De kans op "bijwerkingen" door een infectie zal veel groter zijn dan op vaccinatie. Lange termijn effecten kennen we uiteraard nog niet, maar ook niet die van een doorgemaakte infectie.
Ik heb al bijna 6 maanden vrij veel last van reukverlies, met allerlei tropische varianten zoals fantosmie, troposmie en parosmie. De eerste lijk ik kwijt na ruim twee maanden; ik sta dus niet het grootste deel van de dag naast een volle asbak, een kampvuur of een afgesloten garage met stationair draaiende dieselmotor. Vooral de laatste twee zijn er nog wel degelijk. Sinaasappel, koriander (ja, daar houd/hield ik wél erg van), yoghurt, komkommer, kruidnoten, zeewiersalade (om een dwarsstraat te noemen) en... ongemalen koffiebonen.... smaken/ruiken allemaal hetzelfde. Rans, weeig, poepig, verlopen, verbrande kaas, foute umami. Ook wierook ruikt zo. Al aan de sulfaatvrije lichaamswasmiddelen want de gewone hebben dezelfde stank. Koop ik ook zo'n sulfaatvrije shampoo (ok, ok, voor zie die mijn weleens live hebben ontmoet, heb ik niet veel van nodig, maar toch), blijkt ie toch te stinken.... aha, "citric acid"... bah! En cola smaakt juist naar ordinaire zeep.
En verder ruikt gezette koffie gelukkig niet zo vies maar alleen naar... koffie. En heel veel andere dingen krijg ik nog steeds maar een vleugje van, soms.. of juist helemaal niets.
O ja, er zijn ook mensen zwaar oververmoeid al langere tijd. En dan heb je nog alle nieuwe werklozen.
Over de doden niet meer dan goeds, en met alle respect maar wanneer kappen we nu eens met alleen maar doden tellen en dat getal/percentage dan even flink te bagatalisseren?!?! Er loopt zo'n 30 tot 50% nog levend rond, maar een stuk minder actief en/of positief gestemd sinds de infectie te hebben meegemaakt..