Upgrade Mahlkonig Vario

1
Ik ben op zoek naar een nieuwe molen. Veel plezier gehad aan de Vario maar wil nu een stap hoger wat kwaliteit betreft. De molen moet net zoals de Vario geen doseerder hebben en niet hoger dan 45 cm ivm keukenkastjes. Liefst net zo hoog als mijn als de Vario. Ik dacht zelf aan de Mazzer Mini E maar weet niet of ik het verschil van smaak ga merken.

Wie kan mij adviseren?

Alvast vriendelijk dank
Laatst gewijzigd door ronald22 op do 09 okt 2014, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Re: Upgrade Mahlkonig Vario

2
Ik denk eerlijk gezegd dat het verschil je gaat tegenvallen. Is de ProM een idee?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

3
De Mini gaat je exact hetzelfde resultaat geven als de Vario dus dat is alleen maar geldverspilling. Zelfs met Super Jolly-schijven zal het verschil minimaal zijn. De Mahlkonig ProM is wel weer een stap beter want die heeft nagenoeg dezelfde 65mm platte schijven als de K30 en die zijn vergelijkbaar met 82mm platte schijven van andere merken.

Helaas heb je net niet de hoogte beschikbaar voor een HG One (http://hg-one.com/the-hg-one-grinder/hg ... imensions/). Zelfde prijs of goedkoper dan de ProM maar dan echt een gigantische upgrade wat betreft smaak en consistentie.

Wat betreft je eisen kom je toch echt uit op de ProM. Andere lage malers gaan je geen echte vooruitgang geven.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

5
Maar ze presteren meer richting de K30 dan richting een Super Jolly. De geometrie van de schijven is inderdaad anders maar dat mag ook wel als je niet het belachelijke vermogen van een K30 hebt anders brand de hele boel door. De K30 geeft zeker betere resultaten maar de ProM is de enige in die klasse die daarbij in de buurt komt en een zinvolle upgrade is tov de huidige maler van de TS.

Met de Mini E en Super Jolly-schijven ga je alleen in bouwkwaliteit erop vooruit. De standaard Mini E is nagenoeg gelijk aan de Vario qua maalsel. Gezien de beperkte ruimte die de TS heeft zijn de opties heel beperkt. Wellicht dat een K10 of Major een optie is zonder hopper. De Major met de kleine hopper is al 51cm hoog.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

8
Heb ze beiden gehad.
ProM hoef je veel minder vaak bij te stellen.
Puur op smaak is het verschil niet dramatisch.
ProM voelt stuk degelijker aan en de analoge maar gevoelige instelling vond ik fijn.
Wel loopt de ProM nog wel eens vast.
Als motor de veel weerstand ondervindt dan schakelt de beveiliging de boel uit.
Iets te snel naar mijn smaak.
Evt helpt het om een klein stukje van de hoekjes van het antistatische rubbertje in de snuit af te knippen.
ProM open maken en reinigen is nl irritant klusje.
Groot conisch geeft ook heel veel consistentie en ander smaakprofiel.
Niet perse beter wel anders.
Kwestie van smaak.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

9
bvds schreef:Heb ze beiden gehad.
ProM hoef je veel minder vaak bij te stellen.
Puur op smaak is het verschil niet dramatisch.
ProM voelt stuk degelijker aan en de analoge maar gevoelige instelling vond ik fijn.
Wel loopt de ProM nog wel eens vast.
Als motor de veel weerstand ondervindt dan schakelt de beveiliging de boel uit.
Iets te snel naar mijn smaak.
Evt helpt het om een klein stukje van de hoekjes van het antistatische rubbertje in de snuit af te knippen.
ProM open maken en reinigen is nl irritant klusje.
Groot conisch geeft ook heel veel consistentie en ander smaakprofiel.
Niet perse beter wel anders.
Kwestie van smaak.
Bedankt voor je info. Dus voor de smaak hoef ik het niet te doen. Welke heb je nu?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

10
Nee geen groot verschil maar ProM geeft net wat meer diepgang.
Heb een eureka mci, MK vario en bezzera BB005 staan.
Meeste verschil tov vario ga je merken als je voor groot conisch gaat.
Wel proeven want niet iedereen geeft daar perse voorkeur aan.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs