Ik wil jullie om advies vragen, ik heb eigenlijk gewoon last van upgraditis. De profitec go blijft voorlopig want daar ben ik zeer tevreden mee. Ik wil later de stap maken naar een lever machine.
Ik zoek nu naar een waardige upgrade voor mijn Eureka Turbo. De Turbo is eigenlijk niet echt verschillend met de Eureka XL en ik krijg daar eigenlijk al best goed koffie uit. Ik single dose met deze maler al zo goed als vanaf begin met een omgebouwde blowup hopper erbovenop. Ik drink uitsluitend espresso. WDT doe ik altijd zonder uitzondering. Ik doe dit met plezier en ervaar de workflow niet als onprettig.
Ik wissel regelmatig van bonen bij voorkeur nooit meer als 500 gram van 1 soort. Afgelopen maanden heb ik bijvoorbeeld genoten van Italiaanse darkroast tot aan light roast van DAK. Friedhats wel eens gehad maar Dutch barista is favoriet. Ook Manhattan roasters maar die laat ik even buiten beschouwing vanwege een traumatische ervaring

Ik reis voor mijn werk door 8 provincies in Nederland en drink zo koffie bij welke espressobar ik kan vinden in de buurt. Soms rij ik even om voor een espressobar met naam. Overigens vind ik koffie buiten de deur 9 van de 10 keer maar matig in vergelijking met wat ik thuis voor elkaar krijg of ik ben gewoon kieskeurig geworden.

Terug naar de Maler want ik denk dat ik daar nu op korte termijn winst kan halen en ik probeer mij te oriënteren. De aanbod tegenwoordig is best overweldigend en de budget is ook helaas niet ongelimiteerd. De lagoms zien er heel indrukwekkend uit maar gewoon buiten mijn budget nu.
Ik overweeg tussen een paar modellen die ik heb gezien maar tegelijkertijd vraag ik me af of ik daaruit wel merkbaar verschil ga proeven. Ik denk dat ik later ook burrs erbij zal nemen van SSP lab sweet cast of high uniformity want daar lees ik heel veel positieve ervaringen over maar dat kan dan altijd nog later erbij. Hangt ook een vrij stevig prijskaart aan voor de 83 burrs klasse.
In die zin valt dan eigenlijk de timemore 78s al meteen af. De 64 versie lijkt mij ook geen upgrade van wat ik nu in huis heb.
Df83 zit in een merkwaardige prijsklasse met zijn 83 burrs. Dat is in vergelijking goedkoop met andere malers rond de 83 segment (€650). De prijs maakt me een beetje argwanend. Tegelijkertijd maakt het in budget ietsje toegankelijker naar de dure SSC schijven om gelijk erbij te nemen.
Ze hebben nu ook een nieuwe df83v (€900), iets duurder en lijkt heel veel op de timemore met verticale burrs. Review van the real sprometheus gezien en ja, beetje een twijfel lijkt erin van net wel of net niet. Ik ben ook geen expert dus ik weet het niet.
https://youtu.be/15IIn0kg_hs?si=QuBBzpgVRwWb0xEM
Niche heeft met de nieuwe Duo ook een interessant maler neergezet in de 83 burrs klasse. Ik weet niet precies hoe dat gaat met douane kosten maar denk ook dat je al met al rond €800 tot €900 zit. Heel snel en makkelijk ook met wisselen voor als je later SSP schijven erbij hebt. De review van James Hoffman hebben jullie vast al gezien en ook daarin bespeur ik een beetje twijfel over de Duo, net wel, net niet geval lijkt in zijn uitstraling. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd.
De malers die ik daarna heb gezien zitten ruim over de €1000 en maken een grote sprong in prijs en ik denk niet dat ik dat nu kan ophoesten. Sommige zitten met wachtlijsten waar ik ook niet op zit te wachten

Ik heb veel twijfel dus ik vraag jullie om advies. Ik probeer te voorkomen dat ik een net niet aankoop ga maken waardoor het even later weer gaat knagen. Ik weet ook helemaal niet in hoeverre er merkbaar verschillen zitten tussen de 65mm burrs in de Turbo wat ik nu heb en de beoogde 83 waar ik naar kijk want de Turbo is mijn eerste maler. Qua workflow is de de Turbo eigenlijk al best wel fijn, af en toe enige inconsistenties maar dat zou misschien ook aan mijn puckprep kunnen liggen of veranderingen in de bonen. Dus het gaat mij nu vooral om vooruitgang in smaak.
Misschien zie ik ook allerlei modellen over het hoofd. Alle beetje informatie wordt zeer gewaardeerd!