Hallo Allemaal,
Ik ben van plan een espressomachine en grinder te kopen. Ik heb mij er redelijk in verdiept, maar twijfel nog over welke combinatie.
Ik weet inmiddels dat de grinder minimaal netzo belangrijk is als de machine. Ik geef liever nu iets meer uit en het goed te hebben dan dat ik later spijt krijg en weer iets anders ga kopen.
Mijn twijfel zit in de machine of ik een enkele boiler, dubbel boiler of warmtewisselaar moet nemen.
Ik zat te denken aan de Rancilio Silvia, Bezerra Unica of Bezzera BZ10PM.
Bij de grinder twijfel ik tussen een grinder met of zonder doser. Ik dacht aan de volgende grinders de Rancilio Rocky met of zonder doser, Mazzer Mini en de Bezzera BB005TM.
Wat vinden jullie de beste keuze of zijn er andere betere machines of grinders?
Alvast bedankt,
Tim Nijenhuis
Re: Keuze welke machine en grinder
2Hallo Tim. Had je DEZE al gelezen? Staat heel wat in.
Je schrijft niet wat voor koffie je wil gaan maken (alleen espresso of ook melkdrankjes). Dat maakt nogal uit voor welk systeem je wil gaan gebruiken. Ook zeg je niets over je budget. Is 2-de hands een optie? Hier op het forum staat nu b.v. een mooie combinatie voor €700 te koop.
Er zijn inderdaad nog een héleboel andere (en betere) machines te verkrijgen, maar advies wordt zonder meer informatie lastig.
Je schrijft niet wat voor koffie je wil gaan maken (alleen espresso of ook melkdrankjes). Dat maakt nogal uit voor welk systeem je wil gaan gebruiken. Ook zeg je niets over je budget. Is 2-de hands een optie? Hier op het forum staat nu b.v. een mooie combinatie voor €700 te koop.
Er zijn inderdaad nog een héleboel andere (en betere) machines te verkrijgen, maar advies wordt zonder meer informatie lastig.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
3Aan Spironski,
Had ik inderdaad gezien, nog niet helemaal gelezen.
Ik zal voornamelijk espresso zetten, af en toe cappuccino. Mijn budget is rond 800, maar begrijp dat je daar niet een dual boiler + grinder voor gaat kopen. Ik ben best bereid daarom meer uit te geven maar max €1200 tot €1500.
2de hands lijkt mij niet wat maar ik zal even op het forum kijken.
Thx
Tim
Had ik inderdaad gezien, nog niet helemaal gelezen.
Ik zal voornamelijk espresso zetten, af en toe cappuccino. Mijn budget is rond 800, maar begrijp dat je daar niet een dual boiler + grinder voor gaat kopen. Ik ben best bereid daarom meer uit te geven maar max €1200 tot €1500.
2de hands lijkt mij niet wat maar ik zal even op het forum kijken.
Thx
Tim
4Als je voornamelijk espresso zet zou ik niet voor een DB gaan. Je betaalt dan voor iets wat je nauwelijks gebruikt. Ik zou dan liever een SB nemen en het uitgespaarde geld in een topmaler steken, dat verschil ga je elk kopje koffie proeven.
Deze klasse van machines zijn meestal zeer stevig gebouwd en zijn goed te servicen. Geef zo'n Giotto als hier wordt aangeboden eens een beurt voor €150, dan kan hij er weer jaren tegenaan. Wissel je vervolgens die Mini in voor een (nog) betere maler, dan moet je van goede huize komen om dat te verbeteren. En dan kan je bovendien ook nog eens zonder moeite voor je gasten melk opschuimen voor in hun cappuccino.
Deze klasse van machines zijn meestal zeer stevig gebouwd en zijn goed te servicen. Geef zo'n Giotto als hier wordt aangeboden eens een beurt voor €150, dan kan hij er weer jaren tegenaan. Wissel je vervolgens die Mini in voor een (nog) betere maler, dan moet je van goede huize komen om dat te verbeteren. En dan kan je bovendien ook nog eens zonder moeite voor je gasten melk opschuimen voor in hun cappuccino.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
5Bedankt voor je hulp.
Wat is dan een nog betere grinder dan de Mzzer Mini?
Thx
Tim
Thx
Tim
6Dan verwijs ik toch naar de beginnersinleiding
.

7In het kort minimaal 64mm schijven en minimaal 300W motor.timnijenhuis schreef:Bedankt voor je hulp.
Thx
Tim
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
8Tenzij je een Mahlkonig Vario overweegt, dan gaat dit niet op.
Expobar Brewtus III- Ponte Vecchio Lusso - Ponte Vecchio Export - Mahlkoning Vario - Demoka M203 - Six Cup Classic Series Chemex - Bialetti Moka Express 3 en 1-kops - Hario V60 Dripper - Hario Skerton
9Er zijn inderdaad wat uitzonderingen zoals de Vario en de BB005 van Bezzera.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
10Of een Eurdka Mignon.
Ik geloof nirt zo in het minimaal 64 mm verhaal voor thuis gebruik.
Het duurt alleen wat langer.
Maar een goede maler met kleinere schijven behoort wel tot de mogelijkheden.
Messen.Die zou ik niet kopen.
Ik geloof nirt zo in het minimaal 64 mm verhaal voor thuis gebruik.
Het duurt alleen wat langer.
Maar een goede maler met kleinere schijven behoort wel tot de mogelijkheden.
Messen.Die zou ik niet kopen.