Re: Weber Key

81
gilleko B. schreef: vr 02 jul 2021, 09:53wat ben ik toch een gemiddelde jodokus.
Tije heeft die maler-opstelling nog wat verder verfijnd op stijl, maar daar heb ik nog geen filmpje van gemaakt.

Ik ben ook slechts een doorsnee Jodokus, vandaar dat ik graag zulke uitzonderlijke mensen ontmoet ;-) Op den duur straalt daar iets vanaf op mijn eigen maar ik moet wel op regelmatige tijden opnieuw bestraald of het wordt dof.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

82
Gemiddeld genomen maar ook discutabel kun je stellen dat tot 68mm conisch en 84mm plat je bij het top segment sit met malers. Waarom discutabel? Comandante gooit hoge ogen met conisch en de mk k30 liet zien dat 64mm plat kan presenteren als 84mm.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

83
fransg schreef: vr 02 jul 2021, 09:20
gilleko B. schreef: do 01 jul 2021, 22:45 Of size matters waag ik intussen te betwijfelen.
Ik dronk gister verrukkelijke espresso bij Tije en de boontjes werden gemalen in een klein handmalertje (door een mooie oude draaibankmotor aangedreven).

Ik heb wel een beetje medelijden met die die Kinu hoor. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

84
GuidovW schreef: vr 02 jul 2021, 13:23 Ik heb wel een beetje medelijden met die die Kinu hoor. :lol:
Ja, dat is een veelgehoorde reactie met name uit kringen van het kleinemalertjesbevrijdingsfront.

Maar dat zijn doorgaans wappies die een verwrongen beeld hebben van 'het leven'.

Vraag je het een van de malertjes zelve, dan blijkt dat die heel goed zelf aan kunnen geven wat ze lekker vinden en hoe ze het liefst 'hun draai vinden'.

Er zijn er die horendol worden van 'handwerk' omdat de mannen op de camping hun zweterige glibberige knuisten (met behalve zweet, hetgeen abrasief is, ook niet zelden insectenwerende vettigheid) veel de strak om het middel van de maler slaan en met de andere hand nogal wild en wiebelig aan de zwengel rondsleuren waardoor veel zijdelingse en laterale krachten op de as worden uitgeoefend die voor boon noch maler wenselijk zijn.

In de strakke maar niet onnodig beklemmende vatting van een draaibankje zit zo'n malertje veilig en snokvast hetgeen alleen al zorgt voor een prettige tinteling in de behuizing. De circulaire beweging op de as is exact en uitsluitend waar deze nodig is voor de interne draaiing waarvoor de maler is ontworpen en de lagering wordt minimaal belast waardoor de miniatuur testikelen van staal een leven lang mee kunnen zonder de blessure van 'ball busting' die je vaak ziet bij het 'handwerk'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

85
fransg schreef:
GuidovW schreef: vr 02 jul 2021, 13:23 Ik heb wel een beetje medelijden met die die Kinu hoor.
Afbeelding
Ja, dat is een veelgehoorde reactie met name uit kringen van het kleinemalertjesbevrijdingsfront.

Maar dat zijn doorgaans wappies die een verwrongen beeld hebben van 'het leven'.

Vraag je het een van de malertjes zelve, dan blijkt dat die heel goed zelf aan kunnen geven wat ze lekker vinden en hoe ze het liefst 'hun draai vinden'.

Er zijn er die horendol worden van 'handwerk' omdat de mannen op de camping hun zweterige glibberige knuisten (met behalve zweet, hetgeen abrasief is, ook niet zelden insectenwerende vettigheid) veel de strak om het middel van de maler slaan en met de andere hand nogal wild en wiebelig aan de zwengel rondsleuren waardoor veel zijdelingse en laterale krachten op de as worden uitgeoefend die voor boon noch maler wenselijk zijn.

In de strakke maar niet onnodig beklemmende vatting van een draaibankje zit zo'n malertje veilig en snokvast hetgeen alleen al zorgt voor een prettige tinteling in de behuizing. De circulaire beweging op de as is exact en uitsluitend waar deze nodig is voor de interne draaiing waarvoor de maler is ontworpen en de lagering wordt minimaal belast waardoor de miniatuur testikelen van staal een leven lang mee kunnen zonder de blessure van 'ball busting' die je vaak ziet bij het 'handwerk'.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

86
fransg schreef:
GuidovW schreef: vr 02 jul 2021, 13:23 Ik heb wel een beetje medelijden met die die Kinu hoor.
Afbeelding

De uitleg is in ieder geval in synergie met de aandrijving van de kinu.
Afbeelding
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

88
Klopt het opent ogen
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Kopi Deva - weer een nieuwe single dose maler

89
Nu, mijn redenen dat ik de key besteld heb.
Ik ben tevreden VH maalsel van mijn Eureka Olympus 75e HS maar wat me stoort is de glow bij het wisselen van bonen en er toch heel wat maalsel achterblijft vd vorige boon. Vandaar het idee van een tweede maker, liefst een SD met weinig retentie omdat ik meestal een 4 a 5 bonen in de running heb

Conisch leek me leuk als aanvulling en dus kwam de niche in de picture maar het was me niet gelukt om een slot te hebben voor de Brexit. Mijn gedachten over hun prijsbeleid is wel gekend denk ik

Was dan aan het denken aan een eureka max. Lagom heb ik nooit echt bekeken want ik wou een maker bij een handelaar in de buurt. Mijn principes hanteer ik dus niet steeds zo rechrlijnig want dan toch ingetekend op de key maar met het gedacht om die evt te annuleren .
Redenen vd key, conisch, mooie korting waardoor evt waardeverlies bij doorverkoop meevalt. Gekende fabrikant met een goede reputatie.

Heb me wat verdiept in de lab sweet 807 van Ditting nu en die bevalt me eigenlijk wel als evt enige maker. Maar wil eerst eens kijken naar smaakprofiel in de praktijk. Ik heb een brabder gevonden die een 804 heeft maar heb nog geen contact opgenomen want zit nu in het warme Zweden. Deze ochtend om 7 uur sochtens al 30°C....

Maar ergens denk ik nog steeds gewoon, foert, pak die eureka max. En mijn bankier gaat gelukkiger zijn
Laatst gewijzigd door De B. Cormorant op do 15 jul 2021, 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

90
DIT BERICHT MET VRAAG HOORT VOOR BOVENSTAANDE BERICHT VAN B.CORMORANT.

Mag ik iets vragen?
Het valt mij op dat er relatief veel mensen hier deze maler bestellen. Normaal gesproken is er altijd wat gebakelij over dit en dat wanneer er een nieuw product komt.

Wat is nou de rede dat jullie deze flink geprijsde (~1800 euro) koffiemaler toch aanschaffen? Mis ik iets? Voor de 83mm conische schijven hoef je het echt niet te doen bijvoorbeeld. Waarom pakt niemand de Lagom bijvoorbeeld als we het toch over dure malers hebben?