Hallo allemaal,
Ik ben Michel, en woon in Emmen.
Enkele weken geleden heb ik me aangemeld op dit forum maar het wordt nu toch eens tijd om mezelf voor te stellen.
Na twee volautomaten vond ik het tijd voor een upgrade en de Quickmill 2835 aangeschaft. Dit omdat het een
compacte, betrouwbare en makkelijk te servicen machine is. Het valt me nog niet mee om er een iedere keer
een lekkere bak koffie mee te zetten maar daarom ben ik hier om ervaringen en tips te lezen.
Fijn weekend
Re: Even voorstellen
2Welkom, en leuk om er weer een Quickmill gebruiker bij te hebben. Het zijn leuke en eenvoudige machientjes waar je prima koffie mee kunt zetten. Ik kan meteen twee modificaties aanraden die je gemakkelijk zelf kunt doen: een over pressure valve (OPV) installeren om de druk te verlagen van 16 naar 9 bar en vlakkere schroeven in de zetgroep draaien zodat je betere E61 filterbakjes kunt gebruiken. Van beide zijn op dit forum de instructies te vinden.
Laatst gewijzigd door fob op za 24 mei 2025, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino
3Welkom Michel,
Leuk dat je in de uitdaging aan bent gegaan voor de half automaat.
Wil je ook een foto delen van je set up? Vind ik altijd leuk om te zien.
Veel plezier in je koffie avontuur. Er is heel veel te vinden en als je er toch niet uitkomt schroom niet om het te vragen.
Leuk dat je in de uitdaging aan bent gegaan voor de half automaat.
Wil je ook een foto delen van je set up? Vind ik altijd leuk om te zien.
Veel plezier in je koffie avontuur. Er is heel veel te vinden en als je er toch niet uitkomt schroom niet om het te vragen.
4Hey! Eindelijk eens iemand die ook in Emmen woont. Leuk!MichelB schreef:Hallo allemaal,
Ik ben Michel, en woon in Emmen.
Fijn weekend

Welkom op ons forum!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
5Een hartelijk welkom geheten vanuit Borger 
Hier gebruiken we al vanaf eind 1999 een QuickMill 2820 (het model heet Aquaviva). Door de jaren heen hebben we geleerd er heel goede koffie mee te zetten.
Plezier in de ontdekkingstocht.

Hier gebruiken we al vanaf eind 1999 een QuickMill 2820 (het model heet Aquaviva). Door de jaren heen hebben we geleerd er heel goede koffie mee te zetten.
Plezier in de ontdekkingstocht.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva = 2820 & een QM3000. Werkruimte: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
7Oeh netjesMichelB schreef:Hierbij een foto om een indruk te geven van de setup.

8Hallo Fob,
Wat doet de modificatie met de smaak van de koffie?
Ik kan meteen twee modificaties aanraden die je gemakkelijk zelf kunt doen: een over pressure valve (OPV) installeren om de druk te verlagen van 16 naar 9 bar en vlakkere schroeven in de zetgroep draaien zodat je betere E61 filterbakjes kunt gebruiken.
Gr, Michel
Wat doet de modificatie met de smaak van de koffie?
Ik kan meteen twee modificaties aanraden die je gemakkelijk zelf kunt doen: een over pressure valve (OPV) installeren om de druk te verlagen van 16 naar 9 bar en vlakkere schroeven in de zetgroep draaien zodat je betere E61 filterbakjes kunt gebruiken.
Gr, Michel
9Ik weet niet waarom veel espressomachines 16 bar leveren, terwijl ongeveer 9 bar optimaal schijnt te zijn en een hogere druk vooral nadelen met zich meebrengt. Met 16 bar, dus zonder OPV, heb je een grotere kans op overextractie, dus een bittere smaak, op een te snelle doorloop, dus juist een slappe zure smaak, of channeling doordat er een gat in je koffiepuck wordt geslagen. Een mogelijk voordeel van 16 bar is volgens mij dat er toch wat crema kan worden geperst uit koffie die niet zo vers meer is.
De filterbakjes van Quickmill zijn niet zo goed en ik had altijd een ongelijke extractie, waarbij de ene helft sneller doorliep dan de andere helft. Ik zag dat toen ik een naked portafilter ging gebruiken. Betere filterbakjes hebben de gaatjes preciezer geperforeerd en gecontroleerd en dat maakte bij mij een groot verschil, met een beter gebalanceerde koffie in plaats van over- en onderextractie tegelijkertijd. Maar ik had wel een vrij slecht uitgevallen filterbakje. Ik gebruik IMS filterbakjes voor de E61 die in de Quickmill passen door minder hoge schroeven te gebruiken in de zetgroep. Inmiddels zijn er wel precisiefilterbakjes voor Quickmill van IMS te krijgen.
De filterbakjes van Quickmill zijn niet zo goed en ik had altijd een ongelijke extractie, waarbij de ene helft sneller doorliep dan de andere helft. Ik zag dat toen ik een naked portafilter ging gebruiken. Betere filterbakjes hebben de gaatjes preciezer geperforeerd en gecontroleerd en dat maakte bij mij een groot verschil, met een beter gebalanceerde koffie in plaats van over- en onderextractie tegelijkertijd. Maar ik had wel een vrij slecht uitgevallen filterbakje. Ik gebruik IMS filterbakjes voor de E61 die in de Quickmill passen door minder hoge schroeven te gebruiken in de zetgroep. Inmiddels zijn er wel precisiefilterbakjes voor Quickmill van IMS te krijgen.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino
10De keuken met setup ziet er retestrak uit. Doe je voordeel hier, maar kan ook ontaarden in nadeel€€€€
️