aanschaf machine quickmill 3004 en maler Eureka mignon?

1
Heb me net even voorgesteld in een ander forumdeel.

Ik ben dus op zoek naar een espressomachine en maler. Na nogal wat doorgelezen te hebben en prijen vergeleken te hebben ben ik tot volgend gekomen:
een Quickmill Cassiopea 3004 met een eureka mignon (in Duitsland net onder de 1.000-,).

Ik heb volgende vereisten:
- de machine moet goede cappuccinos kunnen maken
- mag niet te groot zijn(heb een kleine keuken) en zeker niet te opzichtig.
- Ben nogal van het ongeduldige type, vooral s ochtends...
- Budget om en bij 1.000,- (machine en maler).

Tot nu toe gaat mijn voorkeur uit naar een Quickmill 3004 in combinatie met een Eureka Mignon. Vind helaas net zoveel terug over de 3004. Als ik voor een duurdere machine ga zoals de Bezzera BZ10, moet ik op de maler besparen...
Ik woon in Zeeuws-vlaanderen en helaas geen goede speciaalzaken in de buurt... ... Tot nu toe in de speciaalzaken (kookwinkels in Gent en Terneuzen) eigenlijk alleen foute informatie gekregen.
De kookwinkels wilden mij volgende machines verkopen: een volautomaat van Jura (veels te groot en twijfels over de smaak), De Quickmill met geÏntegreerde koffiemolen (blijkbaar slechte molen).
Eerst had ik mijn zinnen op de QM 820 gezet vanwege de compactheid en eenvoud, maar dan zit ik met de cappuccino in de problemen...

De prijzen liggen in Duitsland een stuk lager, en of ik nu 150 kilometer moet rijden naar een speciaalzaak, of ik koop online...denk niet dat dit enorm veel uitmaakt.

Al jaren zet ik mijn koffie met een cafetiere (gebruik meestal Maragogype van Sao Paulo uit Gent), maar telkens als ik een goede cappuccino of espresso na een dinertje drink ben ik steeds een stukje vrolijker...vandaar toch de beslissing om eens te investeren voor thuis.

Re: aanschaf machine quickmill 3004 en maler Eureka mignon?

4
als ik 's ochtends opsta, wil ik niet echt en kwartier of langer wachten voor een kop...dat is eigenlijk de hoofdreden waarom ik naar zo een quickmill neig. Een hefboommachine zal mogelijks wel betere espresso maken, maar ik weet niet of ik daar genoeg tijd en energie kan insteken om zo een machine onder de knie te krijgen...
IK besef dat voor mijn budget er altijd ergens wel water bij de wijn zal moeten gedaan worden.

IS de espresso van die quickmill niet lekker of inconsistent?

5
QM heeft ook echt 10-15 min nodig om helemaal op te warmen, zeker ook met de nieuwe messing PF.
Met een quick kun je een prima espresso zetten, maar een PV is echt een ander verhaal.
Meer smaak, meer variatie mogelijk en veel betere stomer.
Alleen niet meer dan 1 shot tegelijk.
Eureka is prima maler. Bezzera BB005 ook.
Een bezzera BZ07 HX machine plus BB005 maler is voor net boven de 1000 euro een uitstekende keuze.
Zeker te verkiezen boven QM plus Eureka!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

6
Ik denk dat je jezelf behoorlijk klem zet met dat niet-willen-wachten op het opwarmen van je machine. Dan blijft er volgens mij alleen een superautomaat over, maar dan doe je weer heel andere concessies die je niet wil maken.

Oplossing: gebruik een timer. Dan kan je opeens een heleboel erg goede machines kopen, zoals hierboven al worden aangedragen. Ik zou in elk geval niet gaan besparen op je maler!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

9
http://www.koffiepraat.nl/forum/viewtop ... it=+eureka
en ook deze :lol:

Mijn lofzang op de Eureka, en de overpeinzingen van anderen. Zwaar is ie zeker :o ..
Timer gebruik ik niet, heb nooit twee keer dezelfde bonen achter elkaar erin.

Goede tip van Spironski mbt timer! Had ik er ook meteen bij, werkt super. Mits je de instellingen goed hebt en niet vergeet om na aanzetten óók je machine op 'on' te zetten :?
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

10
Dat van die timer is voor mij geen optie. De ene dag ben ik om 5 uur op, da andere om 7 uur... helaas. Een korte opwarmtijd is toch wel van groot belang voor mij - blijkbaar zoek ik iets dat niet mogelijk is?

Heb al gedacht om een simpele machine zoals een QM 820 of een Rancilio Silvia te kopen met eventueel een aparte melkschuimer.

Zoals eerder gezegd, een hefboommachine schrikt mij af vanwege tijd en oefening die ik er moet instoppen...

Die Bezzera: oogt mooi, iets te mooi voor mij zelfs (te opzichtig)...en ook al bij al nogal duur...zeker voor iemand die voor het eerst in zijn leven aan de espresso's thuis gaat...

Ik kan in de buurt een 2dehands Silvia voor 200 euro aanschaffen - als ik er een goede basismaler (zoals die Bezzera) bij doe, kan ik voor een laag bedrag aan de slag. Bevalt het me echt niet, nog niet getreurd...de maler zal ik in ieder geval houden en de machine kan ik nog altijd kwijt...

Blijf ik 's ochtends aan de cafetiere en kan ik 's avonds een espressootje drinken...