Upgrade voor mijn Eureka Turbo

1
Beste leden,

Ik wil jullie om advies vragen, ik heb eigenlijk gewoon last van upgraditis. De profitec go blijft voorlopig want daar ben ik zeer tevreden mee. Ik wil later de stap maken naar een lever machine.

Ik zoek nu naar een waardige upgrade voor mijn Eureka Turbo. De Turbo is eigenlijk niet echt verschillend met de Eureka XL en ik krijg daar eigenlijk al best goed koffie uit. Ik single dose met deze maler al zo goed als vanaf begin met een omgebouwde blowup hopper erbovenop. Ik drink uitsluitend espresso. WDT doe ik altijd zonder uitzondering. Ik doe dit met plezier en ervaar de workflow niet als onprettig.

Ik wissel regelmatig van bonen bij voorkeur nooit meer als 500 gram van 1 soort. Afgelopen maanden heb ik bijvoorbeeld genoten van Italiaanse darkroast tot aan light roast van DAK. Friedhats wel eens gehad maar Dutch barista is favoriet. Ook Manhattan roasters maar die laat ik even buiten beschouwing vanwege een traumatische ervaring :oops: . Waren destijds geen ideale bonen om je allereerste espresso mee te maken zonder enige ervaring. Trauma uiteindelijk verwerkt dankzij forumlid Frans, nog altijd heel dankbaar voor. Ik bestel ook met enige regelmaat de koffie van de maand bij het hoofdkwartier. Dark roast is eigenlijk niet mijn voorkeur en neig meer naar medium of light. Maar toch vond ik het verassend lekker zo een traditionele Italiaanse blend tussendoor.
Ik reis voor mijn werk door 8 provincies in Nederland en drink zo koffie bij welke espressobar ik kan vinden in de buurt. Soms rij ik even om voor een espressobar met naam. Overigens vind ik koffie buiten de deur 9 van de 10 keer maar matig in vergelijking met wat ik thuis voor elkaar krijg of ik ben gewoon kieskeurig geworden. :mrgreen:

Terug naar de Maler want ik denk dat ik daar nu op korte termijn winst kan halen en ik probeer mij te oriënteren. De aanbod tegenwoordig is best overweldigend en de budget is ook helaas niet ongelimiteerd. De lagoms zien er heel indrukwekkend uit maar gewoon buiten mijn budget nu.

Ik overweeg tussen een paar modellen die ik heb gezien maar tegelijkertijd vraag ik me af of ik daaruit wel merkbaar verschil ga proeven. Ik denk dat ik later ook burrs erbij zal nemen van SSP lab sweet cast of high uniformity want daar lees ik heel veel positieve ervaringen over maar dat kan dan altijd nog later erbij. Hangt ook een vrij stevig prijskaart aan voor de 83 burrs klasse.
In die zin valt dan eigenlijk de timemore 78s al meteen af. De 64 versie lijkt mij ook geen upgrade van wat ik nu in huis heb.

Df83 zit in een merkwaardige prijsklasse met zijn 83 burrs. Dat is in vergelijking goedkoop met andere malers rond de 83 segment (€650). De prijs maakt me een beetje argwanend. Tegelijkertijd maakt het in budget ietsje toegankelijker naar de dure SSC schijven om gelijk erbij te nemen.
Ze hebben nu ook een nieuwe df83v (€900), iets duurder en lijkt heel veel op de timemore met verticale burrs. Review van the real sprometheus gezien en ja, beetje een twijfel lijkt erin van net wel of net niet. Ik ben ook geen expert dus ik weet het niet.

https://youtu.be/15IIn0kg_hs?si=QuBBzpgVRwWb0xEM

Niche heeft met de nieuwe Duo ook een interessant maler neergezet in de 83 burrs klasse. Ik weet niet precies hoe dat gaat met douane kosten maar denk ook dat je al met al rond €800 tot €900 zit. Heel snel en makkelijk ook met wisselen voor als je later SSP schijven erbij hebt. De review van James Hoffman hebben jullie vast al gezien en ook daarin bespeur ik een beetje twijfel over de Duo, net wel, net niet geval lijkt in zijn uitstraling. Maar misschien interpreteer ik het verkeerd.

De malers die ik daarna heb gezien zitten ruim over de €1000 en maken een grote sprong in prijs en ik denk niet dat ik dat nu kan ophoesten. Sommige zitten met wachtlijsten waar ik ook niet op zit te wachten :P . Tweedehands ook jammer genoeg heel beperkt allemaal in de hogere segment malers of ik weet ze niet te vinden.

Ik heb veel twijfel dus ik vraag jullie om advies. Ik probeer te voorkomen dat ik een net niet aankoop ga maken waardoor het even later weer gaat knagen. Ik weet ook helemaal niet in hoeverre er merkbaar verschillen zitten tussen de 65mm burrs in de Turbo wat ik nu heb en de beoogde 83 waar ik naar kijk want de Turbo is mijn eerste maler. Qua workflow is de de Turbo eigenlijk al best wel fijn, af en toe enige inconsistenties maar dat zou misschien ook aan mijn puckprep kunnen liggen of veranderingen in de bonen. Dus het gaat mij nu vooral om vooruitgang in smaak.

Misschien zie ik ook allerlei modellen over het hoofd. Alle beetje informatie wordt zeer gewaardeerd!
Laatst gewijzigd door Hk87 op ma 03 jun 2024, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Espressomachine: Strietman CT1 & HiBREw H4C Ultra
Maler: 1zpresso K-Ultra
pre-order Kafatek Monolith Titan SDRM

Re: Upgrade voor mijn Eureka Turbo

2
Ik heb naast mijn xl een df64v gekocht. Single dosen gaat daarmee veel beter door de grotere draaischijf. Bij de xl pompte ik met de blower de hele binnenkant vol met koffie, en het instellen met de kleine knop was mij niet precies genoeg.
Ik vond de bouwkwaliteit van de df83 versie 2 echt veel minder dan die van de df64v. Bij de v kan je ook het toerental wijzigen. Ik zet hem lager voor aeropress en hoog voor espresso.
Ik heb ook met de schijven lopen wisselen maar vind de gecoate standaardschijven van de df64v uiteindelijk het fijnst. (Ik heb itallmill en mazzer geprobeerd)
De xl geeft naar mijn beleving een iets vollere donkerdere smaak, de df64v schijven halen de zuren die ik inmiddels waardeer meer naar boven.
Ik vind het zelf toch ook echt fijn om na het inlezen de machines aan het werk te zien , ze zelf te horen en de brouwkwaliteit in mijn handen te voelen. Ik heb gekocht bij koffiekompaan. Die hadden eureka s en alle df’s staan.

Succes met je zoektocht :) Leuk he upgraden hahaha

3
Ik kan weinig advies geven behalve dat ik een timemore 64s heb en afkom van een victoria arduino mythos en ontzettend blij ben ermee. Ben je is in de buurt van Zeist, dan ben je welkom om de 64s uit te proberen. Ik merk dat het online ontzettend lastig is om de verschillen echt uit elkaar te halen.

Heb hier een medium roast van Sprout die echt naar de klassieke koffie gaat en ook espresso en filter van friedhats standaard.

Laat maar weten als je het wil!
Rocket R58 Cinquantotto - Weber EG-1 core & ultra burrs - Commandante C40

4
Barre Koffie schreef: zo 02 jun 2024, 10:44 Ik heb naast mijn xl een df64v gekocht. Single dosen gaat daarmee veel beter door de grotere draaischijf. Bij de xl pompte ik met de blower de hele binnenkant vol met koffie, en het instellen met de kleine knop was mij niet precies genoeg.
Ik vond de bouwkwaliteit van de df83 versie 2 echt veel minder dan die van de df64v. Bij de v kan je ook het toerental wijzigen. Ik zet hem lager voor aeropress en hoog voor espresso.
Ik heb ook met de schijven lopen wisselen maar vind de gecoate standaardschijven van de df64v uiteindelijk het fijnst. (Ik heb itallmill en mazzer geprobeerd)
De xl geeft naar mijn beleving een iets vollere donkerdere smaak, de df64v schijven halen de zuren die ik inmiddels waardeer meer naar boven.
Ik vind het zelf toch ook echt fijn om na het inlezen de machines aan het werk te zien , ze zelf te horen en de brouwkwaliteit in mijn handen te voelen. Ik heb gekocht bij koffiekompaan. Die hadden eureka s en alle df’s staan.

Succes met je zoektocht :) Leuk he upgraden hahaha
Ja, die blower is niet ideaal dus met enige regelmaat komt er een stofzuiger bij. Het stuift ook wel een beetje maar vind dat niet storend erg. Toerental heeft voor mij persoonlijk niet echt een toevoeging.

Ik neig in bouwkwaliteit richting Niche. Heeft zich ook goed bewezen toen met de zero.

5
Emass schreef: zo 02 jun 2024, 10:46 Ik kan weinig advies geven behalve dat ik een timemore 64s heb en afkom van een victoria arduino mythos en ontzettend blij ben ermee. Ben je is in de buurt van Zeist, dan ben je welkom om de 64s uit te proberen. Ik merk dat het online ontzettend lastig is om de verschillen echt uit elkaar te halen.

Heb hier een medium roast van Sprout die echt naar de klassieke koffie gaat en ook espresso en filter van friedhats standaard.

Laat maar weten als je het wil!
Wordt zeer gewaardeerd. Ik laat het weten als ik die kant op kan komen.

6
Voor wat het waard is: de Niche Duo is een beetje vreemde eend in de huidige "bijt", het toerental ligt vast en is aanmerkelijk lager dan vergelijkbare machines. Geen pre-breker. Uiteraard de wel alom geprezen workflow.

Toch zou ik in jouw situatie een keuze maken uit:
- de DF83V die eigenlijk alles heeft wat je zoekt, dit is een moderne DF waarbij ik meer vertrouwen heb in de bouwkwaliteit. Óf.
- De DF64V. Dan houdt je budget over voor andere (SSP) schijven. En voor oordopjes.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Flair GO - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

7
ErikvW schreef: zo 02 jun 2024, 16:14 Voor wat het waard is: de Niche Duo is een beetje vreemde eend in de huidige "bijt", het toerental ligt vast en is aanmerkelijk lager dan vergelijkbare machines. Geen pre-breker. Uiteraard de wel alom geprezen workflow.

Toch zou ik in jouw situatie een keuze maken uit:
- de DF83V die eigenlijk alles heeft wat je zoekt, dit is een moderne DF waarbij ik meer vertrouwen heb in de bouwkwaliteit. Óf.
- De DF64V. Dan houdt je budget over voor andere (SSP) schijven. En voor oordopjes.
Ik zie nu dat als je via de eigen site van df64 besteld er zo ongeveer €200 van af gaat inclusief bezorging. Dan scheelt het niet veel meer met de df64v.

Wel veel gemengde reviews te lezen op home-barista.com.
https://www.home-barista.com/search-res ... j2380255j5
Sommige denken zelfs betere resultaten te hebben met de 64. :shock:
Bijlagen

9
ErikvW schreef: zo 02 jun 2024, 18:03 Let op, mogelijk een UK stekker!
Daar houden ze rekening mee en kan je aangeven wat je nodig hebt tijdens het bestellen.

Dit is voor mij momenteel de nummer 1 kandidaat.

Ik zou het eventueel meegeleverd kunnen krijgen met SSP al reeds geïnstalleerd. Net onder de €1000 kom ik dan uit. Maar er is niet veel bekend over de 83 SSP.

En anders €713 met de standaard burrs.