Project Izzo Alex Duetto v2

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor paulkoffie » do 16 jan 2014, 23:09

Zo net naar Eindhoven op en neer geweest om dit beest op te halen. De Izzo Alex Duetto v2. Zou wel eens heel erg in de buurt kunnen komen van mijn droommachine....! Dit exemplaar is uit 2008. Werd verkocht door iemand met niet al te veel verstand van zaken. De bijgeleverde molen (Macap M4) was bij aankoop goed ingesteld. Daarna had ie er maar niet meer aan gezeten. :lol: Bijna bedroevender waren de boontjes van de Albert Heijn. Dat je met zo'n mooie machine zulke vieze koffie kan zetten!

Afbeelding

Jammer genoeg was de vieze smaak niet alleen te wijten aan de koffiebonen. Na een kleine inspectie thuis blijkt het onderhoud toch niet zo goed te zijn als meneer beweerde. Helaas.

Wel eens gehoord van backflushen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen ook maar gelijk een nieuwe groepsring bestellen. Het douchescherm ligt alweer te weken in een sopje flushmiddel. Zou ik het schermpje nog kunnen redden?

Een snelle blik van boven levert de volgende beelden. Ik kan er zelf nog niet al te veel conclusies uit trekken.

Afbeelding

Groenige aanslag op boiler duidt op roest. Iets om me zorgen over te maken?

Afbeelding

Dubieus gemonteerde PID... Met een 'stevig' stukje tyrep.

Afbeelding

En kun je je voorstellen dat hier nog mensen water uit durven te drinken? Nee, die zwarte plek is geen schaduw...

Afbeelding

Wat is een fijn middeltje om dit waterreservoir goed mee te reinigen?

Wederom bedroevend hoe mensen met hun materiaal omgaan. Maar houdt mij weer van de straat. Iemand nog tips hoe ik dit verder moet aanpakken vanaf nu?
Laatst gewijzigd door paulkoffie op do 16 jan 2014, 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor @3aan » do 16 jan 2014, 23:32

Ik zou hem zondermeer aan de waterleiding hangen, dat in combinatie met die Rota, puik werk voor een paar centen, die groene "aanslag" zou ik me maar niet druk over maken, is wat gespetter door het vacuum ventiel.

Leuk ding, wees er maar en beetje Groos op ! :)
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor bobbee » vr 17 jan 2014, 00:25

Die heb ik zien staan op MP. Leuke set! Gefeliciteerd.
De meeste machine's die je koopt op marktplaats zien er zo vies uit als deze. Ongelofelijk hè, dan kopen mensen zulke dure spullen en gaan ze er zo mee om... Ff flink schoonmaken en met name de groep. Is alleen maar leuk en omdat je dan zelf de grote schoonmaak hebt uitgevoerd weet je ook dat het goed is gedaan. Ik zou het zeefje gewoon ook meteen vervangen met het rubber. Kost misschien 5 euro meer. Als je de douchezeef weghaalt en dan even kijkt hoe het water uit de groep komt kun je ook zien of het koffievet daar de boel niet gedeeltelijk heeft verstopt.
Het water reservoir kun je gewoon schoonmaken met zeepsop. Stuk vatendoek ofzo door het gat erin doen en dan met de steel van een lange houten pollepel het doekje door de bak wrijven. Het is waarschijnlijk gewoon aanslag die je er zo af veegt. En draai de mushroom er even uit. Kun je bekijken hoeveel kalk daarop zit als indicatie voor de rest van je machine.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor fransg » vr 17 jan 2014, 05:07

Wat een goeie vangst!! Heel veel plezier ermee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor paulkoffie » vr 17 jan 2014, 10:00

Ik zou hem zondermeer aan de waterleiding hangen, dat in combinatie met die Rota, puik werk voor een paar centen, die groene "aanslag" zou ik me maar niet druk over maken, is wat gespetter door het vacuum ventiel.

Leuk ding, wees er maar en beetje Groos op ! :)
Zeker een leuk ding ja, en één van de voordelen inderdaad de vastwater aansluiting. Ben ik op termijn dus ook zeker van plan gebruik van te maken. Moet er alleen wel even een gat voor maken in het aanrecht en wat leidingen trekken. Plus een waterontharder onder het aanrecht. Is nog heel even een klusje voor op de plank. Dus tijdelijk toch maar het waterreservoir.
Het water reservoir kun je gewoon schoonmaken met zeepsop. Stuk vatendoek ofzo door het gat erin doen en dan met de steel van een lange houten pollepel het doekje door de bak wrijven. Het is waarschijnlijk gewoon aanslag die je er zo af veegt. En draai de mushroom er even uit. Kun je bekijken hoeveel kalk daarop zit als indicatie voor de rest van je machine.
Goeie tips dankje. Die mushroom ga ik zeker even inspecteren. Ik hoop dat de kalkaanslag erg meevalt, want de meneer had wel netjes een britta kannetje. Plus in Eindhoven een relatief lage hardheid van 6... En hij beweerde meer keren per jaar te hebben ontkalkt, dus allemaal goede voortekenen. Nu hopen dat het ook waar is :mrgreen:

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor SteefM » vr 17 jan 2014, 10:18

En hij beweerde meer keren per jaar te hebben ontkalkt, dus allemaal goede voortekenen. Nu hopen dat het ook waar is :mrgreen:
Mja, het klinkt meer als iemand die onwetend is dan kwaadwillend. Ik zou best willen geloven dat 'ie meerdere keren per jaar heeft ontkalkt, maar ik betwijfel of hij ook de stoomboiler heeft ontkalkt.

Brewboiler is een kwestie van slang in ontkalkingsmiddel, pomp aan, wachten, klaar. Kan iedereen zonder nadenken.
Stoomboiler daarentegen is een heel ander, veel ingewikkelder verhaal: zo ver mogelijk legen, machine uit&koud, slang in ontkalkingsmiddel, liefste de sensor van de stoomboiler er even uit, stoompijp open!, machine aanzetten (gaat pompen en vult daarmee stoomboiler met ontkalkingsmiddel), totdat dit uit het stoompijpje loopt en dan machine uitzetten, wachten, machine aan en stoomboiler legen en spoelen.
Zie ik iemand die duidelijk geen idee heeft wat 'ie in handen had nog niet doen.

Dus zelfs als die mushroom schoon is, zou ik wel overwegen de stoomboiler te ontkalken. 2008 is toch zo'n 5-6 jaar, zelfs met een hardheid van 6 is dat denk ik wel nodig.

Verder wel een mooie machine hoor! Veel plezier ermee!

edit: die kleine roestplekjes zou ik me inderdaad geen zorgen over maken. Die vacuumbreker sputtert bij het sluiten, komen een paar druppels water uit, en na verloop van tijd geeft dat wat roest. Zit er bij mij ook, ooit eens schoongemaakt maar zit er nu weer. Lekker laten zitten.

edit2: bij nader inzien: bij mij wordt ook de vacuumbreker enigszins groenig na verloop van tijd. Direct na ontkalken is hij echter weer zo mooi als bij jou op de foto. Ik vermoed dan toch dat ook de stoomboiler netjes is ontkalkt...

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor Erik82 » vr 17 jan 2014, 12:26

edit2: bij nader inzien: bij mij wordt ook de vacuumbreker enigszins groenig na verloop van tijd. Direct na ontkalken is hij echter weer zo mooi als bij jou op de foto. Ik vermoed dan toch dat ook de stoomboiler netjes is ontkalkt...
Wat jij bedoeld is volgens mij de safety valve. Het ziet ernaar uit dat de vacuum breaker van het type is wat het water afvoert naar de tank of driptray. Dat ding met het slangetje eraan. Waarschijnlijk is de boiler nooit ontkalkt.

Beste manier om te kijken is de vacuum breaker losdraaien en met een lampje in de boiler schijnen. Draai dan eerst na opwarmen de heetwaterkraan open en tap water totdat de pomp begint te lopen en schakel dan meteen de machine uit. Zo zit er veel minder water in de boiler en is de staat van de boiler makkelijker te zien.

Gezien de schimmel geef ik je eigenlijk 99% kans dat de boiler nooit is ontkalkt. Gelukkig is dat best goed zelf te doen mits er niet teveel aanslag op zit. Als er wel heel veel aanslag op zit zou ik hem niet op de normale manier ontkalken omdat je dan een hele grote kans hebt dat vervolgens al je leidingen verstopt zitten door brokken kalk.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
paulkoffie
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 02 okt 2011, 16:13

Re: Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor paulkoffie » vr 17 jan 2014, 13:21

Beste manier om te kijken is de vacuum breaker losdraaien en met een lampje in de boiler schijnen. Draai dan eerst na opwarmen de heetwaterkraan open en tap water totdat de pomp begint te lopen en schakel dan meteen de machine uit. Zo zit er veel minder water in de boiler en is de staat van de boiler makkelijker te zien.

Gezien de schimmel geef ik je eigenlijk 99% kans dat de boiler nooit is ontkalkt. Gelukkig is dat best goed zelf te doen mits er niet teveel aanslag op zit. Als er wel heel veel aanslag op zit zou ik hem niet op de normale manier ontkalken omdat je dan een hele grote kans hebt dat vervolgens al je leidingen verstopt zitten door brokken kalk.
Ik ga dat zeker even inspecteren. Mijn bedoeling is om eerst dit beestje in nieuwstaat te brengen alvorens hem in gebruik te nemen. Maar schimmel? Waar zie je dat dan?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor bobbee » vr 17 jan 2014, 13:22

Hij bedoeld in het waterreservoir.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Project Izzo Alex Duetto v2

Berichtdoor Erik82 » vr 17 jan 2014, 13:39

Schimmel inderdaad in het waterreservoir. Als daar het onderhoud al belabberd is dan vrees ik voor de rest van de machine aangezien dat wel zo ongeveer het makkelijkste gedeelte is om schoon te houden.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron