bvds schreef:Dus zou alignment geen issue zijn?
Mijn oude HG One had een beroerde alignment. En ook een beroerd maalsel.
Mijn Pharos had een matige alignment. Ik vond hem beter dan de HG One maar niet top.
Mijn M68 heeft een goede alignment en top maalsel.
Een Rancilio Rocky maler heeft een beroerde alignment. Met een tape mod is er minder speling en gaat het maalsel er duidelijk op vooruit.
Een Versalab in standaard uitvoering is ook geen alignment wonder. Maar als Frank hem onder handen heeft genomen is het een heel ander verhaal.
Etc.
Ik denk dat er best enig zelf centrerend vermogen is maar dat kent wel zijn grenzen. M.a.w tijdens malen wordt de afwijking als het ware verminderd, maar als die van meet af aan te groot is dan gaat het nooit perfect worden. (Bij benadering want alles is perfect zoals het is of perfectie is een onhaalbaar doel).
Ik denk inderdaad ook dat zelfcentreren alleen mogelijk is wanneer daar voldoende speling voor is. Bij een volledig starre constructie, zoals de door jou aangehaalde HG1 of Versalab is er geen mogelijkheid voor de boel om zichzelf te centreren en is uitlijning met zeer nauwe toleranties absoluut een must.
En inderdaad in essentie heb je twee soorten makers, malers die voldoen en malers die niet voldoen.