Hoe krijg ik citrustonen?
Geplaatst: do 25 jun 2026, 17:24
Naar aanleiding van onderstaande reactie in dit onderwerp heb ik zelf een vergelijkbare vraag over het branden van koffie.
Ik brand met een I-Roast 2, een kleine hetelucht brander. Die heb al aangepast zodat hij iets rustiger brandt, maar hij brandt een stuk sneller dan een trommelbrander en bereikt de eerste krak, afhankelijk van de geprogrammeerde curve, bijvoorbeeld al na ongeveer vijf en halve minuut. Nu dacht ik dat een heteluchtrooster door de snelheid juist bij uitstek geschikt was voor een lichte filterbranding met een zuurtje. Volgens mij las of zag ik dat in een tekst of filmpje van Sweet Marias. Maar later beweerde iemand ergens dat je juist langzaam moet branden om een zuurtje te behouden. Tot nu toe lukt het me dus niet goed.
Weet iemand aan welke knoppen ik het beste kan draaien? Sneller en korter of juist langzamer en langer? Nog wat lichter branden?
Ik probeer deze gewassen Ethiopische koffiebonen te branden tot filterkoffie. De koffie zou tonen van bergamot en perzik moeten hebben, dus ik verwacht een fris citrusachtig zuurtje, maar dat krijg ik er steeds niet uit. Ik heb verschillende pogingen gedaan met verschillende curves, waarbij ik steeds mik op een tamelijk lichte branding. City, voor wat het waard is. Ik heb een Tonino, dus zou het preciezer kunnen aangeven.bobbee schreef: do 25 jun 2026, 10:24Suikergehalte.ArjenT5R schreef:@francis
Wat is de reden voor het op laag vermogen beginnen tot aan turning point bij een natural? En waarom doe je dat bij een full washed dan weer niet?
Ik had bij full washed burundi wel dat hij tijdens de fc heel anders reageerde dan de natural. Lijkt meer energie vrij te komen bij de full washed tov de natural.
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=14023
Mark tells me that, when roasting naturals and honeys, he takes the roast slower to preserve that characteristic sweetness. As drying ends and yellowing begins, he explains, the sugars really start to caramelise the acids and proteins. By extending this moment, and also first crack, you can enhance the aromas, sweetness, and body.
“If caramelisation passes too quickly, a lot of that sweetness in the coffee is left out because you don’t the chance to caramelise those sugars,” he emphasises.
Maar, onze @pti zegt ook dit;
Maar pas op met langzaam branden van naturals in het bijzonder naturals die een hoge dichtheid hebben, als je te langzaam gaat in de droogfase kakken ze in omdat er niet genoeg momentum is zit, dan wordt de smaak vlak en saai.
Ik brand met een I-Roast 2, een kleine hetelucht brander. Die heb al aangepast zodat hij iets rustiger brandt, maar hij brandt een stuk sneller dan een trommelbrander en bereikt de eerste krak, afhankelijk van de geprogrammeerde curve, bijvoorbeeld al na ongeveer vijf en halve minuut. Nu dacht ik dat een heteluchtrooster door de snelheid juist bij uitstek geschikt was voor een lichte filterbranding met een zuurtje. Volgens mij las of zag ik dat in een tekst of filmpje van Sweet Marias. Maar later beweerde iemand ergens dat je juist langzaam moet branden om een zuurtje te behouden. Tot nu toe lukt het me dus niet goed.
Weet iemand aan welke knoppen ik het beste kan draaien? Sneller en korter of juist langzamer en langer? Nog wat lichter branden?