Pagina 1 van 1

Even voorstellen: Bart

Geplaatst: zo 26 apr 2026, 11:58
door BartS
Hallo allemaal!

Ik ben Bart uit Amsterdam.
Tot nu toe heb ik geen heel bijzondere koffie-'carrière' doorlopen.
Ik maak mijn koffie al heel lang in een Guido Bergna / Douwe Egberts moka potje op het gasfornuis.
Als ik ga kamperen dan gaat ie ook mee, met gasbrandertje.
En tot nu toe bevalt dat eigenlijk best goed. Om de paar jaar een nieuwe dichtingsring, het rvs even polijsten en hij glimt weer als nieuw.
Er komt niet zo perfecte koffie uit als wat sommige vrienden uit hun espresso-machines toveren, maar best ok.

Maar nu heb ik van mijn buren hun oude Rocket Cellini gekregen.
Hij staat al een tijdje indrukwekkend te glimmen in de keuken, maar ik heb er nog geen koffie mee gemaakt.
Na mijn simpele moka potje ben ik eerlijk gezegd ookeen beetje geïntimideerd door dit verchroomde koffiemonster met manometers, kranen en hendels...
En ik wil 'm ook eerst schoonmaken en afstellen, dus jullie zijn voorlopig nog niet van me af ;-)

Bart

Re: Even voorstellen: Bart

Geplaatst: zo 26 apr 2026, 13:54
door Dirk Jan
Dag Bart, welkom hier. En ik zie, je begint gelijk met een behoorlijke klus. Plezier ermee!

Re: Even voorstellen: Bart

Geplaatst: zo 26 apr 2026, 15:59
door bobbee
Welkom!

Re: Even voorstellen: Bart

Geplaatst: ma 27 apr 2026, 12:45
door BartS
Dank je Dirk Jan en Bobbee!

Na een paar kopjes lijkt de Celline het prima te doen, dus waarschijnlijk valt de klus wel mee.
Een kraantje piept, het ventiel van de waterbak lekt als je 'm uit de machine haalt.
En ik ga een verse rubberring in de kop zetten: de filterhouder wil niet heel ver meer draaien.
Dat lijkt het voorlopig wel te zijn.

Eigenlijk wel jammer: ik ben techneut en zou 'm natuurlijk het liefst helemaal uit elkaar schroeven :D

Re: Even voorstellen: Bart

Geplaatst: ma 27 apr 2026, 12:57
door bobbee
Dat is mooi!

Je kunt het anti vacuum ventiel bovenop de boiler eraf draaien en zo in de boiler kijken (niet de HX) of je kunt de mushroom uit de E61 draaien om een indicatie te krijgen van de hoeveelheid kalk in de machine.
Blijft lastig om in te schatten maar ontkalken kan ook voor problemen zorgen als het niet helemaal goed wordt uitgevoerd als je niet goed spoelt etc.

https://youtu.be/SztMhSrSKxg

https://youtu.be/Q7Ljpg8breY

Re: Even voorstellen: Bart

Geplaatst: ma 27 apr 2026, 15:55
door BartS
Fijn, mag ik toch schroeven ;)

Wederom bedankt voor de linkjes: handig om te zien hoe het moet,

En inderdaad, de rubberring is kneiterhard en crunchy.

Re: Even voorstellen: Bart

Geplaatst: ma 27 apr 2026, 20:06
door bobbee
Haha! Je komt er wel uit denk ik.

Re: Even voorstellen: Bart

Geplaatst: di 28 apr 2026, 14:13
door HeinK
Welkom!
BartS schreef: ma 27 apr 2026, 12:45 Eigenlijk wel jammer: ik ben techneut en zou 'm natuurlijk het liefst helemaal uit elkaar schroeven :D
Wat je zonder meer even kan doen is de trompet uit de zetgroep draaien en inspecteren of daar ook kalk zit. Klusje van niks. En als het er allemaal nogal vervuild uitziet, dan heb je geluk en kan je de hele zetgroep even uit elkaar halen, schoonmaken en eventueel wat ringetjes en afsluitrubbers vervangen. En invetten natuurlijk!

Re: Even voorstellen: Bart

Geplaatst: di 28 apr 2026, 20:19
door BartS
Ik ben echt een mazzelaar :lol: ; het wordt een complete revisie.
Heb gisteren de trompet erafgehaald, en het geheel was toch in mindere toestand dan ik eerst dacht.
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... 47#p186747