard espresso, maar ook veel french press met lichte brandingen.

Graag zou ik een discussie beginnen zodat er zo min mogelijk opties overblijven. Anders weet ik nog niet waar ik goed aan doe.

Alvast bedankt voor jullie input.

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

2
Alleskunner is er eigenlijk niet, je maakt altijd een concessie voor filter of espresso. De mignon specialita is stap in de goeie richting, nog mooiere prijskwaliteit verhouding is de Turbo of XL maar dan zit je al in een iets hogere prijsklasse. Balans tussen machine en molen is erg belangrijk, niet je hele budget opblazen aan je droommachine en dan een slechte koffiemolen zoals de baratza kopen...

3
Dat was ook de reden dat ik het vroeg. Ik gaf zelf al aan dat ik wist dat een alleskunner niet bestaat. Vandaar mijn vraag wat, net zoals de Bianca, waar voor je geld is. Wat ik drink heb ik al omschreven.

4
meinonA schreef: za 19 okt 2024, 22:30 Hallo allemaal,

Inmiddels denk ik dat ik eruit ben watvoor koffiemachine ik ga kopen: Lelit Bianca. (Mocht iemand een vergelijkbare kennen die meer waar voor je geld is met een automatische drukregeling houd ik me aanbevolen, eventueel met een beetje doe-het-zelven)

Eigenlijk ben ik voor een molen naar hetzelfde opzoek als 1 criterium die ik gehanteerd heb voor de keuze voor de Bianca: waar voor je geld.
De Bianca staat bekend dat je erg veel voor je geld terug krijgt. Ik blijf toch een Hollander.

Ik weet dat een echte alleskunner koffiemolen niet bestaat. Anderzijds wordt de Barazza Encore ESP voor zijn prijsklasse als erg goede molen gezien.
Is er een molen in de prijsklasse van een Eureka Specialita of Mignon die erg goed presteert?
Hoofdzaak is uiteraard espresso, maar ook veel french press met lichte brandingen.

Graag zou ik een discussie beginnen zodat er zo min mogelijk opties overblijven. Anders weet ik nog niet waar ik goed aan doe.

Alvast bedankt voor jullie input.
Onlangs hier gedeeld, een Eureka Turbo +- €400. Lijkt me onverslaanbaar puur gekeken naar prijs/kwaliteit. Het is een alleskunner.

Tweedehands kan je in die prijsklasse ook kijken misschien naar een niche zero als je voorkeur uitgaat naar medium tot dark roast echter lever je dan wel in voor light roast.

Een df64 zit ook in die prijsklasse. Dit kan extra interessant zijn voor als je intenties hebt om te experimenteren met andere schijven zoals SSP.

Ja en daarna wordt het toch een behoorlijke sprong in prijs waar je weer zeer uiteenlopende resultaten kan behalen afhankelijk naar war je voorkeuren zijn kaar je zal nooit echt 1 maler die alles kan.
Ik heb zelf een df83v. Ik heb daarbij 2 extra schijf setjes van SSP los erbij gekocht waarmee ik van espresso tot filter, van light roast tot dark roast alle kanten op kan gaan. Maar heeft me al met al wel veel meer gekost dan ik oorspronkelijk voor ogen had +-€1500

Je hebt daarna nog veel leuker spul. Denk aan een option-o lagom, eg-1, kafatek of titus grinder. Maar dat zijn malers van duizenden euros.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

5
Het is erg lastig antwoorden op je vraag als je geen budget mee geeft.

Daarnaast vind ik je beginpost onduidelijk of tegenstrijdig, aan de ene kant geef je terecht aan dat je weet dat er geen alleskunner is.
Aan de andere kant schrijf je dat je een Baratza overweegt (een filtermaler) én dat je licht gebrande french press drinkt, terwijl je eigenlijk opzoek bent naar een espresso maler... Daar komt de verwarring denk ik vandaan.

Maargoed, een budget, laten we daar mee beginnen, want er zijn goeie opties van €400, €1000 en €3000,-

6
Dat is niet helemaal waar.
Ik noemde de ESP omdat die bekend staat als een redelijk goede kwaliteit voor wat je ervoor betaald. Ik noemde hem als voorbeeld, maar daar ben ik niet naar opzoek.
Daarnaast gaf ik niet een budget in cijfers. Wel dat ik opzoek ben naar iets in de prijsklasse van een Specialita/Libra á 400-500 euro.

Verder omschrijf ik inderdaad een soort alleskunner die hoofdzakelijk espresso maalt, maar ook licht gebrande bonen aan kan voor een French press.

Daarom schreef ik als slotopmerking dat ik een discussie wil beginnen om erachter te komen wat hier het beste bij past. Uiteraard had ik geen hapklaar antwoord verwacht.

8
Voor je budget ga je een maler krijgen die een gigantische bottleneck gaat zijn voor de machine die je koopt. Persoonlijk zou ik dan eerder meer aan een maler uitgeven en een iets mindere machine kopen, dan heb je veel betere koffie.

Een mooie maler die past bij de kwaliteit en kunnen van de Bianca gaat je ongeveer €700-1000 kosten, tenzij je een echt goede 2de-hands weet te scoren. En French press met lichte branding is compleet het andere uiterste dus zal die maler dat redelijk kunnen maar niet meer dan dat. Ga sowieso niet voor een maler met minder dan 64mm platte schijven want dat is de Bianca niet waard.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

9
Uitgaande dat je niet voor een uiterste gaat zoals een EG-1, watvoor maler zou je kopen icm een machine als de Bianca? (tenzij je een espressomachine weet die net zo goed is binnen die prijsklasse met automatische drukregeling)
Ik heb ergens anders de Mazzer Philos voorbij zien komen. Bedoel je zoiets?

10
meinonA schreef:Uitgaande dat je niet voor een uiterste gaat zoals een EG-1, watvoor maler zou je kopen icm een machine als de Bianca? (tenzij je een espressomachine weet die net zo goed is binnen die prijsklasse met automatische drukregeling)
Ik heb ergens anders de Mazzer Philos voorbij zien komen. Bedoel je zoiets?
Present! Heel blij mee!
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper