Re: Nieuw - Kafatek Monolith SDRM

61
robinfcb schreef: di 02 sep 2025, 13:22
Hk87 schreef: di 02 sep 2025, 13:13 Je hebt helemaal gelijk. Was niet bewust van dat ding. Boozzz gebruikte gewoon een catch cupje.
Hoe vergelijk je beide malers met de Hedone Honne? Die heb je ook gehad toch? Ik vind die qua workflow subliem, geen RDT, geen WDT.
Ik heb de Hedone maar kort gehad. Ik had daarbij het idee dat de schijven aan hun einde waren, of dat er misschien iets anders aan de hand was, waardoor ik vaak vastlopers kreeg. Dat gebeurde ook bij malen vlak bij het nulpunt, en ik zat er telkens met samengeknepen billen bij. Het lock-wieltje voor de verstelling van de maalgraad vergat ik een paar keer, en dan loopt het natuurlijk ook mis.

Maar de keren dat het wél goed ging, hebben mij uiteindelijk de SDRM-kant opgeduwd. De combinatie van clarity en body beviel mij erg goed, en dat is eigenlijk hetzelfde als bij mijn KafaTek. Ik zou niet kunnen zeggen hoeveel verschil er tussen zit – misschien wel haast niks.

Tenslotte gebruikt Titus ook precies dezelfde DRM-schijven die ook in de Hedone zitten, en sommigen vinden die op de Titus zelfs iets beter dan op de KafaTek, voor zover dat waard is. Volgt deze week nog een review van ourcoffeeshelter met onder andere een vergelijking.

De workflow van de Option-O kan Boozzz je beter vertellen. Hij werkt heel snel en clean, voor zover ik dat heb meegemaakt. Maar wel erg luid. De KafaTek is wat langzamer, maar ook behoorlijk stiller.
You can't buy experience

62
Eigenlijk nog een korte toevoeging: voor mensen die uitsluitend exclusieve, licht gebrande bonen drinken, is er vooruitgang te halen met dure high-end grinders. Voor al het overige is er vooral sprake van diminishing returns en soms zelfs van achteruitgang. Het is belangrijk te begrijpen wat dat inhoudt, en dat is precies de reden waarom ik niet helemaal tevreden ben over de KafaTek. Als je volop wil genieten van het potentieel van High end, ben je genoodzaakt premium light roast te kopen of diminishing returns maar voor lief te nemen

Voor mij persoonlijk bestaat er een grote kans dat ik alles verkoop en weer ergens onderaan de denkbeeldige ladder begin en misschien daar ook blijf.
You can't buy experience

63
Kijk, mooie discussie! Ja, het was een leuke ochtend met Hk87. En het resultaat was wel een beetje wat ik verwacht had. Hoewel ik niet had gedacht dat de Giraffe zo matig zou zijn, maar heb ook zelf al lang geen Giraffe meer in huis gehad. Dus dat blijft zo :)

Erg toffe maler, de Kafatek. Ik vond het resultaat met Dak Coco Bongo omni roast (en dan niet die van de outlet, maar de reguliere dure) erg goed. We deden met de Strietman een ietsjes meer turbo achtig shot, met wat snellere doorloop en wat hoger volume, zoals ik ze zelf ook graag zet. En die was op de Kafatek ongelofelijk romig. Bij de Lagom is hij een stukje fruitiger. Allebei niet verkeerd hoor. En ik denk dat je beide resultaten niet bereikt op een meer klassieke maler (althans, zo had ik ze op mijn Olympus nooit geproefd).

Dus ik zou hem vooral gewoon houden Hk! Sunk cost toch, en het is gewoon een tof ding. En dan je shots met wat meer volume aan water zetten. Dat past sowieso mijns inziens een stuk beter bij de wat lichtere roasts. Denk dat zelfs Giraffe dan nog wel te tanken valt (maar misschien dan wel de filterbranding scoren) :)

Wat betreft de workflow van de Lagom: ja, heel clean en snel. Het is wegen, portafilter eronder, knop aan en koffie erin. Paar seconden wachten (hij purged automatisch) en laatste restjes uitkloppen met het knopje. En door. Alles blijft heel schoon. Rdt doe ik niet meer, wdt ook niet echt, alleen even snel om het oppervlak te verdelen/egaliseren.

Van binnen zo goed als nul retentie (als je hem schoonmaakt zit er bijna niets in). De bijgeleverde filterhouder past alleen op reguliere 58 mm portafilters, dus ik had hem even weggehaald voor de Strietman van Hk. Hij is inderdaad luider dan de Kafatek, maar ook sneller. Hij is wel weer een stuk stiller dan de Olympus.