Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

272
@gilleko B
Ik merk nu dat de clumpcrusher soms toch nog wat tegenhoudt. Wat ik er met de balg niet 123 uit krijg.
Toch weer eens naar de crusher kijken. Of ik die misschien een beetje kan manipuleren.

Aanvulling: misschien moet ik de balg pas gebruiken nadat alle bonen er doorheen zijn. Dat lijkt beter te gaan.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

277
Frup schreef: zo 10 apr 2022, 10:34 @gilleko B
Ik merk nu dat de clumpcrusher soms toch nog wat tegenhoudt. Wat ik er met de balg niet 123 uit krijg.
Toch weer eens naar de crusher kijken. Of ik die misschien een beetje kan manipuleren.

Aanvulling: misschien moet ik de balg pas gebruiken nadat alle bonen er doorheen zijn. Dat lijkt beter te gaan.
Nu een aantal dagen de SD-hopper met balg gebruikt op de Olympus.
Ik kom nu helaas toch tot de conclusie dat deze maler hiervoor niet geschikt lijkt. De balg krijgt lang niet alle maalsel er doorheen. En het blaast ook veel maalsel naar plekken waar het niet zou moeten komen. Kortom, ik heb de normale hopper weer teruggeplaatst.
(als iemand voor weinig de hopper/balg wil overnemen, dan graag een PM)
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

279
Al een paar weken in huis en in gebruikt, maar een VST ridgeless 15g basket waar ik 16g in doseer. Ik had al eentje van IMS voor 18-20g, maar wou graag een iets kleiner bakje en ook eens de verschillen proberen.

Wat viel op?:
- De VST vereist in ieder geval een fijnere maling
Bij gelijke maling krijg je bij de IMS 30gr output en bij de VST 60-70gr. Eenvoudig wisselen tussen die 2 is er dus niet meer bij.

- De VST is iets gevoeliger voor een juiste puckprep
Niet onmogelijk, maar vraag net even een paar seconden meer aandacht in het roeren van het maalsel.

- Smaak lijkt iets zachter/zoeter te zijn dan bij de IMS
Dit kan net zo goed aan de boon, lagere dosering of tussen de oren liggen. Een directe vergelijking is lastig omdat, maar ik genoot meer van de smaak van de VST (was toen nog dezelfde boon). Placebo of niet, gevoel telt ook gewoon en met de fijnere maling is het deels ook te verklaren dat de smaak iets veranderd. Als het een nuance verschil in smaak betreft, dan zit VST aan de net iets betere kant.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.