Espresso, Cappuccino, Lungo, Americano...

1
Ik heb een vraag aan jullie:

Iedereen op het forum maakt espresso of cappuccino. Maar heb ook weleens gasten die een gewone koffie willen. Geen espresso, geen cappuccino maar gewoon een normale zwarte koffie. Nu is normaal voor hun waarschijnlijk een filterkoffie of iets anders (senseo, nespresso oid), maar wat schotelen jullie voor wanneer hierom gevraagd wordt als je geen andere machine hebt als een espresso machine?

En als dat een Americano is of een Lungo hoe zetten jullie die dan, naar jullie mening, perfect?
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

Re: Espresso, Cappuccino, Lungo, Americano...

3
Ik heb een tweede maler voor als ik de cafetière gebruik, en als ik meer dan één persoon 'koffie' moet voorzetten maal ik gewoon het dubbele filter vol en maak ik daar óf twee keer een mok, óf een keer twee kopjes van.

Of een americano.

Maar de meesten willen gewoon espresso of cappuccino bij mij.
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

6
Je kan 'voor erbij' een rottig apparaat kopen. Je kan ook een Kalita Wave kopen, dan heb je er zelf ook nog wat aan. Een Kalita Wave is nu het hipste slowcoffeeapparaat. Hipper zelfs nog dan de V60, die heel hip was in 2009, maar nu toch echt te mainstream is. Ik ga de laatste tijd onvoorzichtig om met mijn V60 in de hoop dat ik een excuus krijg om een Wave te kopen, maar vooralsnog geen geluk met het pech hebben.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

7
Joep schreef:Ik heb een tweede maler voor als ik de cafetière gebruik, en als ik meer dan één persoon 'koffie' moet voorzetten maal ik gewoon het dubbele filter vol en maak ik daar óf twee keer een mok, óf een keer twee kopjes van.

Of een americano.

Maar de meesten willen gewoon espresso of cappuccino bij mij.
Hier hetzelfde!

Ik maak een Americano als volgt; eerst in een koffiebeker een hoeveelheid heet water en daar bovenop een enkele of een dubbele Espresso maken, doe dit niet andersom anders loop je het risico je koffie te verbranden en als gevolg een nare bittere smaak aan je Americano, zo weer een klantje minder. :oops:

Als de mensen om een Zwarte normale koffie vragen, altijd even doorvragen, wilt u er melk in? zoja dan een hele lekkere Cappuccino serveren. ;) anders is het zonde van je werk en natuurlijk het wat en waarom uitleggen en je hebt er weer een trouwe klant bij. ;)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

9
Bluecold schreef:Je kan 'voor erbij' een rottig apparaat kopen. Je kan ook een Kalita Wave kopen, dan heb je er zelf ook nog wat aan. Een Kalita Wave is nu het hipste slowcoffeeapparaat. Hipper zelfs nog dan de V60, die heel hip was in 2009, maar nu toch echt te mainstream is. Ik ga de laatste tijd onvoorzichtig om met mijn V60 in de hoop dat ik een excuus krijg om een Wave te kopen, maar vooralsnog geen geluk met het pech hebben.

Neem maar een gewoon metalen Melita 102 filtertje en hey presto.

Afbeelding

Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.