Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

391
Deze molen stond ergens verborgen op een advertentiesite, verkeerde rubriek en verkeerde omschrijving, al een half jaartje, gebeld en een zeer schappelijke prijs afgesproken, allemachtig heb me geen voorstelling kunnen maken hoe groot dit ding eigenlijk is, heb hem toch maar meegenomen, anders zonde van die paar honderd km!
Nu goed schoonmaken en alle schroeven en bouten vervangen om makkelijker schoon te kunnen maken, heb er net even koffie in gemalen en die was Turks fijn!

Mooi mes, ik moet eens een nieuwe uit de kast trekken, heb nog een lange broodzaag van Hendi, de huidige begint het op te geven, heb zo'n zes jaar geleden meerdere nieuwe messen in Belgie op een markt gekocht voor prijzen waar je nog geen Blokker schilmesje voor kan kopen, had ook 6 molen mesjes (pieperjassers).
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

396
cremalover schreef:Niet puur he.
40 procent.
Had je het recept met hoeveelheden hier al ergens genoteerd? Ik las alleen "lekker rogge" en nam aan dat je bedoelde dat het een roggebrood is.

We willen natuurlijk graag de kunst afkijken! En als we dan iets verkeerd hebben gedaan kunnen we zeggen "oh zijn recept was niet goed"
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

397
fransg schreef:
cremalover schreef:Niet puur he.
40 procent.
Had je het recept met hoeveelheden hier al ergens genoteerd? Ik las alleen "lekker rogge" en nam aan dat je bedoelde dat het een roggebrood is.

We willen natuurlijk graag de kunst afkijken! En als we dan iets verkeerd hebben gedaan kunnen we zeggen "oh zijn recept was niet goed"
Ik werk eigenlijk nooit met een recept.
Onthoud wel wat ik doe voor het geval het goed uitpakt.
Weet ik wat goed en slecht is.
Puur rogge is ook lekker maar moet wel met een mixer gemengd worden.
Deeg is een soort kauwgum.Kun je met de hand niks mee.

In de filmpjes die je zelf gepost hebt staat het eigenlijk allemaal in vermeld.
Maar als ze het dan hebben over proofing van het deeg om te kijken hoe ver de rijs is valt dat in de praktijk tegen vind ik.
Je moet dat toch voelen .
Ik maak mijn deeg daarom ookaltijd met de hand.

Re: RE: Re: Brood en wat zit er nou eigenlijk in.

398
cremalover schreef: Ik werk eigenlijk nooit met een recept.

Onthoud wel wat ik doe voor het geval het goed uitpakt.
Weet ik wat goed en slecht is.

Puur rogge is ook lekker maar moet wel met een mixer gemengd worden.
Deeg is een soort kauwgum. Kun je met de hand niks mee.
Dat herken ik wel, vooral als je stapje overslaat, dan heb je een regelrechte kauwgumbal geproduceerd. Is me dus ook overkomen. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

400
cremalover schreef:In de filmpjes die je zelf gepost hebt staat het eigenlijk allemaal in vermeld.
Maar als ze het dan hebben over proofing van het deeg om te kijken hoe ver de rijs is valt dat in de praktijk tegen vind ik.
Je moet dat toch voelen .
Ik maak mijn deeg daarom ookaltijd met de hand.
Ik kreeg een deegkneedmachine aangeboden maar heb dat ook afgeslagen. Als ik vroeger voor zeven man broden maakte met de hand dan moet ik dat op mijn oude dag voor een broodje nog steeds op kunnen brengen en je hebt inderdaad meer gevoel met het brood. En het is mooi om dat deeg te zien ontstaan, eerst een papje, dan eventjes gortdroog maar zodra het meel het water op heeft genomen krijgt het die kleverige tentakels, wil het meer meesleuren en vervolgens sluit het zich op in een elastisch ovaal dat steeds minder met zich laat spelen.

M'n oom was een bakker, in Hilversum en wanneer ik daar logeerde, stond ik een keer of twee op om 'mee te helpen' met broodbakken. Achteraf stom dat ik me er toen al niet meer in verdiepte maar zo'n massa meel en water in de grote "nooit je hand in steken" kneedmachine was een prachtig gezicht. M'n oom duwde in het begin met een spatel nog wel wat deeg dat aan de rand van de grote (bijna zo groot als ik) metalen kom kleefde maar even later was het een grote flexibele bal die zich steeds minder aantrok van de schoep die ermee wilde sollen.

Ik ben nu bezig met hetzelfde broodje, wil voorlopig meer routine krijgen. Ga het straks wel met een van 'Winkje' geleende "Dutch Oven" pan bakken en ditmaal ook de oven op tijd opwarmen. Nog even kijken/opzoeken hoeveel van de 45 minuten baktijd het broodje in de pan zit en hoe lang zonder 'deksel', iemand een tip? 25 minuten afgesloten en 15 minuten open in de oven?

Ook van 'Winkje' te leen: 'Tartine Bread', een pracht boek. Ik ben nog maar aan het begin, niet eens aan de eerste recepten toegekomen maar het is in elk geval geschreven door iemand die kan schrijven, dat is een groot voordeel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino