Beste heren van het forum,
Ik ben afgelopen weekend op Mallorca geweest om een heerlijk lang weekend te hebben. Wat me opviel is dat ze daar in elk restaurant, waar je ook komt, erg goede koffie zetten uit een espresso apparaat!
Nu is mijn vraag, kan ik ook goede "koffie" zetten met mijn gaggia classic? Zo ja, wat is dan geschikte verse koffie? Welke doorlooptijd voor welke hoeveelheid is dan oké? En de bijbehorende druk? Ik doel dan op een kop van ongeveer 150 ml.
Ik heb afgelopen dagen heel wat espresso's gezet met het espresso proefpakket van Fascino, welke overigens een branddatum had van de dag voor aankomst! Helaas heb ik nog niet de perfecte kandidaat gevonden.
Wie o wie kan mij iets vertellen over de koffie?
Re:
2Heb je het Beginnerstopic al gelezen?
En als je 150ml wil, zit je vast aan 5 espresso's of een Americano.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
Re: Re:
35 espresso's, dat zou een "quintiple" heten of zoiets? Dan heb je genoeg voor de rest van de dag (of week, als 'ie slecht valt). Ik zou dan eerder voor die Americano, of Lungo gaanSpironski schreef:Heb je het Beginnerstopic al gelezen?
Re:
4Was ook beetje ironisch bedoeld
. De topic gaat ook over "normale" koffie, en met een espressomachine kom je dan al snel uit bij de Americano.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
Re:
5Een espressomachine is zoals de naam al zegt vooral geschikt voor espresso. Het is wel mogelijk om makkelijk een americano te maken maar Lungo's gaan niet heel makkelijk worden omdat de machines daar niet echt op zijn gebouwd.
Als je alleen maar normale bakken koffie wilt zou ik voor een volautomaat gaan met goede vers gebrande bonen.
Als je alleen maar normale bakken koffie wilt zou ik voor een volautomaat gaan met goede vers gebrande bonen.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer
Re: "Normale koffie" met Gaggia Classic
7Maar een koffieboon gebrand om geschikt te zijn als filterkoffie is een optie?
Re: "Normale koffie" met Gaggia Classic
9Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!