Ideale watertemperatuur

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
pjdevries
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 08 okt 2008, 13:25

Ideale watertemperatuur

Berichtdoor pjdevries » vr 17 okt 2008, 21:30

Weet iemand wat de ideale watertemperatuur voor de lekkerste espresso zou moeten zijn? En over welke temperatuur hebben we het dan: de boiler temperatuur of de temperatuur van de koffie in het kopje? Ik kan me zo voorstellen dat er een ideale temperatuur is om het water door de koffie te persen en een ideale temperatuur om de koffie te drinken. En die zullen verschillend zijn.

Al rondstruinend op het Internet, ben ik, voor wat betreft de ideale boilertemperatuur, inmiddels allerlei temperaturen uiteenlopend van 86 tot 95˚C tegengekomen. Op de meeste plaatsen is echter sprake van 90˚C of hoger en lijkt 95˚C de min of meer algemeen aanvaarde ideale temperatuur te zijn. Met name de interessante en uitgebreide uiteenzetting viewtopic.php?f=12&t=175#p641van Aadje doet vermoeden dat 95˚C inderdaad de ideale temperatuur is.

In verband met mijn zoektocht naar de ideale volautomaat (zo die al bestaat) zou ik graag precies weten hoe dit zit. Ik was vandaag namelijk bij een dealer van Jura die er prat op gaat de standaard temperatuur van verkochte apparaten met 4˚C te verhogen. De temperatuur zou daarmee op 90˚C uitkomen. Toen ik hen vroeg hoe het dan zit met die ideale temperatuur van 95˚C, kreeg ik als antwoord dat dat veel te heet is en de koffie er door zou verbranden. Echter, als ik Aadje mag geloven, is het nog steeds 5˚C te laag en zou de koffie niet te drinken moeten zijn. En ik moet toegeven dat de espresso's die ik tot nu toe uit een Jura heb geprobeerd, een beetje tegenvielen. Dat zou dus verklaard kunnen worden uit het feit dat die apparaten altijd te koud water gebruiken.

Ik zou het interessant vinden om te horen of er andere espressoliefhebbers zijn die de bevindingen van Aadje kunnen bevestigen en gebruikers van volautomaten die weten hoe het precies zit met de temperatuur van die apparaten. Is die misschien eigenlijk altijd te laag en zo ja, kan die dan wel op de ideale hoogte worden ingesteld?
WMF 1000 Pro - Compak K10

Gebruikersavatar
Sebastiaan007
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 09 apr 2008, 19:41
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ideale watertemperatuur

Berichtdoor Sebastiaan007 » zo 19 okt 2008, 14:02

Ideale temperatuur van water op de koffie is tusen de 92˚ en 97˚ celcius.
Maar de meeste koffie soorten reageren het beste tussen de 94˚ en 96˚.

Maar vergeet niet dat het om de constantheid gaat he!
Leuk als hij begint met 95˚ maar hoe constanter de temperatuur op de koffie blijft komen hoe verfijnder en dus lekkerder de smaak.

Het water in een vol-automaat moet te lang "reizen" voor het bij de koffie is, daardoor zakt de temperatuur al in.
En er is veel minder massa wat het water op temperatuur kan houden.

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Ideale watertemperatuur

Berichtdoor Aadje » ma 20 okt 2008, 17:21

Elke boon heeft ook z'n eigen optimum. Gewoon proberen dus. Maar veranders steeds wel maar 1 variabele.
Speedster | SuperJolly | et al.

Joep
Berichten: 647
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 19:06
Locatie: Eindhoven

Re: Ideale watertemperatuur

Berichtdoor Joep » ma 20 okt 2008, 17:35

Houden de wat meer ervaren barista's hier een boekje bij van optimale instellingen?
Bijvoorbeeld:
Boon a - 93 graden, maalstand 8, enz
Boon b - 92 graden, maalstand 6, enz

Ik noem maar wat hoor. Of onthouden jullie het/ zien jullie aan de bonen wat het optimum zal zijn?
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Ideale watertemperatuur

Berichtdoor Aadje » ma 20 okt 2008, 17:56

Thuis houd ik dat wel bij, al moet ik toegeven dat ik t wat heb laten sloffen. Mede omdat de excel sheet op een stukke computer staat :(

Met een PID gaat dat natuurlijk een stuk makkelijker, daar staat namelijk op welke temperatuur de boiler is.
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
Driek
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 15:57
Locatie: Lochem

Re: Ideale watertemperatuur

Berichtdoor Driek » di 21 okt 2008, 14:13

Elke boon heeft ook z'n eigen optimum. Gewoon proberen dus. Maar veranders steeds wel maar 1 variabele.
Klopt, elke boon heeft inderdaad zijn eigen optimum. Maar tevens verschilt het van machine tot machine. Vergeet ook niet de pompdruk. Want op dezelfde temperatuur met een andere (lagere) pompdruk is de smaak weer anders.
Er zullen vast barista's zijn die het bijhouden, maar dat is natuurlijk data op de machine waar die barista mee werkt. Hoeft dus niet te werken op jouw machine.

Ik heb thuis op het aanrecht zelf een jura S7 staan, van het oudere type waar ik tussentijds ook de zetgroep kan spoelen. Lees verhitten/warmer maken. Dat geeft een ander resultaat dan dat ik de zetgroep niet voorverwarm. Tevens heeft mijn machine de "extra heet" aanpassing. Temperatuur is dan nog steeds lager dan bij een traditionele machine. Maar met een fijnere maling kun je dit opvangen. Langere doorlooptijd en meer smaak.
Standaard staat de maling grof als de machine uit de doos komt. Hierdoor heeft de machine minder te lijden en gaat dus langer mee.
Ik vond de volgende espresso toch lekkerder.

pjdevries
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 08 okt 2008, 13:25

Re: Ideale watertemperatuur

Berichtdoor pjdevries » do 23 okt 2008, 14:46

Dank een ieder voor zijn of haar reactie. Het is me inmiddels duidelijk dat er niet één antwoord is op mijn vraag. Wat wel lijkt te zijn bevestigd, is dat de ideale temperatuur rond de 92˚C ligt en dat een en ander verschilt van koffiesoort tot koffiesoort. Als ik het overigens het goed begrijp, wordt er de temperatuur mee bedoeld waarmee het water door de koffie wordt geperst en moet die temperatuur zo constant mogelijk zijn.

Overigens heb ik bij mijn keuze van een volautomaat uiteindelijk voor een WMF 1000pro gekozen (zie Een volautmaat, maar welke dan?). Met dat apparaat kan de temperatuur in ieder geval tot maximaal 95˚C nauwkeurig worden ingesteld. Zodra ik de financiële klap te boven ben en een zoektocht begin naar de ideale pistonmachine, zal ik in ieder geval rekening houden met hetgeen ik hier heb gelezen.
WMF 1000 Pro - Compak K10

koffiestart
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 11:32

Re: Ideale watertemperatuur

Berichtdoor koffiestart » vr 06 apr 2012, 11:44

Ideale temperatuur van water op de koffie is tusen de 92˚ en 97˚ celcius.
Maar de meeste koffie soorten reageren het beste tussen de 94˚ en 96˚.

Maar vergeet niet dat het om de constantheid gaat he!
Leuk als hij begint met 95˚ maar hoe constanter de temperatuur op de koffie blijft komen hoe verfijnder en dus lekkerder de smaak.

Het water in een vol-automaat moet te lang "reizen" voor het bij de koffie is, daardoor zakt de temperatuur al in.
En er is veel minder massa wat het water op temperatuur kan houden.
Ondanks het oude topic.....

Ik heb sinds kort een koffieapparaat waar verse bonen in gaan. Nu is de koffie heel snel afgekoeld. Ik vergelijk dan met mijn SenSeo apparaat en andere koffie apparaten.
Ik heb Philips, waar hij gemaakt is, gevraagd om advies. Die zeggen dat ik mijn kopjes moet voor verwarmen. Dat heb ik nog nooit hoeven doen. En ze gaven aan dat de koffie rond de 75 maximaal 80 graden moet zijn. Ik moet dit nog nameten, maar dan zou de 80 graden toch ook niet ideaal zijn?

Ik citeer: "Als blijkt dat de tempratuur goed is maar u vind het nog te koud dan is dit behoorlijk vervelend en mischien helpt het dan als u de kopjes voorverwarmd in de magnetron." (copy/past)

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Ideale watertemperatuur

Berichtdoor SteefM » vr 06 apr 2012, 11:57

Ondanks het oude topic.....

Ik heb sinds kort een koffieapparaat waar verse bonen in gaan. Nu is de koffie heel snel afgekoeld. Ik vergelijk dan met mijn SenSeo apparaat en andere koffie apparaten.
Ik heb Philips, waar hij gemaakt is, gevraagd om advies. Die zeggen dat ik mijn kopjes moet voor verwarmen. Dat heb ik nog nooit hoeven doen. En ze gaven aan dat de koffie rond de 75 maximaal 80 graden moet zijn. Ik moet dit nog nameten, maar dan zou de 80 graden toch ook niet ideaal zijn?

Ik citeer: "Als blijkt dat de tempratuur goed is maar u vind het nog te koud dan is dit behoorlijk vervelend en mischien helpt het dan als u de kopjes voorverwarmd in de magnetron." (copy/past)
75º-80ºC zou best kunnen als de koffie in het kopje is (de eerste seconden verlies je volgens mij vrij veel warmte). Bij de extractie (dus in de zetgroep) moet de koffie echt heter zijn. Is je koffie zurig van smaak? Is één van de gevolgen van te koude extractie. Probleem is een beetje dat je de temperatuur in je zetgroep niet echt kan meten, of wel? Probeer anders een kopje voor te verwarmen (doe er kokend water in, dus écht goed heet); laat dan wat water (of koffie) door je zetgroep lopen, en kijk wat de temperatuur van je water cq koffie is. Die zal dan nog steeds wat lager zijn dan in je zetgroep, maar het geeft in ieder geval een indicatie.

Voorverwarmen is een optie om de koffie langer warm (heet) te houden in het kopje, maar verbetert de smaak natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Ideale watertemperatuur

Berichtdoor Spironski » vr 06 apr 2012, 12:06

Op zich klopt de info van Philips wel. Maar ik denk dat zij het over drinktemperatuur hebben. En dan lijkt 75C me wel genoeg.

Heel wat anders is welke temperatuur nodig is voor het water dat op de koffie terecht komt, en dat is ook weer wat anders dan de boilertemperatuur.
Grofweg kan je stellen dat de watertemperatuur op je koffie ergens tussen de 92-96 zou moeten zijn. Voor espresso. En afhankelijk van de boon die je gebruikt en gewenst smaakresultaat.

Overigens verwarm ik mijn kopjes altijd voor, ook al is mijn boilertemeratuur 125C (HX), en de zettemperatuur 96C (gemeten met de Erics), anders koelt het koude kopje dat kleine beetje espresso veel teveel af.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron