De maalschijven van mijn Quamar T80 waren volgens mij aan vervanging toe, omdat ik voor espresso niet meer fijn genoeg kon malen en er een zichtbare kras op een maalschijf zat. Omdat het 63mm schijven zijn in plaats van de meer gangbare 64mm schijven had ik geen keuze tussen verschillende varianten en heb ik deze gekocht. Deze maalschijven zijn ook verkrijgbaar, maar hebben hetzelfde artikelnummer, dus die zijn hetzelfde.
Toen ik de maalschijven verwisselde viel mij het grote verschil in maaloppervlak op tussen de oude en nieuwe schijven. Ook blijft de doorloopsnelheid opvallend snel, zelfs bij zeer fijne maling. Ik heb de alignment van de nieuwe schijven nog niet gecontroleerd, die van de oude was goed. Ik drink momenteel de Malabar van het Hoofdkwartier.
Ik heb geen probleem met de nieuwe maalschijven, maar ben nieuwsgierig naar wat de eigenschappen bepaalt. Ik heb wel wat op fora gelezen over geometrie, coating en seasoning van maalschijven, maar ik heb nergens een mooi overzicht gevonden en het wordt mij niet helemaal duidelijk. Kan iemand mij vertellen wanneer maalschijven aan vervanging toe zijn, wat het zichtbare maaloppervlak zegt over de eigenschappen en wat seasoning doet op het maalsel? Dus wat kan ik eigenlijk verwachten van mijn nieuwe schijven?
De oude:
De nieuwe:
Maaloppervlak nieuwe maalschijven
1Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino