Nieuwe koffie, testers gezocht!

21
Uiteraard krijgt de ‘opdrachtgever’ antwoord op zijn vragen. Daar is de vragenlijst voor bijgevoegd. Maar ondertussen vind ik het ook wel leuk om hier op het forum wat te schrijven over mijn ervaringen met de boontjes.

Om het plaatje wat verder in te kleuren; ik maak gebruik van een Londinium R, een Mazzer Philos met I200D maalschijven. Uitgangspunt voor mij is in principe 20 gram input en een ratio van 1:2,5
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

Re: Nieuwe koffie, testers gezocht!

22
Mijn eerste pogingen met de Vectis waren eigenlijk nog nieteens zo slecht, maar er valt wel nog meer uit te halen denk ik.
De eerste shot was iets wat te fijn gemalen en daardoor wat wrang. 2e shot later vandaag iets grover. 16 gram gemalen bonen, 20 seconden pre infusie op 1.2 bar en vervolgens een espresso van 29 gram in het kopje. Hij werd al gebalanceerder, dan de 1e. Minder wrang, medium body en een licht prettig zuurtje dat mij aan blueberry doet denken. Misschien dat ik hem nog wat grover ga zetten. De Vectis heeft een vrij brede sweet spot qua maalgraad dus ik ben benieuwd welke kan hij nog op kan gaan.

Zelf roast ik thuis ook koffie en ik krijg bij deze een klein beetje het idee dat het wel een medium roasts is op aanzicht, maar dat de boontjes wat development missen na 1st crack. Alsof ze na 1st crack gewoon op vol vermogen door geroosterd zijn, maar dat de kern niet de temperatuur heeft bereikt die nodig was. Mijn eigen roasts zijn wel vaak wat zoeter als ik zo donker ga.

Cheers!
Londinium Vectis | Eureka oro XL | moccamaster | Gene Cafe
Bijlagen

23
Hk87 schreef:Ik denk niet dat de manier waarop dit nu gaat veel bijdraagt aan het doel.

Het is niet duidelijk wat jullie nu precies doen en hoe.

Welke machines er gebruikt worden, met wat voor malers precies, eventueel verschillende schijven als dat van toepassing is.

Welke ratio er is aangehouden, in wat voor tijdsbestek en met welke dosering.

Meer van zulke details eigenlijk..

Ik persoonlijk zou dat wel heel waardevol vinden om te weten als ik iemand bonen verstuur voor testen.

Ik wacht persoonlijk nog even met proberen, ik vind meestal echt bij twee weken een goede startpunt soms zelfs drie weken.
Ik ga pas zeggen wat ik heb gedaan als ik tevreden ben.
En zoals Ome Co zegt zit er een vragenlijst bij die voor de terugkoppeling zorgt.

Dus ja, je hebt gelijk dat het nu niet zoveel zegt behalve dat het mij nog niet gelukt is om een lekkere espresso te zetten met deze bonen.

To be continued!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

25
Drankdier schreef:Mijn eerste pogingen met de Vectis waren eigenlijk nog nieteens zo slecht, maar er valt wel nog meer uit te halen denk ik.
De eerste shot was iets wat te fijn gemalen en daardoor wat wrang. 2e shot later vandaag iets grover. 16 gram gemalen bonen, 20 seconden pre infusie op 1.2 bar en vervolgens een espresso van 29 gram in het kopje. Hij werd al gebalanceerder, dan de 1e. Minder wrang, medium body en een licht prettig zuurtje dat mij aan blueberry doet denken. Misschien dat ik hem nog wat grover ga zetten. De Vectis heeft een vrij brede sweet spot qua maalgraad dus ik ben benieuwd welke kan hij nog op kan gaan.

Zelf roast ik thuis ook koffie en ik krijg bij deze een klein beetje het idee dat het wel een medium roasts is op aanzicht, maar dat de boontjes wat development missen na 1st crack. Alsof ze na 1st crack gewoon op vol vermogen door geroosterd zijn, maar dat de kern niet de temperatuur heeft bereikt die nodig was. Mijn eigen roasts zijn wel vaak wat zoeter als ik zo donker ga.

Cheers!
Wel een beetje herkenbaar wat je schrijft! Ik had dat wrange niet genoemd maar inderdaad, ik voelde wat prikken aan de rand van mijn tong, achterin. Bij het tweede shot was dat weg.

Morgenochtend weer verder proeven, nog een klik grover maar het kan best zijn dat het tweede shot gewoon raak was! Leuk hoor!!
Londinium R x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

26
Ik heb hem eindelijk onder de knie, want ik vond het een lastig boontje om echt lekker te krijgen. Hij houdt bij mij een zuurtje dat nu wel lekker is, maar eerst te overheersend was. Het luistert vrij nauw, waardoor ik de extractie niet goed kreeg door alleen de maalgraad af te stellen (nu is die van mij ook niet erg precies), maar ik ook de dosering aan moest passen. Ik vind hem wel lekkerder als Americano dan als espresso.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

27
De bonen ruiken prima, maar geen specifieke geuren die hem karakteriseren. Geen heel bijzondere espresso. Zuurtje inderdaad, niet onprettig. Verder geen hele uitgesproken smaken. Je ruikt het zuurtje al, en een beetje aardachtig, nasmaak beetje rokerig voor mij. Als cappuccino prima, maar ook daar krijg je geen specifieke smaaknoot die boven de melk uitspringt. Daar ben ik voor specialty koffie wel een beetje naar op zoek.
Hedone Honne × Weber Key MK2 × Pietro Probrewing × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

28
Ik heb vanochtend de (voor mijn smaak) overheersende aciditieit kunnen temmen door 20 gram te doseren in een groot IMS bakje met 48 gram koffie in ongeveer 28 seconden.
1x een fellini move gedaan met de Vectis.
Maler is de Eureka XL met Single dose hopper.
Ik ben nog niet verrast door de smaak, ga hem nog iets meer knijpen met de maalgraad zodat het iets geconcentreerder wordt als ik hem wat langer laat doorlopen.
Mijn eigen roasts zijn wat verder ontwikkeld tijdens branden en dat mag deze boon voor mij ook wel hebben. Denk dat hij dan lekkerder uit de verf komt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

29
Vanochtend vroeg eerst nog een espresso gemaakt met de bonen nog 1 klik grover maar dat was geen succes. De koffie werd te zuur naar mijn smaak. Later die ochtend cappuccino gemaakt voor mijn vrouw en mijzelf. We waren beide niet erg enthousiast. Op zich oké maar geen ‘wauw’. Een beetje als een windstille mistige ochtend.
Morgen eens kijken of er een windje opsteekt die de mist kan verdrijven. Moet toch iets beters van te brouwen zijn!!

30

omeCoffee schreef:We waren beide niet erg enthousiast. Op zich oké maar geen ‘wauw’. Een beetje als een windstille mistige ochtend.
Grappig, mijn gevoel bij een windstille mistige ochtend is juist heel positief :-)
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 | Mazzer Philos
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta