Re: Vraagje

11
Dirk Jan schreef:Voor dat mokapotje, google eens op hoe je daar goed koffie mee zet, dat is best nog wel een dingetje. Zijn zat filmpjes over te vinden.
Nou zeg dat. Ik heb er nu 2, van Ilsa. Supermooi helemaal van RVS. Ik kom nu al een eind en heb het filmje erover van James Hoffman als naslag. Maar ben nog niet blij met de smaak. Pak ik erna zeg maar de aeropress en dezelfde boon dan dink ik liever een aeropress. Maar, smaken verschillen natuurlijk!

https://youtu.be/BfDLoIvb0w4
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

12
bobbee schreef: ma 03 okt 2022, 15:29 Klinkt misschien als vloeken in de kerk maar de Hema heeft vaak verse koffiecupjes. Dat kun je zien aan de tht datum, kies de meest verse/lang houdbare. Van alle cupjes die ik ooit gedronken heb komen die er goed uit met een reebruin crema.

Dit beoordeel ik uiteraard met andere cupjes ernaast, niet in vergelijk met mijn Londinium / Niche en vers gebande koffiebonen!
Hema heeft idd verrassend verse koffie. Ik kijk af en toe is of ik een branddatum kan vinden op koffie in de winkel. En tot nu de enige die dat heeft is de Hema en dan vaak minder dan 6 weken oud. Dat is voor supermarktketens ERG vers.
Linea Mini R Zwart - Sculptor 078S Zwart - Specialita Mat Zwart

13
eagle schreef: ma 03 okt 2022, 12:06 De kinderen gebruiken hem ook regelmatig en maken er dan ijskoffie van, 1 druk op de knop en ze hebben koffie.
Ik vind de smaak echter niet altijd even lekker.
Onze kinderen hebben om die reden ooit weleens om een Nespresso apparaat gevraagd. Maar ik kocht een HX en heb inmiddels een Dual Boiler. En ze maken er sindsdien alle (ijs)drankjes mee die ze willen en niemand wil meer iets anders. Maar soms zijn de bonen op en dan koop ik wat supermarktkoffie. Ja, dan krijg ik klachten!

14
eagle schreef: ma 03 okt 2022, 12:06 Meteen maar met een vraag beginnen :)
Op het ogenblik hebben we een Nespresso apparaat staan, voordeel van deze machine is dat je snel een kopje koffie hebt.
De kinderen gebruiken hem ook regelmatig en maken er dan ijskoffie van, 1 druk op de knop en ze hebben koffie.
Ik vind de smaak echter niet altijd even lekker.
Heb een tijdje geleden een moka potje gekocht maar de koffie die daaruit komt is wel erg sterk, te sterk voor mij.
Met warme melk erbij is het te doen maar anders echt te sterk.

Ben nu dus aan het oriënteren naar de verschillende mogelijkheden, maar de keuze is reuze.
French press, pour over, automatisch apparaat, ik weet het even niet meer.
Ik heb geen honderden euro`s om een heel duur automatisch apparaat te kopen maar wil wel genieten van een lekker bakkie koffie
En ja, wat is lekker ?
Dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Voor mij is lekker niet al te sterk, ben bv geen espresso drinker.
Als ik aan een zak bonen ruik vind ik dat zo lekker ruiken, die geur wil ik proeven.

Wat zou jullie advies zijn ?
En wat is het verschil in smaak bij de diverse mogelijkheden ?

Alvast bedankt
Het antwoord is ja :P :lol:

15
QuantumCat76 schreef: di 04 okt 2022, 14:14 Het antwoord is ja :P :lol:
Alle gekheid op een stokje, ik had ook een simpel apparaat voor snelle koffie in de ochtend. Nespresso of senseo, ik gebruik nu daarvoor de espresso halfautomaat.
en voor het betere werk heb ik een pour over, french press, espresso appraat, een mokkapot, een vietnamees dingetje.

Ik vind het lastig, maar je bepaald zelf hoe sterk je de koffie wilt hebben, hoeveel koffie je gebruikt en hoeveel water je erbij doet.
Omdat ik het lastig vind, heb ik ook meedere koffiezet methodes, ik heb niet altijd zin in een espresso, soms in een pour over en soms in een french press. Hangt ook sterk af van de boon die ik ga gebruiken.