Gisteren voor de tweede keer pech gehad met de groep. De messing zuiger heeft een inwendige schroefdraad van 1/4 BSP. Hier wordt de RVS zuiger-as ingeschroefd. Deze heeft dus (vanzelfsprekend) uitwendige schoefdraad 1/4 BSP. Maar met deze schroefdraad had ik eerder al problemen, met andere woorden hij was zwak en dun geworden door vroegere montage. Met het monteren van de messing zuiger op de RVS as ging het al snel mis. Door het monteren onder veerdruk komt deze schroefverbinding onder spanning te staan en dan zijn messing en RVS geen vrienden. Met andere woorden, ze bijten elkaar. Nu was in de messing zuiger een mooie draad gesneden, dus dat zat wel goed. Maar de -al- zwakke RVS draad op de as hield de verbinding niet meer, dus dan schiet de zuiger los. Paar vloekwoorden....

Dus wat heb ik samengevat gedaan. Een RVS bus gesneden met een buitendraad 1/4 en een binnendraad M10. Vervolgens de zwakke 1/4 BSP as afgedraaid en er M10 draad opgesneden. Dat staat er zo in een regeltje, maar ik ben er toch een halve dag mee bezig geweest om het echt perfect te krijgen.
Op de foto's kun je zien hoe ik de RVS bus op de nieuwe M10 draad draai. Dan is het net alsof er nieuwe 1/4 BSP draad op de as zit.
Om het helemaal goed te doen, heb ik de RVS bus eerst in de messing zuiger gedraad. Bij het monteren van de zuiger wordt dan RVS in RVS geschroefd (onder veerdruk) en dat gaat natuurlijk veel beter dan RVS in zachter messing draaien.
Cheers, TY