Gebrand 31-08 in de middag, Guatemala Arabica vanmorgen gebruikt in tijd minder dan twee dagen.
Espresso was erg zuur, de temperatuur verhoogd naar 96 graden nu minder zuur.
Om vier uur vandaag zonder iets te veranderen met de bonen nog in de hopper gaat het al een stuk beter, qua smaak.
Wanneer kan je het best de bonen gebruiken voor espresso en heeft het ook nog te maken met de brandingsgraad?
Re: Wachten voor gebruik?...
2De Guatemala pas na een dag of 5 op z'n vroegst!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
3Heeft inderdaad met soort boontje en brandgraad te maken. Maar vaak beginnen boontjes pas na een dag of vier hun volle smaakpotentieel te ontwikkelen, om dan na een week of twee weer te beginnen met aftakelen.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
4Dat heeft tevens te maken met wat voor branding je er op nahoud lichtere brandingen doen er in de regel wat langer over om tot volle smaak te komen, maar kunnen vaak wat langer mee, de totale bruikbare tijdsspanne is langer dan bij donker gebrande bonen, meestal dan wel te verstaan, het is geen wet van Meden en Perzen *Spironski schreef:Heeft inderdaad met soort boontje en brandgraad te maken. Maar vaak beginnen boontjes pas na een dag of vier hun volle smaakpotentieel te ontwikkelen, om dan na een week of twee weer te beginnen met aftakelen.
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Meden_en_Perzen
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
5De Guatemala uit de hopper en probeer ze over een paar dagen weer.
Gisteren 1- 09 heb ik Malabar gebrand licht van kleur, 10 sec na furst crack en af laten koelen in Gene,
ga deze dus na 10 dagen proberen. Guatemala ook gebrand, iets verder dan de eerste maal afgaande op het filmpje Coffee Roasting Basics-color changes is het City+ roast.
Duidelijk beter hoorbaar is de first crack bij de Malabar t.o.v Guatemala.
Gisteren 1- 09 heb ik Malabar gebrand licht van kleur, 10 sec na furst crack en af laten koelen in Gene,
ga deze dus na 10 dagen proberen. Guatemala ook gebrand, iets verder dan de eerste maal afgaande op het filmpje Coffee Roasting Basics-color changes is het City+ roast.
Duidelijk beter hoorbaar is de first crack bij de Malabar t.o.v Guatemala.