-De mini met doser heeft toch nog steeds 58mm schijven?
- De Major met 6,5 mm retentie. Lijkt me wat veel. Ik heb het zelf wel eens (onwetenschappelijk) getest en kwam meer in de buurt van 3-4 gram
- De Robur met 12,2 gram retentie

Ik heb recentelijk mijn Ceado geheel leeg gemaakt, inclusief maalschijven schoon en chute etc. En toen 18 gram bonen erin gegooid. Er kwam 15 gram uit. Dan denk je, simpel, 3 gram retentie. Toen gooide ik er nog eens 18gram in en nu kwam er 16 gram uit. Kortom, het vult zich ook langzaam een beetje. Daarna kwam er nagenoeg 18 gram in en weer uit trouwens. En ik ben eigenlijk wel erg blij met de ceado, al weken geen spray gehad en ik denk dat ik het anti-static-flapje nu goed heb staan om dat geheel te voorkomenSpironski schreef:Paar dingen die me opvallen:
-De mini met doser heeft toch nog steeds 58mm schijven?
- De Major met 6,5 mm retentie. Lijkt me wat veel. Ik heb het zelf wel eens (onwetenschappelijk) getest en kwam meer in de buurt van 3-4 gram
- De Robur met 12,2 gram retentieDaar kan je een heel kopje van zetten!
Dat lijkt me idd de meest correcte methode, immers tussen de tanden van de schijven blijft ook maalsel zitten wat je mijns inziens ook moet zien als retentie. In ieder geval is het achtergebleven maalsel wat (potentieel)veroudert.Nomad schreef: Ik heb recentelijk mijn Ceado geheel leeg gemaakt, inclusief maalschijven schoon en chute etc. En toen 18 gram bonen erin gegooid. Er kwam 15 gram uit. Dan denk je, simpel, 3 gram retentie.
Dat klopt bij het vullen van de schijven en (hopelijk) het verdring effect.Toen gooide ik er nog eens 18gram in en nu kwam er 16 gram uit. Kortom, het vult zich ook langzaam een beetje. Daarna kwam er nagenoeg 18 gram in en weer uit trouwens.
Terug naar “Koffiemolens & malers”