Alleen maar zure koffie.

1
Hallo mensen,

Sinds een maand heb ik een ecm technica pid en een eureka xl grinder. Maar ik ben nu 4 weken bezig en ik heb nu een aantal keren redelijke koffie gebrouwd. Maar de instelling krijg ik maar niet goed omdat de koffie dan ineens weer zuur smaakt. Ja ik maak m elke week schoon. Ja ik gebruik steeds dezelfde dosis. Etc. Mijn indruk is dat de xl grinder niet constant is. Of is er iets met mijn nieuwe ecm apparaat? Temp 124 en druk staat op 9 bar. Wat kan er zijn? Ik word een beetje moedeloos. Want ook de koffie is van een lokale brander. Lekker vers. Daar ligt t niet aan.

Re: Alleen maar zure koffie.

4
Starsailor70 schreef:Maalgraad rond 2.
In 19 gram. Uit 52 gram in 26-28 sec (recept volgens de leverancier)
Het is espresso. Melange met arabica uit Brazilië en Guatemala en robusta uit Indonesië. Vol notig en rond van smaak
Probeer eens de maling aan passen ogv 19gr in, 38gr uit in 20 -25 seconden!

Afbeelding

5
Starsailor70 schreef: zo 04 dec 2022, 18:17 In 19 gram. Uit 52 gram in 26-28 sec (recept volgens de leverancier)
andere leverancier nemen ;-)
Starsailor70 schreef: zo 04 dec 2022, 18:17 Het is espresso. Melange met arabica uit Brazilië en Guatemala en robusta uit Indonesië. Vol notig en rond van smaak
Van welke brander, welke branddatum?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

8
gilleko B. schreef: zo 04 dec 2022, 18:24
Starsailor70 schreef:Maalgraad rond 2.
In 19 gram. Uit 52 gram in 26-28 sec (recept volgens de leverancier)
Het is espresso. Melange met arabica uit Brazilië en Guatemala en robusta uit Indonesië. Vol notig en rond van smaak
Probeer eens de maling aan passen ogv 19gr in, 38gr uit in 20 -25 seconden!

Afbeelding
straf bakkie 19gr/ 38 .ik sla over :o :o
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

9
Kan op zich wel een redelijke espresso van gemaakt worden maar is inderdaad niet vers genoeg.

Ik zou nu fijner malen, 17 gram doseren voor een espresso van 30 a 40 gram met doorlooptijd van 20 a 30 seconden gemeten vanaf 1e drup in het kopje.

Volgende stap omdat het zondag is: morgen echt verse koffie kopen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

10
bobbee schreef: zo 04 dec 2022, 19:38 Kan op zich wel een redelijke espresso van gemaakt worden maar is inderdaad niet vers genoeg.

Ik zou nu fijner malen, 17 gram doseren voor een espresso van 30 a 40 gram met doorlooptijd van 20 a 30 seconden gemeten vanaf 1e drup in het kopje.

Volgende stap omdat het zondag is: morgen echt verse koffie kopen.
Afbeelding
Maand oude koffie kan toch de oorzaak niet wezen van zure koffie?of het moet een soort wezen die een zure smaak heeft en ook nog zeer licht gebrand.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder