Pagina 1 van 1

Technische hulp gevraagd

Geplaatst: zo 21 sep 2025, 17:55
door manduca
Hoi,

Het heeft niks met koffie te maken, maar er zit hier wel wat technische kennis. Dus ik dacht ik stel de vraag toch hier.

Bij het opruimen van de zolder bij mijn vader kwam een voor mij nostalgische keukenmachine tevoorschijn. Een echte Vorwerk VKM-5.
Hier zijn mijn fruithapjes nog in gemaakt!

Thuis meteen een keer gebruikt en hij deed het uitstekend. Alleen heb ik de stekker in het stopcontact laten zitten. Normaal geen probleem. Maar mijn vriendin hoorde een paar dagen later opeens een plof en de nodige rookontwikkeling waarbij ook de stop eruit sloeg.

Nu is de vraag; wat zou er stuk zijn gegaan en is dat nog te maken? Voor zover ik kan zien zijn er drie opties mogelijk. De startcondensator (hoe test ik die?), de schakelaar (deze kan ik open maken, maar ben bang dat dan veel dingen in de rondte springen. Zit wel een soort rood reset knopje op....) of de spoel zelf (maar dat lijkt mij eigenlijk sterk).

Tips/ideeën welkom. Zou het zonde vinden om deze beauty af te moeten schrijven.

Re: Technische hulp gevraagd

Geplaatst: zo 21 sep 2025, 17:56
door manduca

Re: Technische hulp gevraagd

Geplaatst: zo 21 sep 2025, 22:22
door fob
Ik heb een Braun KM32 en een MX32 van ongeveer dezelfde leeftijd. Die hebben een thermische zekering tegen de koperen wikkelingen die doorbrandt bij overbelasting.

Re: Technische hulp gevraagd

Geplaatst: ma 22 sep 2025, 17:42
door manduca
Zal eens kijken of ik het motordeel eruit krijg. Waar moet ik dan op leten? Geen idee hoe dat eruit zou zien.

Re: Technische hulp gevraagd

Geplaatst: ma 22 sep 2025, 18:26
door fob
In mijn Braun zitten deze zekeringen: https://www.conrad.nl/nl/p/eska-771-098 ... 24134.html. Ooit had een liefhebber een speciale pagina voor de Braun keukenmachines gemaakt, maar die is offline. Gelukkig had ik hier een backup van de pagina bewaard.
Als je de motor er uit hebt gehaald, ziet het bij mij er zo uit. De temperatuurzekering zit in het plaatje verstopt achter het kartonnetje, is ingepakt in het gele kunststof en zit met nog meer karton en een klemmetje tussen de koperen windingen.
Afbeelding

Re: Technische hulp gevraagd

Geplaatst: ma 22 sep 2025, 18:56
door fob
Mooi ding is het trouwens. En hij is volgens mij bij nader inzien toch een paar jaar ouder dan die van mij. Ik houd wel van vintage apparaten, en die moet je zeker niet weg doen. Hij zou wel te repareren moeten zijn, de elektronica is zeer eenvoudig in die apparaten.
Heb je hem al weer eens aangesloten? Of heb je gemeten of er kortsluiting is? Als je hem wilt aansluiten is het veilig als je het in serie doet met een ouderwetse gloeilamp. Bij kortsluiting brandt alleen de lamp, maar gaat er verder niets kapot en knalt de zekering er niet uit.
Ik verwacht niet dat de startcondensator kapot is. Dan zou je mixer wel een teken van leven moeten geven, maar start de motor niet of moeilijk en maakt hij een brommend, zoemend of klikkend geluid. Je kunt testen of de capaciteit binnen de specificaties valt, maar daarvoor heb je een capaciteitsmeter nodig en die zit niet op iedere multimeter. Je kunt wel kijken naar andere tekenen van een defect, zoals uitpuilen of lekken.
Ik zou de schakelaar alleen uit elkaar halen als die duidelijk kapot is, maar dan geeft hij geen kortsluiting maar juist problemen met in of uitschakelen. Dat zou je prima met een multimeter op de contactpunten moeten kunnen testen.
Edit: ik bedenk net dat in mijn Braun ook een ontstoringscondensator of "snubber" zit. Dat staat ook beschreven op de pagina waar ik hierboven naar linkte. Als die kapot gaat zou dat gepaard kunnen gaan met een plofje en wat rook...
Verder is het ding nogal oud en vies. Hij zou kortsluiting gemaakt kunnen hebben door troep of versleten isolatiemateriaal.

Re: Technische hulp gevraagd

Geplaatst: di 23 sep 2025, 14:56
door manduca
Dank fob,

Wat geprobeerd. Schakelaar an sich lijkt te werken. Met alleen de schakelaar aan het stroom klapt er niks uit.
Maar met de de motor erbij gebeurt er ook niks :(.
Vermoed dat het bij die thermische beveiliging (het rode knopje) niet goed zit of toch die condensator.
Ben alleen niet zo’n held met multimeters. Ik krijg toch vaak een vonk en zo. Dus graag wat tips. Heb wel een uitgebreide digitale multimeter.

Re: Technische hulp gevraagd

Geplaatst: di 23 sep 2025, 19:13
door fob
manduca schreef: di 23 sep 2025, 14:56 Schakelaar an sich lijkt te werken. Met alleen de schakelaar aan het stroom klapt er niks uit.
Dan geeft de schakelaar geen kortsluiting. Met een multimeter kun je testen of hij ook daadwerkelijk schakelt door de weerstand te meten tussen de verschillende contactpunten met de knop in verschillende standen. Ik verwacht dat het een meerstandenschakelaar is, dus hij zal waarschijnlijk meer contactpunten hebben dan twee.
manduca schreef: di 23 sep 2025, 14:56 Maar met de de motor erbij gebeurt er ook niks :(.
Hij doet helemaal niets, dus ook geen brom/zoem/tik. Het is blijkbaar niet de aanloopcondensator (al vraag ik me af of die er überhaupt in zit). De elektromotor zelf doormeten kan, maar dat is niet de meest waarschijnlijke oorzaak van het defect.
manduca schreef: di 23 sep 2025, 14:56 Vermoed dat het bij die thermische beveiliging (het rode knopje) niet goed zit of toch die condensator.
Ik denk niet dat het rode knopje een thermische beveiliging is. Dat zou geen logische plek zijn. Misschien zit daar wel een glaszekering in. Kan hij open? Dan zou ik die eerst bekijken.
manduca schreef: di 23 sep 2025, 14:56 Ben alleen niet zo’n held met multimeters. Ik krijg toch vaak een vonk en zo. Dus graag wat tips. Heb wel een uitgebreide digitale multimeter.
Je hoeft eigenlijk alleen de weerstand te meten om te controleren op doorgebrande zekeringen of juist kortsluiting. Belangrijk hierbij is dat je geen spanning op het apparaat zet. Daarmee zou je je multimeter vernielen. Je kunt met een multimeter ook spanning etc. meten, maar dat heb je waarschijnlijk nu niet nodig.

Ik zou dus kijken of er een zekering in het rode knopje zit. Die bekijken of doormeten en vervangen indien kapot.
Verder zou ik door middel van visuele en geurinspectie kijken naar tekenen van defecte elementen, bijvoorbeeld een kapotte of uitpuilende behuizing van een condensator, brandplekken of brandlucht.
Een temperatuurzekering zou in de windsels van de elektromotor moeten zitten, of in ieder geval op een logische plek waar oververhitting kan plaatsvinden.
Sowieso zou ik het apparaat even goed schoonmaken.

Heb je een repaircafé in de buurt?