Eerste poging, fail!

1
Vanavond, een poging gewaagt mijn eerste eigen gebrande bonen om te zetten in een bakje dampend geluk. (ook wel espresso)
Vorige week een nieuwe Behmor 1600 brander gekocht en met Mokha Matari uit de "feestaanbieding 2009" van Ongebrand.nl een eerste poging gedaan zelf iets te branden.
Dit ging meteen al gruwelijk mis, eindigde in vlammen, een kamer vol rook en een huis wat een week naar verbranden bonen stonk.
Duidelijk te lang gebrand.

Ik had 115gr. bonen in het mandje gedaan, 1/4 lbs. gewicht ingesteld, programma P1 gekozen en op start gedrukt.
Grote fout was om 1:00min toe te voegen aan het programma, dat weet ik nu.
Tweede poging te branden ging ook niet OK, machine buiten op het balkon gezet maar duidelijk te lang.
De machine was te koud (lang buiten gestaan) en dat resulteerde in een Err1 tijdens het branden, ergens in first crack stopte de brander en viel in de error.
Nadat de machine afgekoeld was wel nog een nieuwe poging gedaan met dezelfde bonen met het idee ze nog iets langer te branden.
Maar zoals nu blijkt na het proeven is dat dus niks geworden.
Duidelijk te kort gebrand, enorm zuur en erg licht van kleur.

Om ruim te kunnen "oefenen" en "proberen" heb ik nu 3kg bonen besteld bij Ongebrand.nl
- 1kg. Brazil, Unwashed Cerrado NY 2 screen 17/18
- 1kg Guatemala, washed strictly hard bean Antigua
- 1kg Costa Rica, washed strictly hard bean Tournon
Kan in de duurdere koffie uit de feestaanbieding bewaren voor als ik wat meer ervaring heb.

Voor de komende poging misschien eens gewoon programma P1 gebruiken en goed luisteren naar second crack en dan stoppen.
Of heeft misschien iemand een tip voor Yemen Makha Matari in een Behmor 1600?

Groeten,

Martijn
Laatst gewijzigd door Cubeman op wo 01 dec 2010, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Profitec Pro 800 - Compak K3 Touch Advanced - Behmor 1600

Re: Eerste poging, fail!

2
Jeetje, kijk in godsnaam uit. Je hebt niet alleen geluk dat de Behmor het nog doet, maar ook dat je je appartement nog hebt...

Ga tijdens het branden NIET iets anders doen. Zorgt dat je in dezelfde kamer bent. Zorg dat je kunt LUISTEREN naar de brander (dus geen luide TV/computerspelletjes).

Het timen van de branding doe je op de volgende manier:

Luisteren.

Verder is het heel makkelijk :)

Doe 250gram of meer in de brander (minder kan ook, maar duurt korter dus moeilijker om precies te timen). Zet hem op 1/2lb of 1lb (ja 1lb is te veel maar omdat je gaat luisteren kun je hem onderbreken :) ). Zet hem aan. Lees een krant. Hoor na een 5/10 (ergens ertussen) minuten de eerste crack, vanaf dat moment stop je met lezen en ga je opletten. De eerste crack valt langzaam weg... na een minuut (kan meer of minder zijn, let niet op mijn tijdsindicaties!) hoor je snellere cracks die minder hard zijn, dit is crack twee.

Als je door gaat krijg je na een minuut of anderhalf vuur, dood en verderf. Als je door gaat na de tweede crack zijn je bonen sowieso te ver gebrand dus wat doen we?

Stop tijdens de tweede crack voor een dark roast, stop voor de tweede crack voor een medium roast, stop vlak na de eerste crack voor een light roast.

Hoe stop je? Gewoon het 'cool' knopje indrukken.

3
Vlammen was wel even schrikken maar niks "ernstigs" zo lang je het deurtje dicht laat komt er geen zuurstof meer bij en gaat het vrij snel uit en het blijft sowieso in de brander qua brandje.
Stekker er uit en op het balkon af laten koelen, naast wat zwarte aanslag hier en daar was er (op het eerste oog) geen blijvende schade aan de Behmor.
In ieder geval goed geleerd wat eerste en wat tweede crack is:)
En gelukkig stond ik pal voor de Behmor en was ik niet met iets anders bezig....

Mijn fout was de tweede crack niet te herkennen en de tweede voor de eerste aan te zien, what was I thinking.
In het vervolg dus tijdens de tweede crack op cool drukken, en afhankelijk van hoe donker je ze wil hebben eerder of later in second crack beginnen met koelen.

Iemand nog tips wat lekker is voor Yemen Mokha Matari of een van de eerder genoemde bonen?
Vroeg of laat in second crack branden, sowieso zelf uitproberen en proeven maar wat is een goed startpunt?

4
Hé verdorie, heb ik die :"feestaanbieding" gemist! Maar hartstikke goed dat je zelf bent gaan branden! En je hebt meteen de grenzen opgezocht :lol: 8-) ...

Ikzelf vind de MM lekker als Full City+, dus net in de 2-de crack, maar met mijn Gene kan ik daar wel 18 minuten over doen (4 min. drogen incl.). Ik las ook van een brander die de ultieme mix vond in een combinatie van City+ met Full City+.

Let er ook op dat de andere bonen een ander profiel nodig hebben. Zo zal b.v. die Cerrado veel sneller roosten en is die lekkerder als hij niet te zwaar is gebrand.
Inderdaad zelf proberen, maar ik zou eerlijk gezegd nooit tot laat in de 2-de crack branden. Ik heb wel eens een Vienna gedaan, maar vond het niet zo lekker. Ikzelf stop meestal bij FC tot FC+.

Vond dit wel handig (alleen al voor bovenstaande begrippen):

http://www.sweetmarias.com/roasting-VisualGuideV2.php" onclick="window.open(this.href);return false;
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

5
Net een batch van 150gr. Brazil, Unwashed Cerrado NY 2 screen 17/18 gebrand in de Behmor op programma P1.
Goed opgelet en na de eerste crack doorgegaan tot de tweede crack.
Na enkele signalen van second crack op cool gedrukt en laten koelen met de deur op een kier.
Ziet er mooi uit, wel beduidend lichter als Illy espresso bonen of Lucaffée bonen.
Nu een paar dagen ontgassen en dan maar proeven, ben benieuwd!

http://i873.photobucket.com/albums/ab29 ... 0266RS.jpg

Dank voor de tips, ik heb nu een mooi startpunt om meer ervaring op te doen met zelf branden:)

Martijn

6
Altijd een beetje moeilijk te zien op andere beeldschermen en verschillende witbalansen van camera's. Zoals ik het zie ziet het er in elk geval niet te donker uit. Cerrado kan je ook heel goed branden als City+, dus helemaal niet tot de 2-de crack laten komen.

Ik weet niet hoe het met de Behmor zit, maar kan me ook voorstellen dat 150gr per keer wat weinig is? Zou dat ding het niet beter doen met minstens iets van 300gram?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

7
150 gram te weinig? Geen idee.
Zou toch geen probleem moeten zijn als je maar goed oplet bij het branden.
Ik bedoel dan stoppen als je second crack hoort of de kleur OK is ipv blind op de timer van het programma varen.
Ik heb nu op P1 gebrand op de 1/4lbs. setting (standaard 9:30min) en heb na toevoeging van wat tijd ongeveer 9:55min gebrand voor is begon te koelen.
En 1/4lbs. is overigens in grammen 113,4 gram dus daar zat ik nog iets boven.

Als ik naar de kleur kijk en naar de visual guide van Sweet Maria's dan zit ik denk ik nu op een City+ tot een Full city.

Ik ben van plan om als ik het branden wat meer onder de knie heb in hoeveelheden van rond de 250 gram te gaan branden, dat is voor mij een hoeveelheid waar ik ongeveer een week mee doe.

Maar nog een vraagje, waar haal ik nu de informatie vandaan welke koffie ik het beste hoe lang of hoe donker kan branden?
Voor een deel is dit natuurlijk ervaring maar om een startpunt te krijgen voor de eerste poging met een soort/merk/type bonen.

Martijn

8
Ervaring op doen is inderdaad belangrijk. Ik denk dat je elke boon weer opnieuw moet bekijken, soms lees ik gewoon tegenstrijdige berichten over hoe een bepaalde boon te branden. En dat kan aan veel dingen liggen, waaronder voorkeur. Veel lezen dus over de verschillende eigenschappen van de verschillende bonen per land en streek.

Misschien heb je wat aan:

- http://www.sweetmarias.com/prod.greencoffee.mvc.php" onclick="window.open(this.href);return false; (lees de eigenschappen per land/boon in het blauwe kader, links)
- http://www.home-barista.com/espresso-blending.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- http://www.bootcoffee.com/articles.html" onclick="window.open(this.href);return false;

9
Die site van sweetmaria is erg informatief over het zelf branden. Ook veel over de behmor.
Ik begrijp dat je het best iets minder bonen in de trommel kan stoppen dan het gekozen gewicht. ( dus bijvoorbeeld 100 gr. i.p.v 113 (1/4 pound). Dan roostert de brander uit zichzelf wat te donker en heb je de mogelijkheid om op het door jou gekozen moment af te breken.
Het programma 4 D wordt door veel mensen als voorkeurprogramma opgegeven, onafhankelijk van de soort bonen.
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

10
Net mijn vorige week donderdag gebrande Brazil Unwashed Cerrado NY 2 screen 17/18 bonen geproefd.
Bakje espresso van gezet met Miss Silvia.
Moest de Iberital molen wel een stuk terug schroeven qua maalgraad, eerste poging deed de Miss Silvia een beetje stikken.
Kwam niks uit, dus een stukje minder fijn gezet en toen ging het prima eigenlijk.
Liep mooi door, niet te snel en niet te langzaam.

Vond de bonen er nog een beetje licht uit zien en vreesde dat ze weer niet te drinken zouden zijn maar dat viel erg goed mee.
Volgende keer ga ik ze iets langer branden, dat staat vast, maar nu zijn ze eigenlijk ook prima te drinken.
Mooie laag créma in m'n kopje, zacht van smaak met weinig zuur en tinten van chocolade meen ik te proeven.
Aangename nasmaak ook, blijft een poosje hangen:)

Leuk om nu een keer een drinkbaar bakje te hebben van zelf gebrande bonen!

Martijn