Koffie tegen eenzaamheid

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
Baldrista
Berichten: 33
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 04:43

Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor Baldrista » vr 16 dec 2022, 10:12

Zodra ik de nieuwe machine heb, ga ik dit geheid nog een keer doen!

Vorig jaar woonden mijn vrouw en ik nog in Harderwijk op het Jan van Nassaupark. De zoveelste lockdown was aangekondigd en de frustratie hier van werd steeds hoger met een 2 maanden oude baby in de box en een bruiloft in augustus.

Voor degene die het Jan van Nassaupark niet kent, dit is de oude kazerne die is omgebouwd tot wooncomplex. Ongeveer 3 kwart van de bewoners op het park zijn ouderen. Eerder heb ik bij de zonnebloem als maatje gezeten en als ik iets geleerd heb dan is het wel dat ouderen last hebben van eenzaamheid.

17 april 2021 hebben wij een koffiedag georganiseerd vanuit huis. Vooraf hebben wij online uitnodigingen gestuurd (de dag was niet alleen voor ouderen, maar iedereen die even wat gezelligheid kon gebruiken). De bedoeling was eigenlijk koffie to go!

De voorbereiding:
We hebben de dag zelf gefinancierd, de koffie deelden wij gratis uit zodat iedereen mee kon genieten ondanks misschien wel een slechte financiële situatie. Ik was zelf zo slim om online 1000 bekertjes in te slaan zonder naar de maat te kijken... Ik heb nu nog 998 papieren espresso cups op zolder staan :lol:
Ik had nog maar een paar dagen. Dus snel de brownies en downies in Harderwijk gebeld of ik voor een leuk bedrag 300 bekers met deksels kon overkopen. Flink bonen ingeslagen en heel veel melk. En mijn vrouw heeft nog 2 heerlijke cakes gebakken voor de vroege vogels.

De dag zelf:
Als je het tot hier hebt gehaald, bedankt voor het lezen! Ik heb mijn hele setup voor het raam gezet. Met mijn gaggia classic en Rossi rr45 waren wij er klaar voor. De eerste ronde was mooi optijd, maar wat al snel opviel was dat het plan van "koffie to go" ivm corona geen optie was. Iedereen ging met hun bakkie heerlijk voor het raam blijven staan en kletsen met elkaar of mij. Ik was af en toe wel een beetje bang dat hierdoor de politie het misschien af zou kappen. Maar de mensen hadden de gezelligheid nodig. Dit is zo de hele dag heerlijk door gegaan. Uiteindelijk ongeveer een man of 70 langs geweest (oud en jong). Sommigen voor 1 bakje en anderen bleven 2 uur plakken en hebben meerdere bakjes gedaan. Mijn arme Gaggia heeft overuren gedraaid en was toe aan een welverdiende rust. De buurman is nog even langs gekomen om een biertje te brengen ter afsluiting van de dag.

Wat een heerlijke dag! Sommigen van de ouderen drukten toch een zakcentje in mijn handen. Want "voor niks gaat de zon op". Die heb ik wel een paar keer gehoord die dag :lol: .

Dit wilde ik graag even delen en hopelijk misschien een ander inspireren dit ook te doen. Zelf zou ik graag nog een keer zoiets willen doen maar dan onder het kopje "coffee for your thoughts". Mensen die dan een bakje koffie krijgen als ze even een gesprekje aangaan over wat dwars zit, even willen luchten of gewoon lekker lullen. Zodra ik meer tijd heb en misschien een manier om hier financieel wat hulp bij te krijgen ga ik dit zeker uitvoeren.

Bedankt voor het lezen!

"Heb jij wat tijd over en wil je helpen met eenzaamheid bestrijden? https://www.zonnebloem.nl/help-mee/word-vrijwilliger en geef aan dat je maatje wilt worden. 1x per week even een bezoekje brengen bij iemand, of gezamenlijk een wandeling maken doet al meer dan je denkt!"

Onder jongeren heerst ook eenzaamheid. https://join-us.nu/ in de hoop dat dit misschien helpt. Gewoon even een gesprekje aan willen gaan? Mijn inbox staat open!
more espresso, less depresso
profitec pro 800 (onderweg)/ eureka XL / 1Zspresso / Wacaco picopresso / fellow Stagg / v60 / french press / Moka pot

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor turboyeast » vr 16 dec 2022, 11:39

LS.,
Wat een mooi verhaal zeg. Zeer inspirerend.
Misschien ga ik ook wel een keer zoiets doen.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor bobbee » vr 16 dec 2022, 11:51

Toffe actie! En super dapper om dat met een Gaggia te doen. Dan ben je wel een pro.

Misschien ook eens oppakken en zoiets organiseren...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor Dirk Jan » vr 16 dec 2022, 11:56

Ja, mooi verhaal en leuk dat je dat zo "gewoon" hebt gedaan. Ik laat het even op me inwerken, misschien komt er dan ook wel iets uit.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Baldrista
Berichten: 33
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 04:43

Re: Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor Baldrista » vr 16 dec 2022, 12:24

volgende keer zal ik jullie dan ook uitnodigen :lol:
more espresso, less depresso

profitec pro 800 (onderweg)/ eureka XL / 1Zspresso / Wacaco picopresso / fellow Stagg / v60 / french press / Moka pot

Gebruikersavatar
Baldrista
Berichten: 33
Lid geworden op: do 08 dec 2022, 04:43

Re: Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor Baldrista » vr 16 dec 2022, 12:31

Toffe actie! En super dapper om dat met een Gaggia te doen. Dan ben je wel een pro. Afbeelding

Misschien ook eens oppakken en zoiets organiseren...
Gelukkig was kwaliteit geen prio. de temperaturen die ik op de PID zag vlogen alle kanten op :lol:
more espresso, less depresso

profitec pro 800 (onderweg)/ eureka XL / 1Zspresso / Wacaco picopresso / fellow Stagg / v60 / french press / Moka pot

Pti
Berichten: 3281
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor Pti » vr 16 dec 2022, 13:37

Ik hoop dat die lockdown tafrelen iets van het verleden zijn en je het om die reden nooit meer hoeft te doen, maar wat een leuk en inspirerend verhaal!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor bobbee » vr 16 dec 2022, 14:00

Ik hoop dat die lockdown tafrelen iets van het verleden zijn en je het om die reden nooit meer hoeft te doen, maar wat een leuk en inspirerend verhaal!
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor omeCo » za 17 dec 2022, 00:32

Respect voor jou en je initiatief!

Gebruikersavatar
Tekork
Berichten: 513
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 22:21
Locatie: Emmeloord

Re: Koffie tegen eenzaamheid

Berichtdoor Tekork » za 17 dec 2022, 09:56

Inspirerend en mooi initiatief zeg!
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron